نحوه محاسبه حداقل حقوق بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که حداقل دریافتی یک بازنشسته کشوری در سال 96 یک میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود. علی ربیعی گفت: «حداقل حقوق یک بازنشسته کشوری که با 30 روز بازنشسته شده است کمتر از یازده میلیون و 500 هزار ریال (یک میلیون و 15٠ هزار تومان) نیست که رشد این رقم نسبت به سال گذشته قابل‌توجه است.» اما این رقم چطور محاسبه شده است؟

بازنشسته‌ها 20 گروه شغلی دارند که هر یک از این گروه‌ها، سطح امتیازی به‌خصوص خود را دارند. دولت سال گذشته حقوق بازنشستگان را به‌صورت پلکانی افزایش داد؛ به این معنی که کسانی که زیر یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گرفتند و از حقوق حداقلی برخوردار بودند، نسبت به کسانی که بیشتر از این مقدار حقوق می‌گرفتند، افزایش بیشتری را تجربه کردند.

بر مبنای افزایش حقوق حداقل‌ها، حقوق بازنشستگان در سال 95، معادل20 درصد رشد یافت. در سال‌جاری نیز سیاست افزایش پلکانی ادامه یافته است. در سال 96 حقوق بازنشسته‌ها 10 درصد افزایش یافت، اما به حقوق گروه‌های یک و 2 که جزو کسانی بودند که حداقل حقوق را می‌گرفتند، 18 درصد بابت همسان‌سازی اضافه شد. در نتیجه مجموعا به حقوق این عده نسبت به سال قبل 28 درصد اضافه شده است.

سرجمع دریافتی حداقل‌بگیران بازنشسته در سال گذشته 900 هزار تومان بوده است. با احتساب این 28 درصد افزایش، این رقم به یک میلیون و 150 هزار تومان می‌رسد. در نتیجه کمترین حقوقی که بازنشستگان کشوری در سال‌جاری می‌گیرند، یک میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود./

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید