مشاور مدیرعامل ایران خودرو:گرانی خودرو طبیعی است

    کد خبر :304592

مشاور مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه گرانی اخیر خودرو طبیعی است گفت: بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.

به گزارش تسنیم، امیرحسین کاکایی مشاور مدیر عامل ایران خودرو در گفتگوی ویژه خبری گفت: تا قبل از بهمن ماه زمزمه های تلاطم ارز و سکه پیش آمد و الان نوبت خودرو است. همه می دانیم که بعد از عید با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. البته یک سلسله اتفاقاتی افتاد که این تنش قیمت طبیعی بود و ابتدا از خودروهای گران قیمت شروع شد و حال به خودروهای ارزان قیمت رسیده است. امروز بقیه بازارهای سرمایه به انتها رسیدند و مردم ما به خودرو روی آورده و طبیعی است که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه بروند.

کاکایی عنوان کرد: در سال گذشته قیمت ارز مبادله ای با قطعه سازان معامله شد که تا شب عید این اتفاقات رقم خورد و همه چیز با قیمت روز پیش رفته است و پیشواز نیست.

وی ادامه داد: ما در ایران 5 شرکت خودرو سازی داریم و انحصاری بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیست.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این برنامه بیان کرد: ما وقتی هزینه های تمام شده خودرو را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که می شد تعادلی برقرار کرد؛ اما چرا وقتی شرکت های خودرو ساز می توانستند جلوی التهاب را بگیرند، به این آشفتگی دامن زدند؟

کاکایی در جواب تصریح کرد: قبل از اینکه این التهاب به بازار داخلی برسد، بر سر خودرو های وارداتی بود.

کاکایی بیان کرد: بالاترین نرخ واردات را در سال 89 و 90 داشتیم که خیلی ها با واردات خودرو خوشحال شدند. ما در این صنعت چند ماهی است که سرمایه گذاری نکرده ایم و پیش از برجام با چند شرکت خارجی مذاکره ها انجام شد، اما به نیمه رسید و قراردادها صورت نپذیرفت.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نباید صورت مسئله را پاک کرد باید به دنبال راه حل منطقی بود خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم هزینه عدم مدیریت را می پردازند، اما می شد با اصلاح ساختار و روش های مختلف، موضوع را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه التهابات بازار ارز و طلا، هجمه‌ای به بازار خودرو آورد اظهار کرد: چرا خودروسازان که توان عرضه را داشتند گذاشتند تا بازار ملتهب شود و بعد عرضه کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه وقتی هزینه‌های تمام شده خودرو را محاسبه می‌کنیم می بینیم که می توان برخی از مسائل را با روش های اصلاحی کنترل کرد، گفت: خودرو ساز ها به جای اینکه فضا را مدیریت کنند و آثار تبعی هر فشاری را به حداقل برسانند به دنبال حل مشکلات خود هستند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی خودرو افزود: این طرح به امضای اکثر نمایندگان مجلس رسیده و موضوع به کمیسیون ارجاع داده شده، اما قرار است تا شش ماه مسکوت بماند.

مقدسی با اشاره به اینکه انحصار خودرو باید شکسته شود اظهار کرد: باید فضایی را فراهم کرد تا خودروسازان دیگر بتوانند به بازار بیایند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه یک شوکی از نظر نقدینگی در بازار ایجاد شده است، افزود: باید اوضاع را مدیریت کرد، لذا در کمیسیون صنایع موضوع را دنبال می کنیم و حوزه نظارتی خودمان را وسیع خواهیم کرد و از سوی دیگر، مسائل را به شدت بررسی می‌کنیم و به کسی اجازه ملتهب کردن بازار را نمی دهیم.

کاکایی مشاور مدیرعامل شرکت ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما در جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: خودروسازان برنامه های مدیریت بحران دارند، از سال 89 به بعد صنعت خودرو به شدت ضربه دید و در سال 92 به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه ای با چالش جدی مواجه می شود اظهار کرد: بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.

کاکایی با اشاره به اینکه در دو ماه اول سال افزایش تولید داشتیم، گفت: قبل از حاشیه ها در خودروهای وارداتی، بازار آزاد وجود داشت به طوری که بالاترین نرخ واردات را داشتیم که در نهایت صنعت خودرو به زمین زده شد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ صنعت خودرو را سه ماه اول تحریم کرد و 6 ماه بعد برای بانک ها و نفت برنامه ریزی کرد، گفت: در صنعت خودروسازی چندین سال برنامه‌ریزی صورت گرفته نشد .

وی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ تحت نظارت کامل هستند گفت: قرار فروش 6 هزار خودرو گذاشته شده بود لذا، 27 میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این 6 هزار خودرو به صورت رندوم در کل ایران پخش شده است، بنابراین تهمت زده می شود که 9 هزار خودرو احتکار شده است، نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با این گونه صحبت ها زیر سوال برد.

وی با اشاره به اینکه 12 درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است عنوان کرد: قیمت کارگر ارزان نیست، متوسط کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای 4 تا 5 میلیون است ، امروز ایران خودرو 220 هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمی‌شود، حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می دانند که با مشکل روبه رو هستیم.

مشاوره مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه ساندرو متعلق به رنو است، به همین دلیل حاشیه بازار برای این خودرو پیدا شده است ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم چند سال است که در انواع تحریم به سر می‌بریم و لذا مشکل انتقال فناوری در قطعه سازی داریم ، اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه ای با چالش جدی مواجه می شوند، حاشیه بازار همچنان ادامه دارد و این مسئله از اختلاف ارز واقعی از نرخ ارز رسمی است، ما در واردات دخالتی نداریم و نخواهیم داشت، در مرداد سال گذشته به منظور کنترل ارز جلوی واردات گرفته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید