مدیرکل محیط زیست استان سمنان:

گورخر ایرانی به پارک ملی کویر برمی‌گردد/ جاده محل زندگی یوزپلنگ فنس‌کشی می‌شود

    کد خبر :300506

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از طرح این اداره کل برای بازگشت گورخر ایرانی به پارک ملی کویر بین 30 تا 33 سال پس از انقراض این گونه ارزشمند در این زیستگاه مهم در غرب استان سمنان خبر داد و گفت: انتقال گونه‌های تکثرشده به این زیستگاه تا پایان امسال انتقال می‌یابد.

به گزارش  ایسنا، عباسعلی دامنگیر همزمان با هفته محیط‌زیست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انقراض گورخر ایرانی در پارک ملی به بیش از سه دهه قبل برمی‌گردد و دلایل مختلفی از جمله خشکسالی‌های پی‌در پی و شکار برمی‌گردد.

وی با اشاره به اجرای یک طرح مطالعاتی برای احیای گورخر ایرانی در پارک ملی کویر افزود: در همین ارتباط یک سایت تکثیر گونه در پارک ملی توران ایجاد و تعدادی گورخر تکثر شده که امسال به پارک ملی کویر منتقل می‌شوند. همچنین تعدادی گورخر نیز در یکی از سایت‌های استان کرمان تکثیر و برای انتقال به این پارک آماده شده تا بعد بیش از سه دهه شاهد بازگشت گورخر ایرانی به پارک ملی کویر باشیم.

وی از احیای زیستگاه‌های تخریب شده در استان به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل نام برد و تصریح کرد: خوشبختانه در استان تاکنون هم در زمینه یوزپلنگ آسیایی و هم در زمینه گورخر ایرانی برنامه‌های خوبی در استان اجرایی شده که امیدواریم به افزایش جمعیت این دو گونه مهم در استان و کشور کمک کند.

وی از برنامه سازمان محیط‌زیست استان برای خالی شدن زیستگاه‌های مهم و مناطاق حفاظت شده از دام خبر داد و گفت: در همین راستا تاکنون چهار سامانه عرفی از هشت سامانه موجود در استان خریداری شده و چهار سامانه عرفی دیگر نیز در آینده خریداری خواهد شد.

دامنگیر ادامه داد: در حال حاضر ستاد ساماندهی دام در سطح استان و شاهرود تشکیل شده تا میزان امنیت در زیستگاه‌ها را تاحد امکان افزایش دهند.

وی از تلاش برای افزایش نیروهای حفاظتی به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل در راستای ارتقاء سطح حفاظت در استان نام برد و گفت: البته باتوجه به برنامه‌های دولت و مشکلات اعتباری برنامه‌ای برای افزایش محیط‌بانان نداریم اما طرح‌های مشارکتی بسیار خوبی برای ارتقاء سطح حفاظتی و بهره‌گیری از بخش خصوصی و جوامع ملی برنامه‌ریزی شده است.

راهکار محیط‌زیست برای کاهش تلفات جاده‌ای یوزپلنگ در عباس‌آباد و میامی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از ایجاد آبشخورهای متعدد برای حیات‌وحش در برخی زیستگاه‌های استان خبر داد و افزود: به منظور تامین علوفه مورد نیاز حیات‌وحش نیز اقدامات خوبی در یک سال اخیر در استان انجام شده است.

وی با اشاره به تلفات جاده‌ای حیات‌وحش و خصوصا گونه با ارزش یوزپلنگ آسیایی در استان گفت: در همین ارتباط یک طرح با همکاری اداره کل راه و ترابری در شاهرود و میامی در حال اجرا است که اداره کل راه موظف شده که بین چهار تا پنج کیلومتر از محور شاهرود مشهد که بیشترین تصادفات یوز در آنجا اتفاق افتاده را فنس‌کشی کند همچنین اداره کل محیط زیست استان نیز چهار تا پنج کیلومتر از این محور در نزدیکی عباس‌آباد را فنس‌کشی و ایمن‌سازی می‌کند تا با هدایت یوزها به زیرگذرهای ایجاد شده تلفات یوزپلنگ در این بخش‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم. ضمن اینکه نصب تابلوهای هشداردهنده نیز از قبل در منطقه انجام شده است.

دامنگیر اضافه کرد: اداره کل محیط زیست استان و همکاران ما با وجود همه محدودیت‌ها همه توان خود را در راستای حفاظت از حیات‌وحش استان به‌کار می‌گیرند.

15 گزارش مشاهده یوزپلنگ آسیایی طی یک سال در استان

وی از استان سمنان به عنوان مهمترین زیستگاه یوز در ایران و جهان نام برد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعدد مشاهدات همکاران، تصاویر دوربین‌ها و مشاهدات مردمی از یوزپلنگ حکایت از به ثمرنشستن تلاش همکاران در این بخش دارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان با بیان اینکه بیشترین مشاهده یوزپلنگ در استان سمنان ثبت شده افزود: در یک سال اخیر 15 بار مشاهده یوزپلنگ آسیایی در استان ثبت شده و این در حالی است که در یزد که از آن نیز به عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های یوز در کشور نام برده می‌شود هیچگونه رویتی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز چند بار مشاهده یوزپلنگ در استان گزارش شده که آخرین آنها مشاهده چهار قلاده یوز در بیارجمند بوده که نشان از وضعیت خوب و مساعد زیستگاه یوزپلنگ در استان دارد.

معرفی 6 واحد آلاینده استان به دادگاه

این مدیر مسوول از کاهش محسوس آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انیانی و صنعتی در شهرهای استان خبر داد و گفت: پایش مستمر و گشت و کنترل واحدهای تولیدی آلاینده به عنوان یک ماموریت مهم از سوی معاونت محیط انسانی اداره کل در استان انجام می‌گیرد و خوشبختانه مشکل آلودگی‌ها طی سه چهار سال اخیر در استان به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سلامت مردم را با هیچ چیز دیگری معامله نخواهیم کرد گفت: طی سال گذشته 6 واحد آلاینده که به هشدارها و اخطارهای محیط‌زیست تمکین نکرده بودند به دادگاه معرفی کردیم ضمن اینکه در شهرستان گرمسار چند واحد آلاینده به صورت موقت تعطیل شد.

دامنگیر با بیان اینکه وضعیت آلودگی‌ها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، ادامه داد: خوشبختانه واحدهای تولیدی و عموم مردم نیز به واسطه فرهنگ‌سازی صورت گرفته همکاری بسیار خوبی با همکاران ما داشتند به طوری که حتی برخی واحدها به طور داوطلبانه برای مدتی بخشی از خط تولید خود را تا رفع نقایص تعطیل کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید