روسیه حضور خود در بازار جهانی ال‌ان‌جی را تقویت می‌کند

    کد خبر :296988

معاون وزیر انرژی روسیه اعلام کرد این کشور قصد دارد با استفاده از فرصت کاهش هزینه‌ها، حضور خود را در بازارهای جهانی ال‌ان‌جی تقویت کند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز از سن‌پترزبورگ، روسیه قصد دارد تولید سالانه ال‌ان‌جی را تا سال ۲۰۳۵ میلادی به ۱۲۰ میلیون تن برساند و با استفاده از فرصت هزینه‌های کمتر تولید، بخشی از بازار را از آمریکا و استرالیا برباید.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت نواتک که دومین تولیدکننده بزرگ گاز در روسیه است، موفق شد به همراه شریکان خود پروژه یامال ال‌ان‌جی را در دریای قطب شمال افتتاح کند که پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید سالانه آن در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.

این پروژه نشان‌دهنده توان روسیه برای تولید ال‌ان‌جی در آب و هوای سخت است و جای پای این کشور را در بازار جهانی انرژی محکم‌تر می‌کند.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه ممکن است هدف تولید سالانه ۱۰۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تن را برای سال ۲۰۳۵ میلادی تعیین کند.

وی افزود: ما این مسئله را از بحث با شرکت‌ها درباره توانایی‌های‌شان متوجه شده‌ایم.

هدف از پروژه یامال ال‌ان‌جی این است که سهم روسیه را از بازار جهانی ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴ درصد افزایش دهد. قطر اکنون ۳۰ درصد از بازار ال‌ان‌جی جهان را در اختیار دارد.

پیش از این، روسیه در عرضه گاز با خط لوله به اروپا، پیشتاز بوده و شرکت گازپروم این کشور، حدود یک سوم از گاز قاره اروپا را تأمین می‌کند.

در سال‌های اخیر، تقاضا برای ال‌ان‌جی اوج گرفته، زیرا این سوخت پاک‌تر از نفت و زغال‌سنگ است و به دلیل وابسته نبودن به شبکه خط لوله، امکان رسیدن به بازارهای جهانی را دارد. با این همه، ال‌ان‌جی به طور معمول گران‌تر از گاز صادراتی از خط لوله است.

سوروکین اعلام کرد تقاضای جهانی ال‌ان‌جی در ۲۰ سال آینده تقریبا دو برابر می‌شود و به بیش از ۵۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی آمریکا از کمتر از ۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ میلادی جهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ میلادی به بیش از ۷۷ میلیون تن برسد. به این ترتیب، آمریکا از استرالیا پیشی می‌گیرد و به دومین صادرکننده بزرگ ال‌ا جی در جهان تبدیل می‌شود.

سوروکین اعلام کرد شرکت‌های روس نیز به دلیل برخورداری از امتیاز هزینه پایین تولید و انتقال، توان رقابتی بالایی در بازار ال‌ان‌جی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید