وقتی درهای بطری «ماه» می‌شوند

    کد خبر :293290

معاون پویش مردمی- محیط‌زیستی آرتوان گفت: آرتوان با ساختن این قبیل المان‌ها می‌تواند هدف مهم‌تر خود، یعنی کمک به نیازمندان را به تحقق برساند.

به گزارش ایسنا:امید قلعه حسن در گفت‌وگویی و در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قرآن، گفت: یکی از کارهایی که آرتوان در راستای محقق‌نمودن اهدافش انجام می‌دهد، ساخت الِمان‌ها با توجه به مناسبت‌های فرهنگی است.

وی افزود: در این ماه هم‌چنین درنظر داشتیم نمادی را داشته باشیم، این المان را طراحی کردیم و علاوه‌بر زیبایی، کاربرد دیگری هم که دارد. اوقات شرعی را برای مردم روی آن قرار دادیم تا از ساعت‌های اذان مطلع باشند.

معاون پویش مردمی- محیط‌زیستی آرتوان اظهار کرد: در این المان حدود 1600 عدد درب‌بطری سفید رنگ از بین دیگر رنگ‌های درب‌بطری تفکیک شده و با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته شده تا دوطرف این هلال ماه تکمیل شود. ارتفاع این المان یک متر در 80 سانت و طول آن 2 متر در 80 سانت است.

قلعه‌حسن با اشاره به اینکه «اجرای این کار حدودا 10 روز انجام شد اما ایده اولیه توسط اعضا شکل گرفت و پرورانده شد»، ادامه داد: اعضا طراحی و کارگروه ساخت آرتوان این ایده را عملی کردند. ایده اولیه این المان از پنجم و ششم فروردین ماه شکل گرفت و تا ابتدا ماه مبارک رمضان به اجرا رسید.

این فعال محیط‌زیست بیان کرد: چون در پویش آرتوان تمام تخصص‌های لازم برای ساخت چنین المانی را نداریم بخشی از کار را از متخصصین کمک گرفتیم که در آن بخش حدود 10 نفر فعالیت داشتند و در بخش هنری و هلال ماه و کار با درب‌بطری‌ها 6 نفر این کار را پیش بردند. در کل 16 نفر دست به دست هم دادند تا ایده هلال ماه به سرانجام برسد.

قلعه حسن با بیان اینکه «طبق هدف بلند مدتی که آرتوان برای خودش گذاشته است که آن هم اشتغال زایی برای افراد نیازمند خصوصا کارتن‌خواب‌ها است»، افزود: کاری که در این سال این پویش مردمی می‌خواهد انجام دهد خرید یک وانت برای یک کارتن‌خواب بهبود یافته است که قصد برگشتن به زندگی عادی را دارد که ماهانه با کارکردن با این وانت بتواند حقوقی برای خودش داشته باشد. و درب‌بطری‌هایی که مردم جمع می‌کنند و به آشیانه‌ها مختلف می‌رسانند را برای این پویش جمع‌آوری کند و این‌ها را به سمت دپو ببرد و تفکیکش را مدیریت کند و این یکی ازاهدافی است که ما برای سال 97 در نظر گرفته‌ایم.

معاون پویش مردمی- محیط‌زیستی آرتوان خاطر نشان کرد: با برایند مبلغی و رقمی که از این کار کردیم، حدود 30 میلیون تومان درآمدزایی باید داشته باشیم تا بتوانیم خرید این وانت را به تحقق برسانیم. این هدف را قصد داریم با المان‌ها و کارهای هنری که داریم به سرانجام برسانیم و هدف اصلی ساختن المانی که در عرصه میدان شهدا است هم در راستای محقق نمودن هدف اصلی ما در سال 97 بوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هدف مهم و دیگر آرتوان فرهنگسازی است و با توجه به بازدید زیادی که از این المان‌ها در طول شبانه روز می‌شود، بحث فرهنگسازی انجام می‌شود و این فرهنگ استفاده مجدد از زباله و همچنین تفکیک زباله از مبدا را در شهروندان تقویت می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود این دورریختن کنار گذاشته شود و این زباله‌ها را به چرخه بازیافت بازگردانند.

قلعه حسن با بیان اینکه «در آرتوان کار ما به دو بخش تقسیم می‌شود»، ادامه داد: قسمت اول فروش مستقیم درب‌بطری‌ها است که مردم در جمع‌آوری آن‌ها به ما کمک می‌کنند و به میزان قابل توجهی مانند یک تن و یا دو تن که برسد آن‌ها را به بازیافت‌های خصوصی می‌فروشیم و از حاصل آن به نیازمندان کمک می‌کنیم و ویلچر خریداری می‌شود. اما آرتوان از همان ابتدای کار برای خودش این مدل کار کردن را کوچک دید و گفت باید کارهای بزرگتری در این گروه انجام شود و این شد که در کنار تهیه ویلچر در قسمت دوم تصمیم گرفتیم کارهای بزرگتری را انجام دهیم. همانطور که می‌دانید در دیگر شهرها درب‌ بطری تنها به بازیافت برگرداننده می‌شود و در قبال آن ویلچر تهیه می‌کنند اما کاری که آرتوان در حال رهبری آن است اندکی متفاوت‌تر و پایدارتر به نظر می‌رسد.

این فعال محیط‌زیست ضمن ابراز امیدواری از وضعیت کنونی در بحث جمع آوری درب‌بطری تصریح کرد: تا کنون المان‌های زیادی در راستای همین اهداف ساخته شده است و آن‌ها هم به اشتغال سازمان مردم نهاد سنا کمک شده و همچنین حدود 50 عدد ویلچر به نیازمندان استان خراسان با جمع آوری و بازیافت همین شی بی ارزش و کوچک اهدا شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید