پای علیخانی به صلح و سازش باز شد/آنچه در “ماه عسل” دیشب گذشت

    کد خبر :293073

احسان علیخانی در برنامه شب گذشته میزبان هفت نفر از بزرگان شیعه و سنی از نقاط مختلف کشور بود.

سیزدهمین برنامه «ماه عسل» با حضور هفت مهمان شیعه و سنی از نقاط مختلف ایران پیرامون صلح و سازش پخش شد.

احسان علیخانی با آقایان موسوی از خوزستان ،آخوندمیرزا علی از استان گرگان ،هرمز قلی پور از شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری،مهدی اسلام شریعتی از سنندج ،دهقان امام جمعه شهرستان خاش از سیستان و بلوچستان ،حسین زاده از شهرستان خاش سیستان و بلوچستان ،کدخدا از شاهرضا لرستان به گفتگو نشست.

علیخانی در بخش ابتدایی گفت : گفتگو برای من سخت است چراکه هفت بزرگ اینجا نشسته اند و شاید با وسواس غلط های من را بگیرند.

وی ادامه داد:همه ما از مشکلات ، بحث،نزاع و قهرها اطلاع داریم و امروز مفتخر هستیم از هفت عزیز از نقاط مختلف ایران با لباس ،آیین،باور ،مذهب متفاوت اما ایرانی که در موضوع صلح و سازش سرآمد هستند در برنامه ماه عسل حضور دارند چرا که این عزیزان بیشترین تلاش را کردند که آدم های اطراف خود را با صلح و سازش کنارهم قرار بدهند.

هرمز قلی پور از شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری گفت:از سال 82 در امر صلح و سازش فعالیت می کنم بیش از 9200 تا 9300 پرونده به ما ارجاع شدکه بالای 85درصدبه صلح و سازش رسیدند، همچنین حدود 12 قتل عمد بود که به سازش رساندیم البته نه این سادگی بلکه با حضور بزرگان و ریش سفیدان این اتفاق رخ داد و در مدت 15 سالی که در امر سازش فعالیت می کنم فقط دو تا سه مورد طلاق اتفاق افتاده است.

قلی پور گفت: صلح و سازش به دلیل این است که به حرف بزرگان اهمیت می دهند از این رو اتفاقات خوبی را شاهد بودیم، برای پیگیری دعواهایی که به ما اطلاع می دهند فحش و ناسزای بسیاری به ما می گویند اما ما کار خود برای ایجاد صلح را انجام می دهیم و ناسزا مهم نیست.

آخوندمیرزا علی از استان گرگان ادامه داد: در استانی زندگی می کنم که با توجه به قومیت های بسیار در استان گرگان خدا رو شکر دعوای طایفه ای نداریم و بیش از 80 درصد پرونده ها حل شده و بسیاری از اختلافات را قبل از اینکه به دادگستری برسد به صلح و سازش رسانده ایم حتی برای دعوای قتل پرونده ای تشکیل نشده است و با توجه که امام جمعه شهرهستم صلح و سازش بسیاری در زندگی زناشویی را شاهد بودم .

موسوی هموطنی از خوزستان بیان کرد :هر یک از قوم ها که در اهواز زندگی می کنند مانند یک گل هستند که از کنار هم قرار گرفتن دسته گلی را تشکیل می دهند، محبت بسیاری در مردم خوزستان وجود دارد و تفرقه ای با هم ندارند مردمانی مهمان نواز و صلح دوست هستند.

وی افزود: در تمام مدت شبانه روز برای ایجاد صلح فعالیت می کنند چرا که شب و روز معنا ندارد همیشه بزرگان عشایر در صحنه هستند و آتش جنگ را خاموش می کنند تاکنون 50 پرونده را به صلح و سازش رسانده ایم. چند شب پیش در دعوای دو طایفه که دو تن کشته شدند، سر بزنگاه همراه با شیوخ و سادات به منزل مقتول رفتیم و درخواست آتش بس کردیم. همچنین 250اختلاف خانوادگی را حل کردیم.

علیخانی سوال کرد: اگر بدانید حق با خانم است حمایت می کنید؟موسوی پاسخ داد: صد درصد حمایت می کنیم ما طرفدار حق هستیم. یکی از پرونده ها از سال 1343 بسته نشده بود،دادگستری این پرونده را به ما محول کرد و در این پرونده که 4 نفر کشته شده بودند؛ باتوجه با گذشت زمان دو طرف پرونده را فرا خواندیم و بدون دیه این پرونده حل شد که این موضوع در تمام دادگستری پیچید.

مهدی اسلام شریعتی نماینده مردم کردستان گفت:درشش سال گذشته 38 حکم قصاص تنزل پیدا کرده است و به آزادی منجر شد حتی یک مورد نزاع مذهبی در کردستان نداشته ایم مگر دعواهای لفظی مختصری که بزرگان مدیریت کردند. در هیچ موردی پیش نیامده که صاحبان حق به ما توهین کنند حتی اگر با صلح مخالف بوده باشند اما با محبت با ما برخورد کردند،روحیه گذشت و فداکاری در کردستان مثال زدنی است و البته این روحیه مسبوق به سابقه است.

مهمان حضور یافته در ماه عسل از خاش گفت: موضوعات خانوادگی و نزاع های خشونتی از جمله پرونده های صلح و آشتی است ؛ در سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه مردم میل به صلح و سازش دارند سعی می کنند پرونده هایی از جمله های خشونت تند را قبل از ارائه به دادگستری بین بزرگان مطرح کنند و در نهایت بتوانند به صلح و سازش برسانند.

حسین زاده نماینده دیگر شهرستان خاش گفت: شهرستان خاش نیز ظرفیت صلح و سازش را دارد و بیشتر از دادگستری ها به علما و ریش سفیدان مراجعه می کنند چراکه آنها بدون زندان از اختلاف آنها پیشگیری می کنند و از ضررهای احتمالی جلوگیری می شود.

کدخدای استان لرستان گفت: مردم لرستان باگذشت، غیور و نسبت به بزرگترها بسیار احترام می گذارند.حدود 500پرونده داشته ام که بیشتر آنها زناشویی بود که سازش داده ایم.

علیخانی گفت:به اجبار آشتی می دهید یا حق را می گویید؟ به طور مثال من وخانومم دعوامون شده و به شما مراجعه می کنیم چگونه آشتی می دهید؟(خنده)

کدخدا گفت:یک بار مردی برای حل مشکل خود پیش من آمد تا همسرش به زندگی برگردد ما پیش همسر این آقا رفتیم گفتیم به خانه خودت برگردد گفت: نمی توانم گفتم بیا برگردد کی می خواهد تو را بگیرد من باید بگیرمت؟ (خنده)پس شوهر خودت بهتر است و این خانم همزمان که می خندید گریه هم می کرد و به زندگی خود برگشت البته این مدت خاطرات بسیاری دارم حتی در دعواهایی پیش آمده که ما را کتک زده اند اما ما تمام تلاش خود را برای سازش کردیم و توانستیم این پرونده را به صلح و خوشی برسانیم.

مهمانان ماه عسل از اتفاقات خوب و مثبت در این سازش ها گفتند اینکه ازدواج ها را آسان کرده اند و مهریه های هزارتایی را به 114 سکه کاهش دادند.همچنین برای رضایت گرفتن ابتدا باید شخص اصلاح کننده باخدا و اهل سازش باشد تا بتواند سازش ایجاد کند.

علیخانی در بخش پایانی برنامه ماه عسل اشاره ای به حضور یک هموطن آذری اشاره کرد و گفت : خیلی دوست داشتیم هموطن آذری کشورمان در این جمع حضور پیدا می کرد اما به دلیل کسالت نتوانست در برنامه حاضر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید