کره شمالی به دنبال افتتاح رستوران همبرگر در پیونگ‌یانگ، به‌ جای خلع سلاح اتمی!

    کد خبر :292431

مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده با ارزیابی و برآوردی تحلیلی از نشست احتمالی میان رهبران آمریکا و کره شمالی، بر این باورند که حکومت کره شمالی قصدی برای خلع سلاح و تسلیم تسلیحات اتمی خود ندارد؛ اما ممکن است مایل به تأسیس و گشایش یک رستوران همبرگر در پایتخت این کشور، پیونگ‌یانگ باشد!

به گزارش تابناک؛ بنا بر مطالبی که با جزئیات دقیق به دست خبرگزاری NBC رسیده، این بدبینانه‌ترین نتیجه‌گیری است که مقامات اطلاعاتی CIA در گزارش مبسوط خود از برآورد نتایج نشست احتمالی میان کره شمالی و آمریکا به مقامات ارشد آمریکایی ارائه داده‌اند.

این اطلاعات در حالی افشا شده که دیپلمات‌های دو کشور مشغول انجام مذاکرات جدی و سخت در خصوص برگزاری نشست احتمالی ترامپ و اون در دوازدهم ماه ژوئن هستند.

دونالد ترامپ که طی هفته گذشته به خاطر اتفاقات رخ‌داده و بدبینی‌های پیش‌آمده در خصوص نیت اصلی کره شمالی برای خلع سلاح اتمی – موضوعی که برای مدت‌ها یکی از محورهای اصلی بقای حکومت کره شمالی تلقی شده – قصد لغو این دیدار را داشت، اکنون اظهار کرده که همچنان خواهان برگزاری این نشست و دیدار با رهبر کره شمالی است.

یکی از مقامات اطلاعاتی که در جریان جزئیات این گزارش CIA قرار دارد، به خبرگزاری NBC گفته است: همه می‌دانند که کره شمالی قرار نیست خود را خلع سلاح اتمی کند.

همچنین بیان ‌شده که نتایج این گزارش چندین روز قبل از آن‌که ترامپ با عقب‌نشینی از برگزاری نشست دوجانبه، کره شمالی را متهم به خصومت و خشونت بیش‌ازحد کند، منتشر شده بوده است.

معمولاً این‌گونه گزارش‌ها قبل از مذاکرات و نشست‌های این‌چنینی در راستای به دست دادن تصویر درستی از نیات و احساسات طرف مقابل، منتشر می‌شود تا دیپلمات‌های دو طرف با دیدی بهتر بر سر میز مذاکره حاضر شوند. این گزارش حاوی تمرکز و توجه ویژه به امتیازات احتمالی بوده که کره شمالی برای نشان دادن حسن نیت خود، مایل به ارائه آن‌ها به آمریکاست.

بر اساس این گزارش، یکی از این امتیازات و گزینه‌هایی که رهبر کره شمالی مایل به ارائه آن‌ها برای نشان دادن حسن نیت خود است، افتتاح و گشایش انحصاری همبرگر فروشی در پیونگ‌یانگ، است. رئیس‌جمهور آمریکا در علاقه شدید خود به همبرگر و غذای فوری زبانزد است و حتی می‌توان تصور کرد که در این همبرگر فروشی بنشیند و در مورد مذاکرات اتمی با رهبر کره شمالی سخن بگوید.

این گزارش حتی بیان کرده که این رستوران احتمالا در طول مذاکرات و گفتگوی دو طرف به سرو غذا مشغول شود تا نشانه‌ای از تمایل شدید کیم جونگ اون به سرمایه‌گذاری‌های غرب در کشور خود باشد.

بااین‌حال این گزارش بیان کرده که خیلی بعید به نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ مایل به رها کردن کامل برنامه هسته‌ای و اتمی خود باشد. به‌ جای آن بر اساس ارزیابی CIA هدف واقع‌بینانه‌تر این است که تلاش شود تا کیم جونگ اون را قانع به بازگشت از مسیری که در آن قرار دارد، کرد. مسیری که به‌ سرعت به سمت آزمایش یک بمب هسته‌ای حرارتی و موشک حامل کلاهک هسته‌ای قدرتمند آن می‌شود.

اما این هدف بسیار با آنچه مقامات آمریکایی طی روزهای گذشته با عنوان «خلع سلاح کامل اتمی» از آن یاد کرده‌اند فاصله دارد. درهر صورت گزارش مذکور همه این گزینه‌ها را با درجه‌ای کم از اعتماد و قابلیت اجرایی سازی تشریح و همچنان کره شمالی را به‌عنوان «هدفی سخت» مطرح کرده که از تیررس جاسوسان و تحلیلگران آمریکایی بیرون است.

به شکلی جالب‌توجه یکی از مقامات اطلاعاتی در مورد این گزارش به NBC گفته است: در این گزارش برخی از هوشمندترین تحلیلگران، بهترین حدس‌های خود در مورد مذاکرات پیش روی را مطرح کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید