پیش‌بینی افزایش قیمت زعفران در معاملات بورس کالا

    کد خبر :292212

یک فعال حوزه زعفران گفت: با راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، چشم‌اندازی از قیمت طلای سرخ در شهریور به وجود آمده که با قیمت کشف شده انتظار می‌رود طی ۳ ماه آینده قیمت این محصول در بازار افزایشی باشد.

غلامرضا جهانشیری درخصوص راه اندازی قرارداد آتی زعفران و تاثیر آن در تولید و بازار کشاورزان بگفت: با توجه به اینکه برداشت زعفران در سال زراعی جدید در مهر و آبان هر سال است، راه‌اندازی معاملات آتی زعفران برای سررسید مهر، آبان و به ویژه یک ماه بعد از زمان برداشت محصول جذاب خواهد بود. با راه‌اندازی این قرارداد در بورس کالا، چشم اندازی از قیمت طلای سرخ در شهریور سال جاری به وجود آمده که این یک اتفاق مثبت برای زعفرانکاران است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: طی جلسات آموزشی که از طرف بورس کالا جهت آشنایی کشاورزان با معاملات آتی زعفران برگزار شد، اطلاعاتی از نحوه انجام این قراردادها به دست آوردیم تا به کمک آن‌ها بتوانیم از الان برای ماه های آتی محصول را جهت فروش عرضه کنیم.

قیمت ۶۹۰۰ تومانی برای هر گرم زعفران نگین که در روز نخست معاملات این قراردادها برای تحویل محصول در شهریور سال جاری کشف شد، قیمت مناسبی بود و انتظار می رود طی سه ماه آینده قیمت زعفران از جمله زعفران نگین در بازار افزایشی باشد.

این زعفرانکار در خصوص روند قیمت ها همزمان با برداشت محصول جدید افزود: در زمان برداشت محصول، قیمت ها چندان نوسانی ندارد. اما یک ماه بعد یعنی آذر به دلیل اینکه کشاورزان به منابع نقدینگی جهت پوشش هزینه‌ها و وصول چک‌ها نیاز دارند، مجبور می شوند محصول را ارزان به دلالان بفروشند که این عامل موجب کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود. اما هر چه به سمت سال جدید و عید نوروز پیش می رویم قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد.

جهانشیری به مشوق مالیاتی معاملات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مساله مالیاتی یکی از دردسرهای تجار زعفران در بازار سنتی است. حال آنکه معافیت مالیاتی در بورس می‌تواند آن‌ها را به سمت معامله در این بازار شفاف سوق دهد. البته موضوع معافیت های مالیاتی برای خرده مالکان چندان جذابیتی ایجاد نمی‌کند و بیشتر برای تجار بزرگ اهمیت دارد.

وی با ارزیابی میزان تولید زعفران سال زراعی جدید ادامه داد: پیش از این زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بیشتر کشت می‌شد اما تولید آن به استان‌های دیگر از جمله خراسان شمالی، اصفهان، کرمان، خوزستان و برخی شهرهای دیگر گسترش پیدا کرده و انحصار آن از بین رفته است. با توجه به بارش‌های اخیر و افزایش سطح زیر کشت به نظر می‌رسد سال جاری ۱۰ تا ۲۰ درصد به میزان برداشت محصول افزوده شود.

جهانشیری به قاچاق پیاز زعفران ایرانی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: با اقدام جدی و البته مثبت دولت مقرر شده از صادرات پیاز زعفران به مقصد افغانستان ممانعت و جلوی قاچاق آن گرفته شود. این کشور سهم ۱۰ درصدی از کل معاملات زعفران در بازارهای جهانی را در اختیار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید