انتقاد شدید کارشناسان به سیستم ترمز و اتوپایلوت تسلا

  • خودرو
  • چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۱۵
    کد خبر :292194

کارشناسان نشریه‌ها و سازمان‌های مختلف، انتقادهای شدیدی به سیستم اتوپایلوت و ترمز محصولات تسلا وارد کرده‌اند. احتمال ورود کمیسیون بازرگانی فدرال ایالات متحده به شکایات، وجود دارد.

پس از انتشار نقد و بررسی نشریه‌های مختلف از تسلا مدل 3، بحث‌های زیادی پیرامون قابلیت اعتماد این سدان تمام برقی ایجاد شده است. اخیراً کارشناسان نشریه‌ی معتبر کانسیومر ریپورتس (Consumer Reports) یا به‌اختصار CR، از سیستم ترمز تسلا مدل 3 گلایه کرده بودند.

قدرت ترمزگیری تسلا مدل 3 در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۴۱.۵ متر اعلام شده است اما این سدان برقی در آزمایش‌های CR، نتایج کاملاً متغیری گزارش کرده است. در واقع به‌صورت میانگین، تسلا مدل 3 پس از طی کردن مسافتی حدود ۴۶.۳ متر توقف کرده است که اصلاً عملکرد مناسبی محسوب نمی‌شود. برای مقایسه باید توجه کرد که وانت پیکاپ بسیار بزرگ‌تر فورد F-150 در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با ترمزگیری پس از ۴۴.۱ متر توقف کامل می‌کند. سخنگوی تسلاموتورز متغیر بودن نتایج آزمایش CR را ناشی از تفاوت تایرها، دمای هوا و تایرها و وضعیت آسفالت دانست. اما پس از انتشار گزارش دیگر نشریه‌ها و مشکلات فراوان مدل 3، ایلان ماسک وارد عمل شد. ماسک در حساب توئیتری خود از به‌روزرسانی فرم‌ور مدل 3 و کاهش ۶ متری مسافت ترمزگیری در شرایط «ترمزگیری شدید مداوم» خبر داد. کارشناسان CR پیش از این اعلام کرده بودند که درصورت آپدیت فرم‌ور مدل 3، دوباره سیستم ترمز آن را بررسی خواهند کرد. البته باید اقرار کرد که شرایط ترمزگیری شدید و سخت‌گیری در مورد مسافت طی شده، همیشه در رانندگی روزمره ایجاد نمی‌شود ولی ضعیف بودن ترمز مدل 3 در برابر بیشتر خودروهای مدرن، امری غیرقابل قبول است.

اما مشکلات تسلاموتورز فقط در عملکرد نامناسب مدل 3 خلاصه نمی‌شود. دو سازمان غیرانتفایی «مرکز ایمنی خودروها» و «نگهبان مصرف کننده» آمریکا، خواستار ورود کمیسیون بازرگانی فدرال ایالات متحده (FTC) به پرونده‌ی فریب آمیز بودن سیستم اتوپایلوت تسلا شده‌اند. مدیران این دو سازمان معتقد هستند که مقامات تسلا و مدیرعامل این شرکت؛ ایلان ماسک، به‌طور عمدی مصرف کنندگان را به باور کردن ایمنی فراتر از میزان واقعی اتوپایلوت فریب داده‌اند. درواقع مدیران ارشد تسلا موتورز با رفتار و گفتار خود این باور را ایجاد کرده‌اند که خودروهای مجهز به سیستم اتوپایلوت تسلا، خودران هستند و بدون نیاز به راننده حرکت می‌کنند.

مدافعان این دو سازمان معتقد هستند که تبلیغ «سخت افزار تمام خودران در تمامی محصولات» تسلاموتورز، مالکان خودروهای این شرکت و کسانی که طرفدار این برند هستند را فریب می‌دهد. تبلیغات خودروهای تسلا شامل به تصویر کشیدن حالت خودران در جاده‌های شلوغ و ادعای کاهش ۴۰ درصدی تصادفات با وجود خودروهای خودران تسلا است. ماسک پیش از این گفته بود:به‌سادگی باید گفت که احتمال تصادف با وجود اتوپایلوت کمتر است.

منتقدان با ناصحیح خواندن ادعای ماسک، سیستم اتوپایلوت تسلا را به سیستم اتوپایلوت هواپیماهای تجاری ربط می‌دهند و مشابه بودن نام این دو سیستم متفاوت را مناسب نمی‌دانند. مقامات دو سازمان ذکر شده در طی نامه‌ای به جوزف سیمونز، رئیس FTC به اعتراف صریح ماسک نیز اشاره کرده‌اند.

ماسک گفته بود:گاهی اوقات مصرف کنندگان تسلا، ایمنی اتوپایلوت را فراتر از میزان واقعی آن درک می‌کنند.

سیستم اتوپایلوت تسلا با داشتن قابلیت‌هایی چون جلوگیری انحراف بین خطوط و حفظ فاصله‌ی طولی هوشمند، جزو سیستم‌های سطح ۲ خودران محسوب می‌شود. بر اساس تعریف سطح ۲ فناوری خودران که در محصولات شرکت‌های دیگر نیز وجود دارد، هوشیار بودن راننده و در دست گرفتن فرمان ضروری است. در سطح ۳ فناوری خودران مانند نسل جدید آئودی A8 که هنوز به بازار جهانی عرضه نشده است، رها کردن فرمان در برخی بزرگراه‌های از پیش تعیین شده، مجاز خواهد بود.

حساسیت گروه‌ها و سازمان‌های مختلف با کشته شدن دو سرنشین در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در دو تصادف مرگ‌بار سال ۲۰۱۶ و ماه گذشته، سیستم اتوپایلوت فعال و راننده فرمان را رها کرده بود. علاوه بر این، اخیراً یک شهروند بریتانیایی به‌دلیل تصویربرداری از حرکت خودران تسلا مدل S در حالی که خود در صندلی سرنشین جلو نشسته بود، به ۱۸ ماه ممنوعیت از رانندگی محکوم شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید