جدیدترین اخبار
9 خرداد 1397 ساعت 09:15 اقتصادی کد خبر :292194

انتقاد شدید کارشناسان به سیستم ترمز و اتوپایلوت تسلا

کارشناسان نشریه‌ها و سازمان‌های مختلف، انتقادهای شدیدی به سیستم اتوپایلوت و ترمز محصولات تسلا وارد کرده‌اند. احتمال ورود کمیسیون بازرگانی فدرال ایالات متحده به شکایات، وجود دارد.

پس از انتشار نقد و بررسی نشریه‌های مختلف از تسلا مدل 3، بحث‌های زیادی پیرامون قابلیت اعتماد این سدان تمام برقی ایجاد شده است. اخیراً کارشناسان نشریه‌ی معتبر کانسیومر ریپورتس (Consumer Reports) یا به‌اختصار CR، از سیستم ترمز تسلا مدل 3 گلایه کرده بودند.

قدرت ترمزگیری تسلا مدل 3 در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۴۱.۵ متر اعلام شده است اما این سدان برقی در آزمایش‌های CR، نتایج کاملاً متغیری گزارش کرده است. در واقع به‌صورت میانگین، تسلا مدل 3 پس از طی کردن مسافتی حدود ۴۶.۳ متر توقف کرده است که اصلاً عملکرد مناسبی محسوب نمی‌شود. برای مقایسه باید توجه کرد که وانت پیکاپ بسیار بزرگ‌تر فورد F-150 در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با ترمزگیری پس از ۴۴.۱ متر توقف کامل می‌کند. سخنگوی تسلاموتورز متغیر بودن نتایج آزمایش CR را ناشی از تفاوت تایرها، دمای هوا و تایرها و وضعیت آسفالت دانست. اما پس از انتشار گزارش دیگر نشریه‌ها و مشکلات فراوان مدل 3، ایلان ماسک وارد عمل شد. ماسک در حساب توئیتری خود از به‌روزرسانی فرم‌ور مدل 3 و کاهش ۶ متری مسافت ترمزگیری در شرایط «ترمزگیری شدید مداوم» خبر داد. کارشناسان CR پیش از این اعلام کرده بودند که درصورت آپدیت فرم‌ور مدل 3، دوباره سیستم ترمز آن را بررسی خواهند کرد. البته باید اقرار کرد که شرایط ترمزگیری شدید و سخت‌گیری در مورد مسافت طی شده، همیشه در رانندگی روزمره ایجاد نمی‌شود ولی ضعیف بودن ترمز مدل 3 در برابر بیشتر خودروهای مدرن، امری غیرقابل قبول است.

اما مشکلات تسلاموتورز فقط در عملکرد نامناسب مدل 3 خلاصه نمی‌شود. دو سازمان غیرانتفایی «مرکز ایمنی خودروها» و «نگهبان مصرف کننده» آمریکا، خواستار ورود کمیسیون بازرگانی فدرال ایالات متحده (FTC) به پرونده‌ی فریب آمیز بودن سیستم اتوپایلوت تسلا شده‌اند. مدیران این دو سازمان معتقد هستند که مقامات تسلا و مدیرعامل این شرکت؛ ایلان ماسک، به‌طور عمدی مصرف کنندگان را به باور کردن ایمنی فراتر از میزان واقعی اتوپایلوت فریب داده‌اند. درواقع مدیران ارشد تسلا موتورز با رفتار و گفتار خود این باور را ایجاد کرده‌اند که خودروهای مجهز به سیستم اتوپایلوت تسلا، خودران هستند و بدون نیاز به راننده حرکت می‌کنند.

مدافعان این دو سازمان معتقد هستند که تبلیغ «سخت افزار تمام خودران در تمامی محصولات» تسلاموتورز، مالکان خودروهای این شرکت و کسانی که طرفدار این برند هستند را فریب می‌دهد. تبلیغات خودروهای تسلا شامل به تصویر کشیدن حالت خودران در جاده‌های شلوغ و ادعای کاهش ۴۰ درصدی تصادفات با وجود خودروهای خودران تسلا است. ماسک پیش از این گفته بود:به‌سادگی باید گفت که احتمال تصادف با وجود اتوپایلوت کمتر است.

منتقدان با ناصحیح خواندن ادعای ماسک، سیستم اتوپایلوت تسلا را به سیستم اتوپایلوت هواپیماهای تجاری ربط می‌دهند و مشابه بودن نام این دو سیستم متفاوت را مناسب نمی‌دانند. مقامات دو سازمان ذکر شده در طی نامه‌ای به جوزف سیمونز، رئیس FTC به اعتراف صریح ماسک نیز اشاره کرده‌اند.

ماسک گفته بود:گاهی اوقات مصرف کنندگان تسلا، ایمنی اتوپایلوت را فراتر از میزان واقعی آن درک می‌کنند.

سیستم اتوپایلوت تسلا با داشتن قابلیت‌هایی چون جلوگیری انحراف بین خطوط و حفظ فاصله‌ی طولی هوشمند، جزو سیستم‌های سطح ۲ خودران محسوب می‌شود. بر اساس تعریف سطح ۲ فناوری خودران که در محصولات شرکت‌های دیگر نیز وجود دارد، هوشیار بودن راننده و در دست گرفتن فرمان ضروری است. در سطح ۳ فناوری خودران مانند نسل جدید آئودی A8 که هنوز به بازار جهانی عرضه نشده است، رها کردن فرمان در برخی بزرگراه‌های از پیش تعیین شده، مجاز خواهد بود.

حساسیت گروه‌ها و سازمان‌های مختلف با کشته شدن دو سرنشین در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در دو تصادف مرگ‌بار سال ۲۰۱۶ و ماه گذشته، سیستم اتوپایلوت فعال و راننده فرمان را رها کرده بود. علاوه بر این، اخیراً یک شهروند بریتانیایی به‌دلیل تصویربرداری از حرکت خودران تسلا مدل S در حالی که خود در صندلی سرنشین جلو نشسته بود، به ۱۸ ماه ممنوعیت از رانندگی محکوم شد.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • حضور غیرقانونی یک عضو در انتخابات شورای عالی استان‌ها (سند)
  • در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های سه زبانه چه می‌گذرد؟
  • چه کسی باید آمار کشته‌‌های آبان‌‌ماه را اعلام کند؟
  • روحانی: باید از دوقطبی کردن فضای جامعه فاصله بگیریم
  • عرضه اولیه یک شرکت شیمیایی در بورس تهران
  • کرایه‌ تاکسی گران می‌شود/ نرخ‌گذاری از هفته آینده
  • کاهش اندک مبادلات بانکی پس از اجباری شدن رمز پویا
  • «دلال‌های تلگرامی» در رصد پلیس فتا
  • روزه سکوت دولت در مقابل تخلف سایت‌های فروش «خودرو»
  • فروش آهن اسفنجی به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع شد
  • نرخ یورو افزایش و پوند کاهش یافت
  • رکوردشکنی «انگل» پس از درخشش در اسکار ۲۰۲ ادامه دارد
  • تعداد داوطلبان کنکور ۹۹ از مرز یک میلیون نفر گذشت
  • ضرر خالص ۱.۳۶ میلیارد یورویی ایرباس در ۲۰۱۹
  • کاهش فاصله طبقاتی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • لاوروف: ترور ژنرال سلیمانی نقض بی‌شرمانه قوانین بین‌الملل بود
  • با ثبت 165 مورد جدید، شمار تلفات ویروس کرونا به 1765 نفر رسید
  • فشار ورشکستگی تولید بر گرده کارگران
  • رونق بازار مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • نماینده مجلس: امروز با وجود نهادهای موازی مجلس دیگر در رأس امور نیست
  • دیدار پمپئو با مقام‌های سنگالی با موضوع ایران
  • شهردار اسبق تهران: گفتند قالیباف نباشد
  • سرانجام سیاست‌ورزی لاریجانی و مجلس دهم
  • زیباکلام: اگر هاشمی زنده بود به لیست کارگزاران رضایت می‌داد؟
  • امپراتوری بلومبرگ؛ مردی که در هزینه‌ برای انتخابات رکورد دار شد!
  • روایت رسمی از پاییز بازار ملک
  • دستگیری عاملان تخریب رستوران در غرب تهران
  • آتش سوزی کارگاه کفاشی در چهارراه گلوبندک
  • FATF حل نشد، ۵ میلیارد دلارمان در عراق ماند
  • زلزله ۵.۸ ریشتری در جزیره قشم در استان هرمزگان
  • Ad