طرح مشترک محیط زیست و مدیریت بحران برای مقابله با تاثیرات خشکسالی بر حیات وحش

    کد خبر :291992

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تخصیص نیافتن بخش قابل توجهی از بودجه مقابله با اثرات خشکسالی در سال گذشته از طرح مشترک این سازمان با سازمان مدیریت بحران برای مقابله با خشکسالی و حریق خبر داد.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تلفات حیات وحش اظهارکرد: در طول چند سال گذشته در برخی مناطق کشور از جمله سیاه‌کوه یزد و پارک ملی کویر شاهد تنزل جمعیت حیات وحش در اثر خشکسالی بودیم.

وی در مورد احتمال تلفات حیات وحش بر اثر کم‌آبی در تابستان سال جاری گفت: امسال خوشبختانه بارش‌های بهاره به شکلی بود که تا حدی نگرانی ما را در تامین علوفه و منابع آبی مورد نیاز حیات وحش رفع کرد اما با توجه به پیش‌بینی‌های موجود در مورد کم‌آبی امسال به همه استان‌ها اعلام کردیم که تمهیدات لازم را برای تامین آب و علوفه و جلوگیری از شیوع بیماری در زیستگاه‌های حیات وحش در سراسر کشور اتخاذ کنند.

خشکسالی حیات وحش مناطق مرکزی کشور را تهدید می‌کند

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی در زمینه تامین آب و علوفه به استان‌ها ابلاغ شده است،اظهارکرد: واضح است که حیات وحش کشور به ویژه در مناطق مرکزی ایران با کمبود آب مواجه است و این موضوع تازه ای نیست. این وضعیت در فصل‌های تابستان و پاییز بیشتر حیات وحش را تهدید می‌کند. به همین علت از سال‌های گذشته برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش تمهیداتی اندیشیده شده که ایجاد آبشخور یا رساندن آب با خودروهای حمل و نقل آب از جمله این راه‌ها است.

ظهرابی تاکید کرد: بیشتر اقدامات برای تامین آب و علوفه از طریق بودجه‌های استانی صورت گرفته است چراکه در زمینه دریافت منابع مالی برای مقابله با اثرات خشکسالی بر حیات وحش شرایط خوبی وجود نداشت. با وجود اینکه موافقت‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه در زمینه مقابله با اثرات خشکسالی در سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم و طبق آن باید ۹۰ میلیارد تومان تخصیص داده می‌شد، تنها حدود ۷ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه به دو بخش معاونت انسانی و طبیعی تخصیص داده شد بنابراین در عمل نمی‌توانستیم با این مبلغ کم کاری از پیش ببریم بنابراین ناچار شدیم از ادارات کل استان‌ها بخواهیم با بودجه‌های استانی خود در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

وی در مورد امکان تامین مابقی ۹۰ میلیارد تومان گفت: این رقم مربوط به سال گذشته بود و دوران مربوط به تخصیص‌های آن سال تمام شده است و امکان تزریق بودجه از این محل وجود ندارد اما تلاش کرده
‌ایم در سال ۹۷ طرحی را برای خشکسالی و حریق با همکاری سازمان مدیریت بحران پیش ببریم که با جدیت در دست اقدام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید