پرستاری می تواند هزینه های سلامت را کاهش دهد/ام المطالبه پرستاران

    کد خبر :291687

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بر پیگیری مطالبات پرستاران در دوره جدید مدیریت سازمان تاکید کرد و گفت: سازمان نظام پرستاری، می تواند بازوی مشورتی وزارت بهداشت، در کاهش هزینه های سلامت باشد.

دکتر علی اصغر دالوندی روز سه شنبه در نشست خبری به عنوان رئیس جدید سازمان نظام پرستاری، به تشریح انتظارات و خواسته های قانونی پرستاران پرداخت و در ادامه، مهم ترین برنامه های پیش روی سازمان در دوره جدید را مطرح کرد.

وی در ابتدا به طرح تحول سلامت اشاره و از آن به عنوان روزنه امید مردم نام برد و افزود: در یک سال اول اجرای طرح، وضعیت راضی کننده بود و شاهد دسترسی مردم به خدمات سلامت و عدالت در سلامت بودیم. اما، در ادامه مشکلاتی به وجود آمد که باعث شد هزینه های اجرای طرح افزایش یابد.

دالوندی، افزایش خدمات القایی را یکی از مشکلات طرح تحول سلامت دانست و گفت: انجام اعمال جراحی بسیار سنگین در اجرای این طرح، هزینه های زیادی به نظام سلامت وارد کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بر تعریف نظام پرداختی در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: اجرای طرح قاصدک برای پرستاران، مشکلاتی را ایجاد کرده است که می بایست اصلاح شود. زیرا، بر اساس این طرح، پرداخت کارانه به پرستاران بر اساس اضافه کار اجباری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: طرح قاصدک، قانون ارتقای بهره وری را بی اثر ساخته است.

دالوندی با اشاره به متوسط درآمد پرستاران در جهان که رقمی در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه است، افزود: این قبیل تفاوت ها در پرداختی به پرستاران در کشورمان، باعث می شود که نیروی پرستاری ما مهاجرت کند.

وی، به تشریح دلایل کمبود پرستار در کشور پرداخت و گفت: مهاجرت، خانه نشینی، اشتغال در حرفه ای غیر پرستاری و…، از جمله مهم ترین دلایل کمبود نیروی پرستاری در کشور است. در حالی که در ۳۰ استان کشور، پرستاران طرحی آماده خدمت داریم، اما به دلیل نبود بودجه، امکان جذب آنها به سیستم سلامت کشور، مقدور نیست.

دالوندی به موضوع طرح تربیت پرستار بیمارستانی به عنوان محل مناقشه با وزارت بهداشت، اشاره کرد و افزود: این طرح با مشکلاتی در مسیر اجرا مواجه بود که در نشست های متعدد با مسئولان وزارت بهداشت، به این نتیجه رسیدیم در صورتی که تمام مفاد آیین نامه اصفهان بدون استثنا اجرا شود، مشکلی ندارد. اما، واقعیت این است که این طرح در حال حاضر از نظر ما، کم لن یکن تلقی می شود، چون هیچ موهبتی برای پرستاری ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: برای حل مشکلات پرستاری، آماده تعامل بدون خدشه با وزارت بهداشت هستیم.

وی در ادامه با طرح این موضوع که خدمات پرستاری باید در سطح جامعه نمایان شود، گفت: پرستاران، آماده ارائه سرویس های خارج از بیمارستانی به مردم هستند.

دالوندی بر ضرورت بازتعریف نظام سلامت تاکید کرد و افزود: موضوع صلاحیت حرفه ای و صدور پروانه کار توسط سازمان نظام پرستاری، از جمله انتظارات جامعه پرستاری از وزارت بهداشت است.

وی همچنین بر اصلاح تعرفه های خدمات پرستاری در منزل اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر، اصلاح قانون نظام پرستاری است که از طریق مجلس شورای اسلامی، پیگیر هستیم.

دالوندی بر ضرورت بازتعریف خدمات پرستاری در منزل تاکید کرد و افزود: تعرفه این خدمات باید اصلاح شده و حق ویزیت در منزل برای پرستار منظور شود. ضمن اینکه، خدمات پرستاری در منزل، باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، از شورای عالی بیمه خواست، تصویب تعرفه خدمات پرستاری در منزل را تصویب کند.

دالوندی در ادامه به ام المطالبه پرستاران اشاره کرد و افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سال ۸۶ که تصویب شده، منتظر اجرایی شدن است و پرسش پرستاران این است که چه زمانی قرار است این قانون اجرایی شود.

به گفته وی، اجرای این قانون که در برنامه ششم نیز بر آن تاکید شده است، نیازمند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

دالوندی به ابلاغ آیین نامه اداره بیمارستان های مستقل اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه پرستار در هیات عامل این بیمارستان ها قرار دارد، اما معتقدیم که جایگاه پرستاری در این بیمارستان ها نزول کرده و می بایست در سطح معاون ارتقای جایگاه پیدا کند.

به گزارش مهر، وی در پایان با توجه به سهم بالای پرستاران زن در ارائه خدمات مراقبتی به بیماران و مردم، گفت: بر همین اساس، دو مشاور زن در سازمان بکار خواهم گرفت و شورای مشورتی را برای گردش علمی شورای عالی نظام رستاری، تشکیل می دهم. همچنین، مرکز خلاقیت و نوآوری را در سازمان تاسیس خواهم کرد و امیدوارم در یک سال و اندی باقی مانده از دوره چهارم فعالیت سازمان نظام پرستاری، بتوانم در پیگیری حقوق پرستاران موفق باشم.

دالوندی از سازمان نظام پرستاری به عنوان بازوی مشورتی وزارت بهداشت نام برد و افزود: پرستاری می تواند هزینه های سلامت را کاهش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید