برترین خودروهای پورشه در هفت دهه

  • خودرو
  • سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ۸:۱۳
    کد خبر :291540

فردیناند پورشه سال ۱۹۳۱ دفترش را با عنوان مهندسی و مشاوره مهندسی ساخت وسایل نقلیه در اشتوتگارت افتتاح کرد؛ اما اولین خودرویی که با نام پورشه توانست پا به عرصه تولید بگذارد، کمی بعد و در سال ۱۹۴۸ ثبت شد. این بدان معنی است که پورشه اکنون در آستانه هفتادمین سالگرد اولین خودروی تولیدی خود قرار دارد و به این مناسبت قصد دارد جشن بگیرد. به همین علت مجله رسمی پورشه با نام ۹۱۱ به بررسی هفت مدل مهم در طی هفت دهه گذشته پرداخته و در قالب ویدئوی زیر منتشر کرده است.

به‌طور طبیعی ویدئو با پورشه 356 متعلق به دهه ۵۰ میلادی آغاز می‌شودکه در اینجا با مشخصات SL مدل ۱۹۵۱ نشان داده شده است؛ اولین خودروی آلمانی که با چنین پسوندی طراحی شد و پس از آن نیز خودروی مرسدس بنز 300 SL در سال ۱۹۵۴ رونمایی شد. این خودرو دارای پیشرانه ۱.۱ لیتری تخت چهار سیلندر بود که ۴۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. بیشینه سرعت خودرو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شد که با توجه به پیشرانه مورد استفاده و فناوری آن زمان مناسب بود. خودروی پورشه 356 که وزنی حدود ۶۴۰ کیلوگرم داشت، با نام سوپر لایت به زندگی خود ادامه داد.

دهه ۱۹۶۰ با مهم‌ترین مدل پورشه به نام 911 برجسته می‌شود که در قالب پورشه ۲.۰ مدل ۱۹۶۴ وارد بازار شد. در حقیقت اولین مدل پورشه 911 با عنوان 901 نام‌گذاری شده بود؛ اما پژو که در این ویدئو نیز از آن یاد می‌شود؛ از انتخاب چنین نامی رضایت نداشت. زیرا پژو در فرانسه خودروی منحصربه‌فردی تولید می‌کرد که نام آن با عددی سه رقمی و صفر در وسط مشخص می‌شد؛ با توجه به این شباهت در نحوه نام‌گذاری، پورشه تصمیم گرفت از نام 911 برای مهم‌ترین مدل خود استفاده کند. این مدل پورشه 911 مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری تخت ۶ سیلندر بود که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست به بیشینه سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

دهه ۱۹۷۰ با خودروی پورشه 917 برجسته می‌شود؛ خودرویی که اولین پیروزی خودروساز آلمانی را در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز بدست آورد و با نام «گلف» معرفی شد. پورشه 917 اولین خودروی مجهز به پیشرانه ۱۲ سیلندر این شرکت بود که ۵.۰ لیتر حجم داشت و می‌توانست ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند. بیشینه سرعت خودروی مسابقه‌ای پورشه 917 به ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شد. پورشه نه‌تنها با این خودرو در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز پیروز شد، بلکه سال بعد نیز در فیلم «لمانز» با بازی استیو مک کوئین خوش درخشید. این همان خودرویی است که در سال ۲۰۱۷ با مبلغ ۱۴ میلیون دلار در حراجی به فروش رسید.

با آغاز دهه ۸۰ میلادی، خودروی سوپراسپرت پورشه 959 جای خود را در خط تولید خودروساز اشتوتگارت باز کرد. هنگامی که به مرحله تولید رسید، سریع‌ترین خودروی تولیدی خیابانی پورشه لقب گرفت و پورشه تنها ۲۹۲ دستگاه از آن ساخت. ۲۹ دستگاه از خودروی پورشه 959 به‌عنوان نسخه اسپرت تولید شدند که وزنی حدود ۱۰۰ کیلوگرم داشتند. پورشه 959 از پیشرانه ۳.۰ لیتری خورجینی ۶ سیلندر در زیر کاپوت خود بهره می‌برد که می‌توانست ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. بیشینه سرعت پورشه 959 حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت توسط سازنده اعلام شده است؛ اما این خودروی اسپرت در سال ۱۹۸۸ توسط اتو موتور اند اسپرت در پیست ناردو ایتالیا آزمایش شد و توانست به بیشینه سرعت ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

در ابتدای دهه ۱۹۹۰ پورشه تصمیم گرفت تغییر قابل ملاحظه‌ای در کلاس خودروهای اسپرت خود ایجاد کند و خودرویی جدید به‌عنوان جانشین پورشه 959 معرفی کرد. محصول اسپرتی به نام پورشه کاررا جی‌تی (Carrera GT) که از پیشرانه خورجینی ۱۰ سیلندر بهره می‌برد. با این حال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات اسپرت در آن دوران، پورشه باکستر برجسته شده است؛ بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که عرضه پورشه باکستر در آن دوران توانست خودروساز آلمانی را از سال‌های رکود اوایل دهه ۹۰ میلادی برهاند. پورشه باکستر مجهز از پیشرانه ۶ سیلندر تخت ۲.۵ لیتری در زیر کاپوت بهره می‌برد که می‌توان ۲۰۴ اسب بخار قدرت تولید کند و بیشینه سرعت آن به ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شد.

با آغاز سال ۲۰۰۰ و در ابتدای قرن جدید، پورشه از اولین خودروی شاسی‌بلند خود رونمایی کرد؛ پورشه کاین (Cayenne) که به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ پورشه مطرح شد. پیشرانه ۴.۵ لیتری هشت سیلندر مجهز به دو توربوشارژر و تولید ۵۲۱ اسب بخار قدرت آن را به‌عنوان خودرویی قدرتمند در کلاس شاسی‌بلند معرفی کرد. بیشینه سرعت پورشه کاین به ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شد. پورشه کاین از آن زمان تا سال ۲۰۱۴ به‌عنوان تنها محصول شاسی‌بلند مطرح بود؛ ولی از سال ۲۰۱۴ به بعد با پورشه ماکان برای حضور در بازار همراه شد.


نگاهی نزدیک به پورشه 911 تارگا 4 GTS مدل 2018

جدیدترین خودروی پورشه و یکه‌تاز سابق پیست نوربرگ‌رینگ، 918 اسپایدر است که توانست با زمان ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه در جهنم سبز رکورد زمانی را به نام خود ثبت کند. پورشه 918 اسپایدر اولین خودروی تولیدی بود که در نوربرگ‌رینگ توانست زمانی کمتر از ۷ دقیقه بدست آورد. این موفقیت خودروی پلاگین هیبریدی پورشه 918 مدیون استفاده از پیشرانه ۴.۵ لیتری خورجینی هشت سیلندر بود که ۸۷۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و بیشینه سرعت خودروی هیبریدی را به ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. تاکنون تنها ۹۱۸ نسخه از خودروی اسپرت پورشه 918 ساخته شده‌اند که برخی از آن‌ها مجهز به پکیج اختیاری ویساخ هستند. استفاده از این پکیج باعث کاهش قابل توجه وزن پورشه 918 و ارتقاء برخی ویژگی‌های عملکردی خودرو می‌شود.

پورشه برنامه‌های زیادی برای آینده دارد و با ورود فناوری هیبرید و خودروی الکتریکی به این صنعت، به دنبال سرمایه‌گذاری کلان در زمینه انرژی برق و ارائه محصولات برقی است. این خودروساز با عرضه نسخه‌های هیبریدی از پورشه پانامرا و کاین، همراه با سدان کاملا الکتریکی میشن E، قصد دارد دهه دوم قرن جاری را به تولید محصولات بدون آلایندگی اختصاص دهد. در ادامه با ورود پورشه کراس‌توریسمو به بازار خودرو، شاهد اتفاقات خوبی برای پورشه خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید