برگ برنده کره‌شمالی در برابر آمریکا + نقشه اقتصادی پیونگ‌یانگ

    کد خبر :291309

یک مقام آمریکایی با اشاره به پیشرفت تلاش‌ها برای بهبود روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و پیونگیانگ، اظهار کرد: کاخ سفید آماده شده بود تا به زودی یعنی روز سه‌شنبه تحریم‌های جدید علیه کره را اعلام کند؛ اما روز دوشنبه به طور غیرمنتظره، اقدامات به سمت جریان مذاکرات با کره شمالی تغییر کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از واشنگتنپست؛ ایالاتمتحده در مورد وضعیت تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی بر سر میز مذاکره خواهد نشست.

ایالات متحده تصمیم گرفته بود تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی را به اجرا درآورد، در حالیکه به نظر می‌رسد احیای یک نشست بین رئیس جمهور دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، تا ماه آینده رخ نخواهد داد.

یک مقام آمریکایی با اشاره به پیشرفت تلاش‌ها برای بهبود روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و پیونگیانگ، اظهار کرد: کاخ سفید آماده شده بود تا به زودی یعنی روز سه‌شنبه تحریم‌های جدید علیه کره را اعلام کند؛ اما روز دوشنبه به طور غیرمنتظره، اقدامات به سمت جریان مذاکرات با کره شمالی تغییر کرد.

مقامات ایالات متحده در تلاش برای احیای مذاکرات صلح با همتایان کره‌شمالی در روستای صلح بین کره شمالی Panmunjom هستند. در روز شنبه، رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی جلسه غافلگیرکننده خود را در آنجا برگزار کردند، زیرا آنها به دنبال بازگشت طرف آمریکایی به میز مذاکره بودند.

کره‌شمالی سفارتخانه‌هایی در ده‌ها کشور و در سراسر جهان اداره می‌کند. تحلیلگران و مقامات می‌گویند که همدستان پیونگ‌یانگ از طریق عملیات ارزی غیرقانونی به این کشور کمک می‌کنند تا ارز خارجی لازم برای فعالیت‌هایش را داشته باشد.

مذاکرات بین نماینده‌های ایالات متحده و کره‌شمالی ظرف سه روز برگزار می‌شود و می‌تواند فراتر از آن نیز ادامه یابد.

ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که توجه خود را به تقویت تحریم‌ها متوقف خواهد کرد. مقامات ارشد حکومت می‌گویند که تحریم‌های بیشتری لازم است تا درآمدهای خارجی را از بین ببرد و کره‌شمالی را فلج اقتصادی کند تا این چالش به نفع دیپلماسی واشنگتن ختم شود.

کره‌شمالی با یکی از جامع‌ترین تحریم‌های مدرن مواجه است که سیستم مالی کشور را از بین می‌برد و بیشتر تجارت آن را غیرممکن می‌کند. اما پیونگ‌یانگ هنوز هم قادر به جمع‌آوری ارز در خارج از کشور بوسیله یک شبکه پیچیده بازارهای غیرقانونی در سراسر جهان است.

یک مقام ارشد هفته گذشته پس از آنکه ترامپ گفت نشست ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده است، گفت: «هدف در اینجا این است که به حداکثر فشار برسیم».

ایالات متحده و سازمان ملل اقدامات قابل توجهی در کاهش درآمدهای خارجی کره‌شمالی ظرف دو سال گذشته انجام داده‌اند، آنها از طریق مذاکره با کشور چین، به‌طور چشمگیری جریان‌های تجاری و مالی کره را مختل کردند.

اما مقامات و کارشناسان کره‌شمالی می‌گویند جریان جمع‌آوری پول از بلوک کشورهای مقاوم در برابر تحریم‌ها، حفظ اقتصاد 40 میلیارد دلاری پیونگ‌یانگ را به همراه دارد.

آنها می‌گویند که درآمد حاصل از ده‌ها کشور از جمله روسیه، زیمبابوه، آفریقای جنوبی، میانمار، سوریه، مالزی و بسیاری دیگر به طور کل نشان‌دهنده یک چالش عمده برای مبارزه با فشارهای تحریمی است.

بر اساس برآورد دولت ایالات متحده، رژیم تحریم‌ها نیمی از درآمد بین‌المللی کشور را قطع کرده است. مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا فروش سلاح به خاورمیانه و آفریقا و عملیات‌های کره‌شمالی را از طریق روسیه به عنوان نمونه‌های اصلی توانایی پیونگ‌یانگ برای جلوگیری از تحریم‌ها می‌دانند. یکی از مقامات ارشد دولت گفت: «مسکو تلاش می‌کند تا نقش خرابکار را در این رابطه بازی کند.

به گفته مقامات آمریکایی و سازمان ملل بنادر شرقی روسیه، مانند ناخدکا، مسیرهای پیونگ‌یانگ را به بازارهای جهانی برای تجارت زغال سنگ ارائه می‌دهد و عوامل مالی کره‌شمالی قادر به انجام عملیات خارج از روسیه برای تسهیل این معاملات هستند.

اقتصاد مالی این کشور به اندازه کافی مبهم است که تحلیلگران، از جمله مقامات آمریکایی و کره‌جنوبی، اعتراف می‌کنند تاثیر واقعی تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌جنوبی را نمی‌دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید