آزمایشگاه مینیاتوری به مریخ فرستاده می شود

    کد خبر :291116

سازمان فضایی اروپا و روسیه دوسال دیگر کاوشگری حاوی یک آزمایشگاه مینیاتوری به اندازه یک جعبه کفش را به مریخ می فرستند.

به گزارش بازتاب به نقل از دیجیتال ترندز، قرار است کاوشگر جدید ExoMars دو سال دیگر روی مریخ فرود آید. این کاوشگر حاوی یک آزمایشگاه شیمیایی مینیاتوری است که با کمک آن نشانه های حیات در این سیاره بررسی می شود.

این آزمایشگاه که به اندازه یک جعبه کفش است، Mars Organic Molecule Analyzer (MOMA) نام گرفته و حاوی طیف سنجی است که مولکول های طبیعی مانند آمینو اسیدها را ردیابی و تحلیل می کند. این مولکول ها احتمالا نخستین نشانه های حیاتی هستند که قبلا در این سیاره وجود داشته است.

به هرحال ماموریت ارسال کاوشگر ExoMars با همکاری سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسیه (Roscomos) انجام می شود. نخستین ماموریت این کاوشگر در سال ۲۰۱۶ با شکست مواجه شد زیرا لندر Schiaparelli از کنترل خارج شد و با سطح سیاره برخورد کرد.

این درحالی است که ابزارهای موجود در کاوشگر جدید ExoMars مانند طیف سنج به طور معمول در آزمایشگاه های زمینی فضای زیادی را اشغال می کنند. همچنین آزمایشگاه باید در محیطی کامل استریل ساخته شود تا هیچ گونه مولکول دیگر در نمونه تهیه شده دخالت کند.

کاوشگر پس از فرود روی سطح با کمک یک سیستم خودکار جهت یابی می کند و منتظر دستورات از سوی زمین می ماند. فرایند ارسال دستور نیز ۲۴ دقیقه طول می کشد. سپس کاوشگر نمونه هایی از زیر سطح سیاره را انتخاب و در یک اجاق کوچک داغ می کند، یا قبل از تحلیل طیف سنجی به آن لیزر می تابانند.

ابی هاتی مدیر ExoMars Delivery در این باره می گوید: این کار هیجان انگیزی است که تا به حال انجام نشده است. در این کاوشگر دو مته بزرگ دو متری قرار دارد که می تواند وارد پوسته ای شود که به اعتقاد ما در آنجا حیات وجود دارد. روی سطح سیاره اشعه های زیادی وجود دارد و شرایط آب و هوایی نیز نامساعد است. اما زیر آنها لایه های مختلفی از صخره ها وجود دارد که ممکن است میان آنها ذخایر آب باشد.

به هرحال قرار است ماموریت جدید ExoMars در جولای ۲۰۲۰ از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید