ورود مشکوک یک جریان خاص به کمیسیون امنیت، هنگام رای گیری برای CFT

  • سیاسی
  • دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۵۳
    کد خبر :291063

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه ارائه اعلامیه تفسیری و حق شرط برای الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین ملی تروریسم سرسوزنی اعتبار ندارد، ماجرای آبستراکسیون دیروز را تشریح کرد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با مهر، در خصوص جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و آبستراکسیون برخی اعضاء برای جلوگیری از تصویب لایحه «الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» (CFT)، اظهارداشت: وزارت خارجه در مقابل نگرانی برخی نمایندگان برای الحاق به این کنوانسیون، این استدلال را دارد که ما بیانیه تفسیری می دهیم و بنابراین الحاق ما تبعاتی ندارد.

وی افزود: کسانی که از مبانی حقوق بین الملل و روابط بین الملل خبر دارند، می دانند که اعلامیه تفسیری سر سوزنی و پشیزی ضمانت اجرایی ندارد و فقط یک نظر است، لذا یک دلخوش کنک بی خاصیت تلقی می شود.

ذوالنور ادامه داد: حق شرطی هم که در این کنوانسیون و موارد مشابه مطرح است، زمانی نافذ است که کسی نسبت به حق شرط ما اعتراض نکند. به عنوان مثال اگر آمریکا حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی معرفی کند و ما اعلام کنیم که طبق حق شرط نهضت های آزادی بخش کشورهای اسلامی را گروه تروریستی نمی دانیم، زمانی این شرط ما پذیرفته است که آمریکا یا عربستان نسبت به آن اعتراض نکنند وگرنه هر اقدام تنبیهی و تحریمی علیه ما صورت می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اگر کشوری نسبت به یکی از شروط ما اعتراض کند، می تواند به صورت یکجانبه علیه ما اقدام کند.

وی با بیان اینکه دنیا در دست نظام سلطه قرار دارد، خاطرنشان کرد: با الحاق به این کنوانسیون، داریم یک طناب به گردن خودمان می اندازیم که مثلاً سپاه و ارتش ما را سازمان تروریستی معرفی کنند و دولت ما را هم که بودجه اینها را می پردازد، به بهانه تامین مالی تروریسم، تحریم کنند؛ علاوه بر این همه تراکنش های مالی ما را باید کنترل کنند که آیا به زعم خودشان به تروریست کمک کرده ایم یا خیر؟

ورود دقیقه نودی یک جریان خاص به کمیسیون امنیت ملی/ لایحه احتمالا سه‌شنبه هم رد می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: بر این اساس، دوستان ما معتقد بودند که تصویب این لایحه به ضرر مردم است و فشارهای اقتصادی را به دلیل خودتحریمی بر مردم تشدید می کند. لذا وقتی متوجه شدیم که نمایندگانی از یک جریان سیاسی خاص که غائب جلسه بودند به طرز مشکوکی در هنگام رای گیری در حال ورود به کمیسیون هستند، احساس کردند که این کار سازماندهی شده است، لذا برای دفاع از منافع ملی جلسه را ترک کردند.

ذوالنور تصریح کرد: معلوم بود که سازماندهی شده است که اینها را فراخوان کرده اند که بیایند و در هنگام رای گیری حضور داشته باشند، در حالی که چنین چیزی تا بحال در هنگام رای گیری های کمیسیون اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: با توجه به حل نشدن دغدغه های نمایندگان، پیش بینی ما این است که این لایحه در جلسه روز سه شنبه (۸ خردادماه) نیز رای نمی آورد و رد می شود.

گفتنی است، سه شنبه هفته گذشته (یکم خردادماه) لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم که بدلیل خطرات آن از سوی کمیسیون امنیت ملی به صحن مجلس گزارش نشده بود، با درخواست دولت در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفت، اما اعتراض جمع زیادی از نمایندگان به این مسئله و خطرات آن، باعث شد تا نهایتا با پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس و موافقت نمایندگان، لایحه مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد تا نتیجه آن، بعد از تعطیلات رمضانی مجلس به صحن گزارش شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید