آزمایشی ضروری برای زنان 40 سال به بالا

    کد خبر :290985

یک متخصص زنان با بیان اینکه تشخیص به موقع سرطان سینه به اندازه پیشگیری از این بیماری مهم است، به روش‌های پیشگیری و غربالگری تشخیصی این بیماری اشاره کرد.

دکتر صفیه عشوری مقدم درباره پیشگیری از سرطان پستان در زنان با بیان اینکه این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های ویژه زنان است، گفت: این سرطان یک ویژگی‌ خاص دارد، به این معنا که بیشتر ارگان‌های بدن داخل بدن و دور از دسترس قرار دارند و به همین علت نیز تشخیص مشکلاتشان دیرتر رخ می‌دهد،‌ اما سینه در دسترس بوده و به ‌راحتی قابل معاینه است و اگر مراقبت‌های خاص و مناسب در خصوص آن انجام شود مشکلات این عضو می‌تواند به موقع شناسایی و درمان شود.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از سرطان سینه نیز مانند سایر سرطان‌ها راه‌هایی وجود دارد، ادامه داد: بارداری کامل و شیردهی در سنین زیر ۳۰ به ویژه در افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان هستند ریسک ابتلا به آن را کاهش می‌دهد.

این متخصص زنان با تاکید براینکه کنترل وزن و وزن کم خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: رژیم غذایی سالم و و پرهیز از غذاهای دارای نیترات، فرآوری شده و فست فودها و نیز مصرف کم چربی و نمک می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه ورزش منظم و متوسط (غیرسنگین)، نیز می‌تواند از عوامل پیشگیری از ابتلا به این سرطان باشد، افزود: زنان و به ویژه افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه هستند باید کمتر از داروهای هورمونی استفاده کنند زیرا این داروها در برخی افراد و به ‌ویژه افراد دارای سابقه خانوادگی این بیماری ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

عشوری مقدم با اشاره به اینکه تشخیص به‌موقع به اندازه پیشگیری مهم است، بر ضرورت غربالگری تشخیصی به‌موقع تاکید کرد و گفت: اگر در خانواده‌ای سابقه ابتلا به این سرطان وجود داشته باشد به همه زنان و دختران این خانواده توصیه می‌کنیم غربالگری‌های لازم را برای تشخیص به‌موقع انجام دهند.

وی با بیان اینکه مناسب است زنان و دختران در پایان عادت ماهیانه سینه خود را با لمس معاینه کنند، عنوان کرد: برای معاینه سینه توسط فرد دو روش وجود دارد که زنان می‌توانند در مراکز بهداشت یا از پزشک زنان یا ماما یاد بگیرند.

این متخصص زنان بر ضرورت انجام ماموگرافی به‌موقع در سنین ۴۰ سالگی به بالا تاکید و اضافه کرد: برخلاف هراس زنان از این اقدام باید گفت ماموگرافی اصلا درد نداشته و اشعه دستگاه آن نیز بسیار کم است، البته به زنان جوان مثلا ۲۵یا ۲۶ ساله توصیه نمی‌کنیم که ماموگرافی کنند مگر اینکه علت خاصی برای این کار وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ماموگرافی در سنین ۴۰ تا ۴۵ سال هرساله یا هر دوسال یک‌بار بنا به تشخیص پزشک انجام می شود اما این اقدام در سنین ۴۵ سال به بالا باید سالانه انجام شود برای سنین بالاتر مانند ۷۰ سالگی پزشک زمان انجام ماموگرافی را مشخص می‌کند.

عشوری مقدم سونوگرافی را دیگر راه غربالگری تشخیصی دانست و گفت: این شیوه به دلیل اینکه اصلا دستگاه آن اشعه‌ای ندارد می‌تواند بسته به نظر پزشک هر چند ماه یکبار انجام شود،‌ همچنین معاینه پزشک معالج و معاینه ماهانه توسط فرد از دیگر راه‌های غربالگری تشخیصی هستند که اگر به موقع انجام شود درصد بالایی از سرطان‌ها را می‌توان به موقع تشخیص داد.

وی در این‌باره توضیح داد: اگر فردی توده سرطانی چند میلی‌متری داشته باشد در ماموگرافی و سونوگرافی قابل تشخیص است و می‌تواند به‌موقع و بدون عوارض درمان شده و احتمال عود آن نیز کم است، اما اگر فرد ماموگرافی را به صورت مرتب انجام ندهد ممکن است ناگهان با توده بزرگ چند سانتی مواجه شود که قابل لمس بوده و احتمال عود بیشتری دارد،‌درمان توده چند سانتی آسان نیست.

این متخصص زنان با تاکید براینکه اگر این سرطان به موقع تشخیص و درمان شود،‌فرد می‌تواند سال‌ها به راحتی زندگی کند، خاطرنشان کرد: زنان توجه کنند نباید از هر غده‌ای بترسند زیرا درصد بسیاری از این غده‌ها خوش‌خیم هستند که بیشتر آنها با دارو درمانی و تغییر رژیم غذایی خوب می‌شوند،‌ همچنین برخی از این غدد درواقع کیست هستند و خود به خود درمان می شوند اما زنان باید درصورت برخورد با هر توده‌ای در سینه خود به پزشک مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید