استقبال اصلاح طلبان از کاندیداتوری عارف در انتخابات هیات رئیسه

    کد خبر :290757

عبدالله ناصری با اشاره به اینکه دغدغه اصلی در کشور احتمال ناامیدی مردم از صندوق های رای است، گفت: شرایط کشور الان به نحوی است که اگر جامعه مدنی در کلیت خود به اصلاح طلبان رو نکند، در واقع اقبال به کل نظام سیاسی جمهوری اسلامی از دست می‌رود.
چهارشنبه برای بهارستان نشینان روز مهمی است. رای نمایندگان و لابی فراکسیون‌ها تکلیف کرسی های هیات رئیسه را مشخص می‌کند و اینطور که به نظر می‌رسد علی لاریجانی نباید خیلی به باقی ماندن در این مسند قدرت مطمئن باشد. اغلب فراکسیون امیدی ها خواهان کاندیداتوری عارف هستند و اخبار رسمی از نارضایتی فراکسیون مستقلان از لاریجانی حکایت می کند. همین کافی است تا گمانه تسخیر هیات رئیسه توسط اصلاح طلبان مجلس جدی شود. اصلاح طلبان بیرون از مجلس نیز بی‌صبرانه منتظر تحقق این مهم بوده و از ریاست عارف بر پارلمان استقبال می‌کنند. باورشان این است که پیروزی در این مقطع مسیر موفقیت در انتخابات مجلس آتی را فراهم می‌کند. فراتر از آن نیز رفته و گمان می‌کنند که این پیروزی می‌تواند نارضایتی جامعه از عملکرد دولت مورد حمایت آن ها را جبران کرده و موجب اقبال جامعه مدنی به جبهه اصلاحات شود.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در همین راستا به نامه نیوز گفت:« پیروزی آقای عارف در انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال پایانی مجلس دستاورد مهمی است و جامعه رای اصلاح طلبان را خیلی بهتر پوشش خواهد داد».

وی با اشاره به عملکرد دولت در برخی از زمینه‌ها که طی چند سال گذشته موجب منفعل کردن جامعه رای اصلاح طلبان شده است، گفت: «این انتخابات و پیروزی عارف می تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد مشروط بر اینکه در صورت انتخاب شدن در یک سازوکار و ساختار مدیریتی مقتدر کار کنند و انتظارات مردم، جامعه و دولت را پیش ببرند.»

عضو بنیاد باران در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد عارف در قالب رئیس فراکسیون امید چقدر می توان به موفقیت او در جایگاه رئیس مجلس امیدوار بود، گفت: « بالاخره تفاوت‌های عارف و لاریجانی مشخص است. هر یک از آن نقاط قوت و ضعفی دارند. مهم این است که در یک مناظره اخلاقی و رقابت آمیز انتخابات انجام شود و کسی که انتخاب می‌شود نیز چون نماینده مستقیم مردم است، انتظارات مردم را در چارچوب قوانین اساسی خوب پیگیری کند.»

وی تاکید کرد: « اگر عارف انتخاب شود و در این یک سال نیز مثل گذشته که هرجا مدیر بوده کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است، این مسیر دشوار را طی کند، اتفاق خوبی خواهد افتاد. من اطمینان دارم که در نتیجه آن اقبال به اصلاح طلبان و شخص آقای عارف برای آینده تقویت خواهد شد.»

ناصری در پاسخ به این سوال که آیا پیروزی عارف بر لاریجانی در انتخابات مجلس به معنی حذف احتمالی ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی در انتخابات 1400 است، گفت: « نه ، اصلاح طلبان در هر انتخاباتی بربنا بر ضرورت و با تکیه بر منافع و مصالح مردم تصمیم گیری می‌کنند. انتخاب رئیس مجلس یک ماراتن در چارچوب آیین نامه و ضوابط خود است. انتخابات ریاست جمهوری نیز بحث دیگری است. حتما اصلاح طلبان نامزد خود یا حمایت از یک نامزد غیرتشکیلاتی را مثل سال 92 بنا بر ضرورت و شرایط آن ایام و زمان انتخاب می‌کنند.»

وی افزود: « نکته مهم این است که دغدغه اصلاح طلبان و همه دلسوزان جمهوری اسلامی اکنون این است که مردم انگیزه حضور پای صندوق رای را داشته باشند. در این صورت قدرت تشخیص طبیعی برای انتخاب اصلح نیز وجود خواهد داشت. نگرانی فعلی این است که در شرایط حساس کنونی کشور، برخی از نارسایی‌هایی موجود در حوزه اجرایی و دولت که می‌توانست وجود نداشته باشد؛ خدای نکرده در انتخابات 1400 شرایط ارتباط مردم با صندوق رای را مساله دار نکند. حتما اصلاح طلبان درصدد آن هستند که این اتفاق نیفتد.

ناصری در پاسخ به این سوال که جریان اصلاح طلب برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی چه اقدامات عملی انجام می‌ دهد و می‌تواند انجام دهد، گفت: « حتما حمایت اصلاح طلبان از دولت تا 1400 محفوظ خواهد بود اما دغدغه اصلاح طلبان همان دغدغه کلی جامعه و ساختار کلی نظام است. شرایط کشور الان به نحوی است که اگر جامعه مدنی در کلیت خود به اصلاح طلبان رو نکند، در واقع اقبال به کل نظام سیاسی جمهوری اسلامی از دست می‌رود. بنابراین باور من این است که اگر قرار باشد مردم پای صندوق رای آیند به این جمع بندی رسیده اند که جبهه اصلاحات تجربه موفق تری برای همراهی با مردم دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید