اصولگرایان به دنبال خاتمه دادن به ریاست 10 ساله لاریجانی بر پارلمان

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۰۶
    کد خبر :290162

فرهیختگان نوشت: در حالی که شمارش معکوس برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی آغاز شده و چیزی تا چهارشنبه نهم خرداد باقی نمانده، تکاپوی فراکسیون‌های سیاسی حاضر در مجلس حسابی بالا گرفته است.
بر این اساس شنیده‌ها حاکی است که هر سه فراکسیون نمایندگان ولایی، امید و مستقلین اسب خود را برای فتح کرسی‌های هیات‌رئیسه بهارستان زین کرده‌اند.

به گزارش نامه نیوز در این میان آنچه جالب توجه به نظر می‌رسد، تمایل دو فراکسیون امید و نمایندگان ولایی بر معرفی کاندیدایی مستقل برای ریاست مجلس و خاتمه دادن به ریاست 10ساله علی لاریجانی است. آنطور که در خلال اظهارنظرها در این‌باره شنیده می‌شود، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، گزینه این فراکسیون برای ریاست مجلس است.

در نقطه مقابل، برخی از اعضای فراکسیون امید نیز خبر از معرفی محمدرضاعارف، رئیس این فراکسیون برای ریاست مجلس داده‌اند. فراکسیون مستقلین هم آن‌طور که جعفرزاده ایمن‌آبادی سخنگوی آن می‌گوید، هرچند به تعامل حداکثری با فراکسیون‌های امید و ولایی قائل بوده و معتقد است مطالبات امروز مردم قرار گرفتن اشخاص خاص در جایگاه هیات‌رئیسه مجلس نیست و مردم خواستار رفع مشکلات خود هستند، اما از ریاست لاریجانی هم کوتاه نمی‌آید و تاکید دارد که تغییرات در هیات‌رئیسه باید حداقلی باشد.

هیچ‌یک از سه گزینه مطرح‌شده اما تا به امروز اظهارنظر روشنی درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری خود نکرده‌اند و گمانه‌زنی‌ها را به اطرافیان خود سپرده‌اند. اینک در حالی که برخی از اعضای فراکسیون امید سخن از ارائه لیست مجزا برای انتخابات هیات‌رئیسه به میان می‌آورند، اما برخی دیگر از اعضا از احتمال توافق با یک یا دو فراکسیون دیگر برای ارائه لیستی جدید خبر می‌دهند. این البته صدایی است که در سایر فراکسیون‌ها هم کم و بیش شنیده می‌شود. این یعنی تصمیم نهایی و رسمی هنوز در هیچ یک از فراکسیون‌ها اتخاذ نشده و هر چه هست، ناظر به نظرات اعضاست.

در این خصوص غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن ابراز بی‌اطلاعی از تصمیم نهایی این فراکسیون برای کاندیداتوری عارف گفت: «این تصمیم صبح روز انتخابات هیات‌رئیسه اتخاذ خواهد شد.»

وی با اشاره به تفاوت نظرات موجود در این فراکسیون افزود: «برخی از اعضا معتقدند فراکسیون امید باید برای ریاست مجلس کاندیدایی مستقل داشته باشد، چراکه در مقابل طیف پایداری مصرانه در پی معرفی یک کاندیدای مستقل است.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با این حال اما هنوز جمع‌بندی نهایی درخصوص معرفی کاندیدای مستقل برای ریاست مجلس در فراکسیون امید صورت نگرفته و این وضعی است که درباره سایر کرسی‌های هیات‌رئیسه نیز صادق است.»

حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین جایگاه در هیات‌رئیسه کرسی ریاست است، چراکه همه اختیارات در دست رئیس مجلس قرار دارد و باقی اعضا زیر نظر او کار می‌کنند.»

وی افزود: «این موضوع دو جنبه دارد؛ نخست آنکه خود عارف چنین تصمیمی داشته باشد و دوم اینکه تصمیم جمعی مبنی‌بر حضور او باشد. طبیعی است که اگر عارف بنای حضور داشته باشد، قطعا فراکسیون از او حمایت خواهد کرد.»

این نماینده مجلس درباره حضور زنان در ترکیب هیات‌رئیسه نیز گفت: «فراکسیون امید در سال‌های قبل نیز همیشه یک کاندیدای خانم معرفی می‌کرد، چراکه اعتقادش آن است که خانم‌ها نیز باید در هیات‌رئیسه حضور داشته باشند. کمااینکه در لیست امید هم تعداد خانم‌ها کم نبود.»

حیدری ادامه داد: «در سال قبل که بحث ائتلاف مطرح بود، دوستان دیگر در این‌باره کم‌لطفی کردند و به قول و قرار ائتلاف عمل نکردند، لذا کاندیدای زن ما رای نیاورد. اگرچه فراکسیون امید پایبند بوده و آن فراکسیون دیگر که وارد ائتلاف شد، کم‌لطفی کرد.»

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه نظر فراکسیون مستقلان همان‌طور که اعلام هم کرده‌اند، روی لاریجانی قطعی است، تصریح کرد: «این بار هم اگر ائتلاف موضوعیت داشته باشد، به‌طور طبیعی این ائتلاف با فراکسیون مستقلان صورت خواهد گرفت.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید