همایش ملی نکوداشت «عطاملک جوینی» در سبزوار برگزار شد

همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی، صاحب اثر «تاریخ جهانگشای» و مورخ مشهور قرن هفتم هجری روز چهارشنبه با حضور مسئولان شهرستان سبزوار و استادان و محققانی از سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار برگزار شد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در این همایش گفت: این همایش  برای اولین‌بار و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های سبزوار و جوین با هدف شناسایی بیشتر شخصیت جوینی برگزار شد.

محمدرضا سعیدی‌اصل اظهار کرد: در مجموع ۴۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که پس از بررسی داوران، ۱۲ مقاله برگزیده شد که در کتاب چکیده مقالات با عنوان همایش ملی عطاملک جوینی منتشر می‌شود.

وی افزود: این همایش یک روزه در محورهای بررسی «زندگی، افکار و آثار جوینی»، «عطاملک جوینی و فن نویسندگی»، «سیمای اخلاقی و اجتماعی عطاملک در آیینه تاریخ جهانگشا»، «جنبه‌های زیبا شناختی و بررسی سندیت تاریخ جهانگشا»، «نقد تاریخی و ادبی اثر و بررسی خصوصیات سبکی تاریخ جهانگشا» است.

سعیدی اصل اظهار کرد:  توسعه و رشد جامعه فرهنگی ارتباط مستقیمی با مفاخر هر سرزمین دارد و تجلیل و بزرگداشت عطاملک جوینی و مفاخر این دیار زمینه‌ای برای تشویق اقشار مختلف مردم به فرهنگ و فارسی است.

فرماندار جوین نیز در این همایش گفت: عطاملک جوینی با پشتکار و نفوذ فرهنگی به دربار ایلخانی راه یافت و در کنار بزگانی چون شمس الدین جوینی، خواجه نصیرالدین طوسی و خواجه رشید الدین فضل الله همدانی  دوباره حیات فرهنگی ایران را از پس حملات سهمگین مغولان  احیا کردند.

حسین جمشیدی افزود: این شخصیت بزرگ برای اولین‌بار پس از حملات  مغولان، اقامه نماز جمعه و آئین مناسک حج را در جامعه اسلامی برقرار کرد.

وی اظهار کرد: جوینی از سیاست مداران و تاریخ‌نگاران چیره دست قرن هفتم هجری است که علاوه بر تالیف تاریخ جهانگشا حدود یک ربع امیر و فرمانروای بغداد بود و خدمات ارزنده‌ای را برای عمران و آبادی این سرزمین ارائه کرد.

فرماندار جوین ادامه داد:  ترمیم سدها،  انتقال آب از رود فرات به  شهرهای کوفه و نجف، ایجاد دارشفا در خوزستان  و ضرب سکه مسی جهت رونق تجارت بخش از فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی عطاملک جوینی در عراق بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید