اصلاح طلبان نگران تکرار هزینه های ائتلاف با اعتدالیون و راست میانه

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۵۳
    کد خبر :288123

سخنگوی حزب اعتمادملی با تاکید براینکه اصلاح طلبان در انتخابات آتی باید به فکر ائتلاف درون جریانی باشند، گفت: نباید با جریانی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به ما نارو زد دوباره ائتلاف کنیم.
به گزارش نامه نیوز: فاصله تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زیاد است اما جریان های سیاسی مدتیست که زودهنگام به تکاپو افتاده اند آنچنان که چپ گرایان کم کم برای احیای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تلاش خود را آغاز کرده اند و این طور که فعالان سیاسی در این جریان می گویند، شورای مذکور به زودی کار خود را شروع می‌کند.

در مورد موفقیت یا عدم موفقیت این شورا البته تردید هایی وجود دارد. هرچه باشد فهرست‌های مورد تایید شورای عالی در انتخابات‌های مجلس و شورای شهر با انتقادات و حرف و حدیث‌هایی همراه بوده است، بر همین اساس برخی از اصلاح طلبان با تداوم این شورا مخالف هستند. گروهی ترجیح می‌دهند که شورای هماهنگی اصلاح طلبان به عنوان نهاد بالادستی باقی بماند و برخی دیگر از ایده پارلمان اصلاحات به عنوان جایگزین شورای عالی سیاست گذاری استقبال می‌کنند.

شورای عالی سیاستگذاری به حیات خود ادامه می دهد؟

شواهد اما می گویند زور هواداران شورای عالی سیاست گذاری به دیگران می‌چربد. اینطور که اسماعیل گرامی مقدم عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خبر می‌دهد، این شورا ظرف دو یا سه هفته آتی تشکیل شده و فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

گرامی مقدم در گفت و گو با «نامه نیوز» از مکانیزم مشخص شده در مورد جذب چهره‌های حقیقی اصلاح طلب اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: گفت و گو در این باره هنوز ادامه دارد و مکانیزم نهایی تعیین نشده است. لااقل من از آن اطلاع ندارم. به گمان هیات رئیسه قبلی با مشورت با آقای خاتمی این مکانیزم را مشخص و افراد حقیقی عضو شورا را مشخص می‌کنند.

شورای عالی باید تن به بازنگری ساختاری بدهد چون…

وی درباره امکان ادامه حیات و موفقیت این شورا با وجود انتقاداتی که پیشتر‌ نسبت به آن مطرح شده بود ، نیز گفت : همچنانکه منتقدان اصرار دارند می‌بایستی برخی موارد در ترکیب شورای عالی سیاست گذاری بازنگری شده و به انتقادات پاسخ داده شود. اصلاح این موارد لازم است زیرا هدف شورای عالی سیاست گذاری این است که همه احزاب را زیر چتر اصلاح طلبی منسجم و متحد کند و از این طریق به اهداف خود برای پیشبرد اصلاحات نزدیک تر شود.

سخنگوی حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه لازمه دستیابی به اهداف اصلاح طلبی، صبر و بردباری است، گفت: «وقتی ایراد و اشکالی پیدا می‌شود ما باید به جای پاک کردن صورت مساله به رفع نواقص بپردازیم.»

چه بر سر ایده پارلمان اصلاحات خواهد آمد؟
گرامی مقدم در مورد اینکه آیا تشکیل مجدد شورای عالی سیاست گذاری به معنی کنار گذاشته شدن طرح پارلمان اصلاحات است یا خیر؟ گفت: «عملکرد پارلمانی یکی از معیارهای فعالیت های دموکراتیک است و بر همین اساس معتقد هستیم که پارلمان اصلاحات نیز می‌تواند در درون شورای عالی اصلاحات شکل بگیرد. در واقع شورای عالی سیاست گذاری می تواند این ایده را عملیاتی کند.

اصلاح طلبان همچنان دلخور از پشت پا زدن ها به ائتلاف
حال که اصلاح طلبان یک بار دیگر قصد استفاده از ساز و کار شورای عالی سیاست گذاری را دارند باید منتظر ماند و دید که برای پیروزی در انتخابات های آتی از چه تاکتیکی استفاده می کنند. بحث ائتلاف یا عدم ائتلاف از مدت ها پیش مطرح شد و به نظر می‌رسد که چهره‌های شاخص اصلاح طلبی چندان موافق تکرار ائتلاف نیستند. به عنوان مثال محمدرضا عارف اگرچه بعدا اظهارات خود را تعدیل کرد اما یک بار رسما گفته بود که در انتخابات 98 ائتلاف نمی‌کنیم. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز در گفت و گویی با ماهنامه صدای پارسی تاکید کرد که اگر قرار بر ائتلاف باشد شاهد ائتلاف متفاوتی خواهیم بود و این احزاب اصلاح طلب هستند که باید با یکدیگر ائتلاف کنند.

علاوه برچهره‌ها و فعالان سیاسی، تحلیل‌گران اصلاح طلب نیز اخیرا اظهاراتی دارند که می توان آن را مقدمه ای برای پرهیز از ائتلاف دوباره در نظر گرفت.آنچنان که سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات اخیرا در یادداشتی تحت عنوان «چهارراه اصلاح طلبی» به موضوع گدایی قدرت اشاره کرده و گفته است «آبروی اصلاح‌طلبی از این نظر به خطر افتاده است که عده‌ای، حتی با نیت خیر، دستشان را دراز کرده‌اند؛ بی‌آنکه جیب‌شان پر باشد! البته می‌توان اصلاح‌طلبی پرفشاری داشت و با بعضی قدرت‌های اجتماعی همسو شد، مشروط بر آنکه درون‌زا باشند؛ ولی باز هم باید دید منافع و مضرات این همدستی چیست و به چه اندازه خواهد بود.» گرامی‌مقدم گرچه این تحلیل حجاریان را نخوانده اما با او هم‌نظر است.

ائتلاف بلی اما ائتلاف درون جبهه ای

به اعتقاد گرامی مقدم فعال سیاسی اصلاح طلب، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان حتما بایستی ائتلافی حرکت کند اما ائتلاف در درون جبهه اصلاحات .

تاکید بر حفظ هویت اصلاح طلبی

وی افزود: « بیش از آنکه بر ائتلاف های خارج از جبهه اصلاحات تمرکز کنیم، بایستی بر حفظ هویت اصلاح طلبی تکیه و تاکید داشته باشیم چراکه در گذشته دیدیم برخی از این ائتلافات نافرجام بود».

گرامی مقدم ادامه داد:« ائتلاف در جریان انتخابات ریاست جمهوری تا قبل از پیروزی و تا پشت در پاستور ادامه داشت و بعدا تمام دولت و استانداری‌ها به دست اعتدال و توسعه یا جریان راست میانه افتاد. بر این اساس من موافق هستم که نباید با جریانی که در انتخابات اخیر به اصلاح طلبان نارو زدند، یک بار دیگر ائتلاف کرد. اصلاح طلبان باید برای این موضوع فکری کنند و تنها درصورت یافتن راهکار مناسب به ائتلاف خارج از جبهه اصلاحات بیاندیشند».

سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به اینکه احزاب اصلاح طلب در جریان انتخاب شهردار تهران اختلافاتی داشتند و ممکن است قادر به ائتلاف با یکدیگر نباشند، گفت: «هیچ اختلافی میان احزاب اصلاح طلب نبود. آنچه پیش آمد، رقابت های دورنی است و کار سیاسی هم بدون رقابت ممکن نیست. هر رقابتی به معنای اختلاف نیست و تنها برای یافتن برترین گزینه ایجاد می‌شود. شورای شهر تهران در نهایت با نوزده رای افشانی را شهردار کرد و او امروز شهردار کل شورا و همه جریان اصلاح طلب است. هیچ گونه اختلافی وجود ندارد و حتی امروز شاهد بیشترین انسجام در جبهه اصلاحات هستنیم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید