تا زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی، وضعیت اداره کل شاهرود تغییر نمی کند/ سمنان تنها استانی است که اداره راه و ترابری دارد!

    کد خبر :288023

در چند روز گذشته، شهرستان شاهرود صحنه اعتراضات گسترده مردم بود؛ البته شدت این اعتراضات و جنس آن با اعتراض هایی که در کازرون رخ داد، متفات بود. تنها خواسته مردم این شهرستان این بود که اداره کل راه و ترابری از این شهرستان به شهر سمنان منتقل نشود.

به گزارش تابناک؛ گزارش ها و تصاویر منتشره در شبکه‌های مجازی، حاکی از آن است که مردم شاهرود در اعتراض به طرح انتقال اداره راه به سمنان اعتراض کرده و خواستار توقف طرح شدند. مردم در شعارهای خود، همچنین خواستار بازگشت تمام اداراتی شدند که پیش از این، از شاهرود به مرکز استان سمنان منتقل شده بودند.

اما نکته جالب در این میان که این اعتراضات را عجیب می نماید، این است که از سالها قبل، اداره‌ای به نام اداره کل راه و ترابری وجود نداشته و از خرداد سال ۹۰ و پس از ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی ـ که تبدیل به وزارت راه و شهرسازی شد ـ این اداره کل در تمام استان ها تغییر ماهیت داد، ولی این ادغام در همه استان‌ها به جز استان سمنان اجرا شد.

با این حال با گذشت هفت سال از اجرای این مصوبه، مشخص نیست، چرا مردم و مسئولان این استان، حاضر به پذیرش و تمکین از قانون نشده اند و جالب تر اینکه نماینده این شهرستان نیز به جای حمایت از اجرای قانون، طرف مردم را گرفت و به نوعی مانع از اجرای قانون شد.

حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: اوضاع در شاهرود آرام است و مردم از قانون تمکین کرده و از رئیس جمهور نیز به دلیل دستور خوبی که دادند، تشکر کردند.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر، این موضوع، مطابق دستور رئیس جمهور در خصوص اداره راه و شهرسازی تا زمان تصمیم گیری مجلس بر انفکاک دو وزارت خانه مسکوت خواهد ماند. اگر تصمیم بر انفکاک نباشد و وزارت راه و شهرسازی ابقا شود، قطعا و یقینا باید وزارت راه تدبیری بیندیشد تا منافع مردم شاهرود تأمین شود.

حسینی شاهرودی گفت: هفتاد سال است اداره کل راه و ترابری به جهات فنی و کارشناسی و همچنین به جهت اینکه در مرکزیت راه های استان واقع شده، در این شهرستان است؛ بنابراین، وزارت راه باید تدبیری بیندیشد که این اداره جابجا نشود.

وی ادامه داد: این موضوع آنقدرها هم بعد امنیتی نداشت، ولی به یک بحران امنیتی تبدیل شد و بی تدبیری برخی از مسئولان در وزارت راه و شهرسازی ـ که به علقه و احساسات مردم توجه نداشتند و واقعیت های جامعه را ندید گرفتند و صرفا به قانون متوسل شدند و این اقدام صورت گرفت، غافل از اینکه در قانون 1331 قائل بر این بوده که باید مرکزیت چندین اداره به جهات فنی در شاهرود باشد و هیچ قانون دیگری این را نقض نکرده است، چون در جایی اشاره به جابجایی نشده بود ـ باعث شد مردم نیز به موضوع واکنش نشان دهند و زمانی که این بی تفاوتی ها را دیدند، اعتراض خود را آرام و با نجابت به گوش مسئولان رساندند.

این نماینده در خصوص اوضاع کنونی آنجا نیز گفت: هم اکنون بازار فعال شده و اوضاع به حال عادی بازگشته و خوشبختانه نه شعار هنجارشکنی در آنجا سر داده و نه درگیری ایجاد شد. کلا اعتراضات بسیار آرام بود و حتی با کسی برخورد فیزیکی یا دستگیر نشد.

اما احمد همتی، نماینده مردم سمنان در خصوص اعتراضات اخیر مردم شاهرود در مورد انتقال اداره کل به مرکز استان سمنان گفت: در خرداد ۹۰ ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی را داشتیم که تبدیل به وزارت راه و شهرسازی شد، این ادغام در همه استان‌ها اجرا شد به جز استان سمنان که به دلیل یکسری قانون‌شکنی، مانع این ادغام شدند.

نماینده مردم سمنان تصریح کرد: در سال ۹۵ هم مصوباتی در خصوص راهداری ها تصویب شد که در آنجا هم به دلیل قانون شکنی ها مانع اجرای این قوانین در سمنان شدند. این مسائل باعث شده بود، اداره تابع وزارت راه و شهرسازی در سمنان، ساختار اداری متفاوتی از سایر استان ها داشته باشند. به همین دلیل، در روند کاری و وضعیت بودجه وضعیت نامناسبی داشتیم، چون همه استان ها با اسامی جدید دریافت بودجه داشتند، سمنان با اسم و روند قدیمی اداری دریافت بودجه داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مصمم است در سمنان هم قوانین را مانند سایر استان‌ها اجرایی کند. طبق مصوبه شورای عالی اداری و با امضای رئیس‌جمهور و طبق قانون تقسیمات کشوری و دستور وزیر راه و شهرسازی، قاعدتا باید اداره کل جدید در مرکز استان مستقر باشد.

با توجه به اظهارات دو نماینده و همچنین دستوری که از سوی رئیس جمهور صادر شده، گویا قرار نیست، شکل این اداره در استان تغییر کند. برآیندها نشان می دهد، به این زودی ها قرار نیست ماهیت این اداره تغییر نماید، در صورتی که این عمل کاملا خلاف قانون است و اگر قرار به استقرار اداره کل در شاهرود است، باید با عنوان کامل و وظیفه اصلی خود مستقر شود، ولی مشخص نیست، تحریکات مردم از سوی چه کسانی صورت گرفته و هدف از این کار چه بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید