فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست:

تعداد پاسگاه‌های محیط بانی کشور یک ششم استاندارد جهانی است

    کد خبر :287984

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی، هر ۱۰۰۰ هکتار عرصه یک نفر محیط بان نیاز دارد،اظهار داشت: در کشور ما هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط بان انجام وظیفه می‌کند این در حالیست که تعداد پاسگاه‌ها نیز در کشور حدود یک ششم استاندارد جهانی و با توجه به آسیب پذیر بودن مناطق تحت مدیریت محیط زیست ارتقا و تجهیز پاسگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا جمشید محبت خانی همزمان با روز جهانی تنوع زیستی روز گذشته (اول خردادماه) در مراسم افتتاح پاسگاه محیط بانی مکرش منطقه حفاظت شده کویر که با حضور کیومرث کلانتری – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولان و محیط بانان محیط زیست استان برگزار شد، با اشاره به اینکه درمجموع ۳۷۴ پاسگاه محیط بانی در کشور داریم،اظهارکرد: از این تعداد پاسگاه محیط بانی تعداد ۸۲ پاسگاه به دلیل کمبود نیروی محیط بان غیرفعال است و امیدواریم بتوانیم طی پروسه استخدام نیروی جدید و تقسیم نیروها در سطح کشور این پاسگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

محبت خانی در خصوص توزیع جلیقه ضد گلوله در سراسر کشور گفت: در حال حاضر ۳۴۰۰ نفر محیط بان در کشور داریم که با توجه به توزیع تعداد ۱۵۰۰ جلیقه ضد گلوله در کشور، تمام محیط بانانی که سر شیفت خود حاضر هستند دارای جلیقه ضد گلوله هستند و هیچ محیط بانی بدون جلیقه برای انجام ماموریت اعزام نمی‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه به آموزش دوره‌های تخصصی به محیط بانان اشاره و اظهارکرد: ۱۰۰۰ محیط بان در کشور از بدو استخدام بدون آموزش دوره‌های تخصصی مشغول به کار بودند که با همکاری دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ۵۰۰ نفر از این محیط بانان در حال حاضر مشغول گذراندن دوره های تخصصی لازم هستند و برای ۵۰۰ نفر باقیمانده نیز این دوره های آموزشی در نظر گرفته شده است تا بتوانند از اختیاراتی که به عنوان ضابط قضایی خاص دارند جهت پاسداری از محیط زیست استفاده لازم را ببرند.

وی افزود: ۴۵۰ دستگاه موتور سیکلت نیز خریداری شده است که در نیمه اول سال در سراسر کشور توزیع خواهد شد و ۳۰۰ محیط بان جدید نیز طی آزمون استخدامی جذب سازمان حفاظت محیط زیست می‌شوند.

محبت خانی با بیان اینکه استفاده از هلی شات جهت کنترل و پایش مناطق نیز در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه هلی شات بهتر از یک عامل انسانی قادر به رصد و پایش مناطق است استفاده از آن می تواند تا حدود زیادی خلاء ناشی از کمبود نیروی محیط بان در مناطق چهارگانه را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از دوربین روی پیراهن محیط بان نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در سال ۹۷ در دستور کار داریم، گفت: این دوربین‌ها هم برای ثبت تخلفات و ایجاد مدرک جهت مراجع قضایی و هم جهت کنترل و نظارت بر نیروی محیط بان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

افتتاح هشت پاسگاه محیط بانی تا پایان سال جاری

به گزارش ایسنا کیومرث کلانتری – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران – اظهارکرد: امروزه تنوع زیستی حاصل میلیاردها سال تکامل موجودات است که تحت تاثیرفرآیندهای طبیعی و انسانی قرار گرفته و از این منظر وابستگی انسان به تنوع زیستی بسیار مشهود است.

وی با اشاره به ارزش منحصر به‌فرد تنوع زیستی و ضرورت حفاظت فراگیر از آن گفت: اگرچه امروزه توجه به تنوع زیستی به عنوان یک سرمایه همگانی و ملی در مجامع بین المللی مطرح است و جوامع مردمی شناخت و آگاهی‌های بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کرده‌اند ، اما متاسفانه روزانه شاهد هستیم که تعداد زیادی از گونه‌ها با پیامدهای ناشی از فعالیت‌های انسانی، در حال کاهش و آسیب بسیار شدید هستند که این امر می تواند تهدید جدی برای حیات انسان باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه منابع بیولوژیک یک سرمایه با ارزش برای زیست پایدار است،اظهارکرد: درحال حاضر ضرورت پرداختن به اقدامات فوری و قاطع برای حفظ ژن‌ها، گونه‌ها و بوم سازگان‌ها با کاربست مدیریت پایدار امری بسیار اجتناب ناپذیر است.

کلانتری همچنین با اشاره به وجود تنوع زیستی مطلوب در سطح استان تهران ادامه داد : یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران توسعه زیرساخت‌های حفاظت از مناطق تحت مدیریت است و در این راستا برنامه ساخت و پیگیری تجهیز واحدهای محیط بانی جدید در دستور کار قرار دارد.

وی کمبود منابع ، زیرساخت‌ها و امکانات محیط بانان استان تهران در مقیاس جغرافیای تحت کنترل و حفاظت را با توجه به حساسیت‌های محیط زیست پایتخت مهم دانست و گفت: حدود ۱۷ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر است و ازطرفی برخی از مناطق تحت مدیریت استان تهران در جغرافیای سرزمینی استان‌های دیگر قرار دارد و برای کنترل، پایش وحفاظت این پهنه با این جمعیت نیازمند به کارگیری محیط بانان بیشترو بروزرسانی و افزایش تجهیزات و امکانات هستیم.

به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات) مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان اظهارکرد: امروز با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور و جمعی از محیط بانان بیست و چهارمین پاسگاه محیط بانی استان تهران افتتاح شد و ما تا پایان سال شاهد افتتاح هشت پاسگاه دیگر خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید