ایران محور عناوین خبرهای روز سه شنبه سی ان ان شد

    کد خبر :287147

شبکه تلویزیونی سی ان ان به دنبال سخنان بی اساس و مملو از اتهام روز گذشته (دوشنبه) مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه تهران، بخش عمده ای از اخبار، تفسیر و مصاحبه های روز سه شنبه خود را در منطقه به ایران اختصاص داد.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی در این ارتباط باکارشناسان منطقه ای خاورمیانه و حتی کارشناسان امور اروپا در باره ادعاهای پمپئو به بحث و گفت و گو پرداخت.
پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد.
وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است.
پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
کارشناسان و متخصصانی که از اندیشکده های مختلف آمریکایی دراین باره باسی ان ان به بحث پرداختند، ادعاهای پمپئو رابه نوعی مقدمه سیاست جدید خارجی دولت دونالد ترامپ تعبیر کرده وامکان اجرای آنرا دشوار دانستند.
در گزارش ها و تحلیل های سی ان ان، کارشناسان به نوعی گفته های روز گذشته پمپئو را طرح جایگزین (Plan B ) آمریکا عنوان کردند، دومنیک توماس’رئیس بخش ‘مطالعات فرانسه و فرانسه زبان’ دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس آن را نه نشانه ای آشکار از سیاست خارجی جدید آمریکا بلکه مقدمه ای بر آن دانست.
دیگر کارشناسان دربخش های مختلف خبری سی ان ان، اجرای سیاست جدید آمریکا در عرصه بین الملل را دشوار دانسته و همراهی روسیه و چین و حتی خود اتحادیه اروپا دراین زمینه را زیر سوال بردند.
تحلیلگران دعوت شده دربرنامه های خبری امروز سی ان ان همچنین تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران که پمپئو ادعای سخت ترین رژیم تحریم ها علیه ایران توصیف کرد، را نسبت به تحریم های چندجانبه بین المللی ضعیف دانسته و نسبت به عواقب وخیم چنین تصمیم گیری از سوی دولت ترامپ درسیاست گذاری خارجی آمریکا هشدار دادند.
‘دالیا داسا کای'(Dalia Dassa Kaye) مدیر ‘مرکز سیاست گذاری عمومی خاورمیانه’اندیشکده ‘رند’ پیرامون ادعاهای مایک پمپئو در تحلیل خود به صراحت به سی ان ان گفت:بااین سیاست جدید، مشخص نیست آمریکا چگونه می تواند از نقطه اول (A)به نقطه دوم (B)حرکت کنید.
درهمین حال دومنیک توماس مطالعات فرانسه و فرانسه زبان’ دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس در تحلیل خود گفت:شاهد پدیدار شدن نوعی سیاست جدید خارجی در دولت ترامپ هستیم که در آن همسویی با رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دیده می شود و از دیگر سو فارغ از روابط تاریخی آمریکا با اروپا اکنون دولت ترامپ درحال حرکت به سوی روابطی تازه با طرف اروپایی و دیگر شرکای بین المللی آمریکا است.
سی ان ان درهمین حال در بخش های مختلف خبری و تحلیل های خود به بیانیه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در واکنش به سخنان وزیرخارجه آمریکا انتشار یافت، بارها اشاره کرد؛همچنین بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران را که در واکنش به سخنان پمپئو بیان شده بود، پخش و زیر نویس کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز در واکنش به سخنان پمپئو با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت : همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.
موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.
وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.
رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای 1+5 با ایران اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید