خروج ترامپ از برجام اتحاد کشورهای غربی را متزلزل خواهد کرد

    کد خبر :287064

«جفری لفور» معتقد است: یکی از مهمترین اهداف ترامپ در خصوص خروج از برجام از بین بردن دستاوردهای دولت اوباماست.

خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از برجام و مشروط کردن حضور دوباره خود به تلاش اروپایی‌ها برای راضی کردن ایران به مذاکره در راستای اعمال تغییرات مورد نظر واشنگتن، موجی از آشفتگی دیپلماتیک به وجود آورده به‌ویژه آنکه با بازگشت دوبار تحریم‌ها، ۳ اقتصاد بزرگ اروپا شامل آلمان، انگلیس و فرانسه رویای دست‌یابی به بازارهای ایران را از دست می‌دهند.

به همین دلیل ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون که به‌ترتیب نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه هستند، ضمن ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم ترامپ، از پایبندی خود به برجام سخن گفتند. کمیسیون اروپا نیز امروز در بیانیه ای اعلام کرد: در حال برداشتن گام هایی برای حفظ منافع شرکت های اروپایی در ایران هستیم.اروپا به تداوم کامل و مؤثر اجرای برجام متعهد است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور«جفری لفور»،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه کنتیکت امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*آمریکا برجام را نقض کرد و از این پیمان خارج شد. دلایل این امر چه بود؟

به نظر می رسد تصمیم رئیس جمهور ترامپ در مورد خروج از برجام در پی ملاحظات سیاسی داخلی و شخصی اتخاذ شده باشد. اولا به نظر می رسد که ترامپ می خواست یکی از دستاوردهای دولت اوباما را از بین ببرد.

ظاهرا ترامپ از روی حسادت یا شرارت شخصی می خواست میراث سیاسی اوباما را حذف کند – او در صحنه داخلی نتوانست قانون خدمات بهداشتی و درمانی اوباما را از بین ببرد.

ثانیا این تصمیم با هدف کسب حمایت سیاسی داخلی پایگاه طرفدار اسرائیل اتخاذ شد.

تصمیم و موضع سخت گیرانه ترامپ علیه ایران اخیرا با انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» به عنوان وزیر امور خارجه و با از بین بردن صداهای تعدیل کننده ای که از او می خواستند در برجام بماند تقویت شد.

*با توجه به نقض صورت گرفته از سوی آمریکا وظایف سایر متعاهدان به توافق هسته ای چیست؟

یک هفته پیش از اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام، مقامات عالی رتبه فرانسوی، انگلیسی و آلمانی در طی نشست های خصوصی و علنی سعی کردند ترامپ را متقاعد کنند در برجام بماند. نگرانی آنها و سایر دوستان و متحدان امریکا در حال حاضر این است که آیا دولت ترامپ تحریم های ثانویه را علیه شرکت های خارجی که به روابط تجاری با ایران ادامه می دهند تحمیل خواهد کرد یا خیر؟

اقدام ترامپ ممکن است عواقب غیر عمدی جدایی در اتحاد آتلانتیک را به همراه داشته باشد. شرکای غربی واشنگتن احساس می کنند به نفع آنهاست (اگر نه، وظیفه آنهاست) در برجام باقی مانده و فقط آن را اصلاح کنند.

*چرا ترامپ در یک سو در حال تلاش برای صلح با کره شمالی است و در دیگر سو برجام را نقض کرد؟

تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از برجام درست قبل از مذاکره با کره شمالی ممکن است اینطور دیده شود که ترامپ قصد دارد استراتژی مذاکره سخت گیرانه را با کره شمالی در پیش گیرد. اما این اقدام در عین حال سوالاتی را در مورد توانایی امریکا در حفظ توافقنامه ها مطرح می کند.

ترامپ ممکن است اینطور فکر کند که تنها موافقتنامه هایی که او امضاء می کند مورد احترام و پذیرش قرار خواهند گرفت. اگر این ادعا صحیح باشد، اساسا دشمنان امریکا و متحدان تجاری آن را در موقعیت پذیرش سیاست های چانه زنی سخت قرار می دهد و انتظار می رود که ترامپ در سال 2020 نتواند مجددا رای آورده و از دفتر خارج شود اگر قبل از آن برکنار نشود.

*دلیل حمله اسراییل به دمشق بلافاصله بعد از اقدام ترامپ در خصوص برجام چیست؟

در حالی که ترامپ قول داده بود نقش نظامی امریکا در خاورمیانه را افزایش ندهد اسرائیل ممکن است در حال حاضر احساس کند چراغ سبزی از واشنگتن جهت افزایش اقدامات نظامی (جهت مقابله با ایران) در سوریه و در جاهای دیگر دریافت نموده است.

علاوه بر این در اینجا باید سکوت کامل دولت ترامپ در محکوم کردن نیروهای اسرائیلی جهت کشتار شصت فلسطینی غیر مسلح، فلسطینی های معترض در غزه در 14 می – روزی که سفارت امریکا به قدس منتقل شد و جشنی در هنگام افتتاحیه آن در این شهر با حضور دختر و داماد ترامپ برگزار شد – را نیز ذکر کرد.

با خروج امریکا از برجام به نظر می رسد ترامپ به اسرائیل و عربستان سعودی به طور مشخص این علامت را داده باشد که امریکا از اقدامات نظامی آنها جهت مقابله با نفوذ رو به رشد ایران در منطقه خاورمیانه حمایت خواهد کرد و اقدامات آنها را محکوم نخواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید