جوزپه کنته، استاد ناشناس دانشگاه، کاندیدای نخست وزیری ایتالیا شد

    کد خبر :286935

بعد از چند روز مذاکرات میان دو حزب ائتلافی پیروز در انتخابات سراسری ایتالیا یعنی جنبش پنج ستاره و حزب لیگ شمالی سرانجام اعلام شد که این دو حزب اقدام به معرفی “جوزپه کنته” که یک استاد دانشگاه ناشناس میان مردم این کشور است به عنوان کاندیدای نخست وزیری خود به رئیس‌جمهور ایتالیا کرده‌اند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، کنته که یک استاد حقوق در دانشگاه فلورانس بوده که تجربه سیاسی چندانی ندارد، از سوی حزب جنبش پنج ستاره و حزب راست افراطی لیگ شمالی به عنوان کاندیدای نخست وزیری و رهبری دولت ائتلافی آنها معرفی شده است.

لوئیجی دی‌مایو، رهبر جنبش پنج ستاره به خبرنگاران گفت که روز دوشنبه به سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا توصیه کرده که کنته باید رهبری ائتلاف جدید را به عهده بگیرد.

این در حالی است که هنوز موافقت رئیس‌جمهور ایتالیا با نخست وزیری وی اعلام نشده و او می‌تواند این درخواست را نپذیرد و تقاضای معرفی یک کاندیدای دیگر را داشته باشد.

کنته عمدتا نزدیک به جنبش پنج ستاره بوده و یکی از چندین فرد معرفی شده از سوی این حزب پیش از انتخابات بی برنده چهار مارس بوده و در آن زمان او وعده داده بود که ساختار بوروکراسی پیچیده ایتالیا را ثابت‌تر کند.

کنته تصریح کرد: ما در درجه اول باید قوانین بی استفاده را به میزان چشمگیری کنار بگذاریم.

این نخستین بار است که نام کنته 54 ساله به طور علنی در میان مردم ایتالیا به عنوان رهبر دولت مطرح می‌شود.

با این حال او تجربه حضور در چندین شغل آکادمیک و قضایی را داشته و اخیرا در یک کنفرانس سازمان دهی شده از سوی حزب جنبش پنج ستاره درباره موضوعات قضایی شرکت داشت.

این در حالی است که ایتالیا چندان نسبت به نخست وزیرهای تکنوکرات غیرمنتخب غریبه نیست اما در گذشته معمولا آنها از سوی رئیس‌جمهور فراخوانده می‌شدند تا کشور را از بحران نجات دهند و خودشان کابینه خود را تعیین کرده و دستور کارشان را مشخص می‌کردند.

این در حالی است که اکثریت مردم ایتالیا می‌گویند که هرگز تاکنون نام کاندیدای نخست وزیر جدید این کشور را نشنیده‌اند.

کارلو آریگی، یک فروشنده در مرکز شهر رم گفت: هیچ کس تا حالا اسم او را نشنیده است و بهتر بود که کسی را معرفی می‌کردند که منتخب باشد.

حزب پنج ستاره و حزب لیگ شمالی اینبار 10 روز فرصت دارد تا یک برنامه مشترک ارائه دهند و در حال حاضر صرفا اقدام به انتخاب کسی کردند که می‌بایست این برنامه را در پایان پروسه اجرا کند.

جیوانی اورسینا، یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه لوئیس رم گفت: این وضعیت بی سابقه و عجیب است و خیلی سخت می‌توان پیش‌بینی کرد که سرانجام آن چه چیزی خواهد بود.

وی اظهار داشت: اینطور که کنته قرار است نخست وزیر شود جایگاه او را تضعیف می‌کند اما مساله لزوما این نیست. همه چیز به شخصیت او بستگی دارد هرچند که او همچون یک دفتردار معرفی شده که صرفا دستورات این دو حزب را اجرا می‌کند اما جایگاه نخست وزیر به نحوی است که قدرت‌های خودش را دارد و او کسی خواهد بود که همه چیز را کنار هم نگه می‌دارد.

با این حال دی‌مایو و همچنین ماتئو سالوینی، رهبر لیگ شمالی از بابت این نگرانی که حزب مقابل جایگاه قدرتمندتری در ائتلاف پیدا کند با این مساله که یکی از آنها به عنوان کاندیدای نخست وزیری معرفی شود مخالفت کردند.

با این حال هر دوی آنها وزارتخانه‌های مهمی را در کابینه رهبری خواهند کرد.

یک نظرسنجی نیز نشان داد که اکثریت مردم ایتالیا از اینکه کاندیدای نخست وزیری در دولت ائتلافی این دو نفر از طرف یک حزب ثالث و مورد تایید سالوینی و دی‌مایو باشد، حمایت کردند.

کنته اهل منطقه پوگلیا واقع در جنوب شرق ایتالیا، یکی از پایگاه‌های حماتی مهم حزب جنبش پنج ستاره است اما در شهر رم تحصیلاتش را به پایان رسانده و یک شرکت حقوقی را اداره می‌کند.

او تاکنون ده‌ها مورد مطالعه و تحقیقات و مطلب درباره مسائل حقوقی منتشر کرده و دوره‌هایی را نیز در چند دانشگاه خارجی از جمله دانشگاه‌های ییل، نیویورک، کمبریج و دانشگاه‌های دیگر گذرانده است.

او در دانشگاه فلورانس کرسی استاد تمامی دارد و در تمامی دانشگاه‌های مطرح ایتالیا سابقه تدریس دارد.

انتصاب او به عنوان نخست وزیر جدید همچنان می‌بایست از سوی ماتارلا تایید شود و رسانه‌های ایتالیا گمانه زنی کردند که رئیس‌جمهور یک چهره منتخب و شناخته شده‌تر را به او ترجیح می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید