رونق اجراهای کافه‌ای در تهران

    کد خبر :286839

همزمان با اجرای کنسرت خوانندگان مشهور و مطرح به بررسی اجراهای کوچکی که در سطح شهر و به اصطلاح کنسرت های کافه‌ای برگزار می شوند، پرداخته است.

گروه های موسیقی خیابانی به کافه ها می روند

سال‌هاست که برگزاری کنسرت در ماه رمضان رونق چندانی ندارد. ماه رمضان در دیگر کشورهای مسلمان‌نشين چون هند، مالزی، کویت، ترکیه، جمهوری‌ آذربایجان، نیجریه، مراکش، افغانستان، پاکستان، مصر، اندونزی، تاجیکستان و… ماهی برای شاد بودن است به بهانه حضور در ميهمانی‌ای که میزبانش خداست؛ميهمانی‌ای که چرخ اقتصاد جامعه را هم بیش از پیش می‌چرخاند و به عنوان مثال در ایران در مورد صنعت سینما،طرح اکران از افطار تا سحر رخ داده است. با اینکه ممنوعیتی برای برگزاری کنسرت در این ماه وجود ندارد اما کنسرت‌گذاران و گروه‌ها ترجیح می‌دهند تا اجراهای خود را به بعد از آن موكول کنند.

در این مدت اجراهای کافه‌ای در سطح شهر رونق بیشتری پيدا مي‌كنند. به گفته مسئول نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، برگزاری کنسرت تا پانزدهم ماه رمضان منع قانونی ندارد و بعد از آن برای حفظ حرمت شب‌های قدر همه درخواست‌های برگزاری کنسرت به بعد از عید فطر منتقل می‌شوند. بر این اساس نام کسانی که از یکم ماه رمضان امسال تا پایان آن اجرا دارند، به شرح زیر است:

محمدرضا ظریف، ارکستر داتا، دو گروه موسیقی نواحی خراسان؛ صبا به سرپرستی خلیل شیری و سیمرغ به سرپرستی میثم قومورلو معروف به میثم افشین در قالب نوای غربت موسیقی خراسان در تهران، ارکستر سمفونیک تهران،یزدان یکرنگیان، کارن سلاجقه و نینا برزگر در قالب شب پیانو آهنگسازان معاصر ایرانی، حسین علیشاپور و علیرضا برزگر در قالب ساز و آواز در مکتب تهران و حمید هیراد.

شب پیانو آهنگسازان ایرانی نیز از جمله برنامه‌های مهمی است که در ماه رمضان برگزار خواهد شد. سه نوازنده: یزدان یکرنگیان، کارن سلاجقه و نینا برزگر، سوم خرداد ساعت 9شب در تالار رودکی آثار پیانویی فوزیه مجد، سعید شریفیان، هرمز فرهت، نگین زمردی، امانوئل ملیک اصلانیان، امین هنرمند، محمدرضا تفضلی، آزاده حکیم رابط و امیرمهیار تفرشی پور را اجرا می‌کنند. هزينه بلیت‌های این اجرا 50 تا 60 هزارتومان است.

علاوه بر این اجراها که در فضای سالن‌های رسمی اتفاق می‌افتد، اجراهای کافه‌ای متعددی برگزار خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای گروه دوئنده اشاره کرد. گروه دوئنده در شهریور ۹۶ بر پایه تبادل فرهنگ موسیقایی فلامنکو و محتوای ریتمیک موسیقی ملل تشکیل شد. رضا علینواز (گیتار) و مصطفی حاتمی زاده (پرکاشن) نوازندگان این گروه هستند که این موسیقی را به فضاهای مختلفی بردند. موسیقی این گروه بیشتر در جشن‌ها و پایکوبی‌ها شنیده می‌شود و فضایی ریتمیک و پرشور دارد.

روزنامه قانون؛ در این مدت گروه‌های خیابانی مطرحی به کافه‌های مختلف می‌روند و اجراهای کافه‌ای خواهند داشت که اخبار آن در فضای مجازی دنبال می‌شود. گسترش این نوع اجراها فضای بازی را برای گروه‌های موسیقی فراهم کرده است تا هم موسیقی شان را به گوش مردم برسانند و هم امکان درآمدزایی داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید