جریمه کارکنان متخلف دولتی در موضوع قاچاق

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از پیش بینی تنبیه و تشویق کارکنان دولتی در قانون مبارزه با قاچاق خبر داد و گفت: در همین رابطه تاکنون کارکنان مختلف تنبیه و تشویق شده‌اند.

 به نقل از صدا و سیما، قاسم خورشیدی گفت: در مواد هشت و نه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موارد تنبیه متخلفان و تشویق کارکنان درستکار پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا آموزش کارکنان برای پیشگیری و آشنایی با قوانین و مقررات، پیش بینی و اجرایی می‌شود گفت: از طرف دیگر بحث اینکه نقش عامل انسانی و امضاهای طلایی حذف و حداقلی شود با به خدمت گرفتن سامانه‌های الکترونیکی به شکل جدی عملیاتی شده است؛ امروز امضاهای طلایی در گمرک نسبت به گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه با الکترونیکی کردن سامانه‌ها اختیارات از اشخاص گرفته و به سیستم‌های الکترونیکی داده شده است گفت: به این ترتیب دیگر یک فرد به تنهایی و با سهولت نمی‌تواند تخلفی کند که ضرر فاحشی به اقتصاد ملی وارد کند.

وی افزود: سال گذشته در دستگاه‌های عناصری بودند که دستگیر و بازداشت شدند و حتی در سطوح مدیریتی مورد بازجویی، برخورد قرار گرفتند؛ بر این اساس، پرونده‌های آن‌ها نیز در دست رسیدگی قرار دارد.

خورشیدی با بیان اینکه نظام تشویق هم در این آیین نامه برای کارکنان درستکار دیده شده گفت: هم دستگاه خود می‌تواند نسبت به تشویق کارکنان درستکار اقدام کند و هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتباراتی را در همین باره دراختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهد که اشخاص و کارکنان دولت که به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنند به نحو شایسته تشویق شوند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: معضل ما قاچاق مویرگی در مناطق ساحلی و مرزی کشور است، زیرا این موضوع گره خوردگی با معیشت مرز نشینان و ساحل نشینان دارد؛ بر این اساس باید جایگزین‌های مناسب برای این موضوع طراحی و تبیین شود و بعد انسداد لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه قانونی درباره ورود کالای ته لنجی وجود ندارد افزود: اصلاً معافیت و یا قانونی تحت عنوان ته لنجی نداریم بلکه یک قانون مربوط به معافیت ملوانی است که سقف و حد آن معلوم است، ولی امروز رویه جاری در مناطق ساحلی با این معافیت‌ها فوق العاده متفاوت است.

خورشیدی گفت: بر اساس برآوردها با این معافیت‌ها حداکثر حدود ۴۰۰ میلیون دلار کالا باید وارد کشور شود که در حال حاضر حدود ۱۰ برابر این عدد کالا وارد کشور می‌شود و این برای اقتصاد کشور ما غیر قابل تحمل است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد قاچاق کشور مربوط به ته لنجی، کوله بری و مسافری است گفت: این‌ها بیش از ۷ میلیارد دلار قاچاق را شامل می‌شود.

وی افزود: این نوع قاچاق منفعت حداقلی برای مرزنشین، کوله بر، ملوان و ساحل نشین دارد و بیش از ۹۰ درصد منفعت آن به جیب قاچاقچیان حرفه‌ای و باندهای سازمان یافته می‌رود.

خورشیدی افزود: در واقع این نوع قاچاق به نام ملوان و کوله بر و به کام قاچاقچیان حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه برای مقابله با این نوع قاچاق آیین نامه مشترک پیشنهادی برخی از استانداری‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیشنهاد و به هیئت دولت ارائه شده گفت:: انتظار داریم در فصل اول سال ۹۶ این موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:: علاوه بر این لایحه جامع توسعه اقتصادی و تامین معیشت مرزنشینان ازجانب وزارت کشور تدوین و طراحی شده و در هیئت دولت مطرح است که پس از تصویب به مجلس ارائه شود.

وی به گسترش تعاونی‌های مرزنشینی و تبدیل رویکرد آن‌ها از واردات محور به صادرات محور بعنوان یکی از اقدامات مثبت سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ عملا برخی کالاها مثل سوخت از این نوع تعاونی‌ها به کشورهای همسایه صادر و منافعش بین مرزنشینان تقسیم می‌شود و تا الان چندین مرحله سودهای خوب بین مرزنشینان تقسیم شده است.

خورشیدی افزود: این حرکت را به سایر کالاهای تولید داخل نیز تعمیم خواهیم داد.

وی گفت: بازارهای کشورهای همسایه حق جمهوری اسلامی ایران است و ما باید با تامین کالای مورد نیاز آن‌ها از طریق تعاونی‌ها و با تجارت قانونی به اهداف از پیش تعیین شده خود برسیم.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امروز عرصه اقتصاد ما عرصه جنگ نامتوازن با دشمنان انقلاب اسلامی است که تلاش می‌کنند شرایط و تنگناهای اقتصادی را بر کشور تحمیل کنند.

خورشیدی افزود: بنابراین هرچقدر اقتصاد کشور مستحکم‌تر شود ترفندهای دشمن را عقیم گذاشته ایم.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته در مجموع تقریبا ۵۰ درصد حجم قاچاق کاهش یافته گفت: با این حال همچنان حجم قاچاق معادل حدود ۲۵ درصد واردات کشور است که رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند برای اقتصاد کشور فوق العاده شکننده باشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق افزود: روند مبارزه با قاچاق مثبت بوده است و ما شرایط کاهشی قاچاق ر. ا. شاهدیم.

خورشیدی با بیان اینکه تعداد ایکس ری‌های ویژه شناسایی کالاهای کانتینرها در دو سه سال اخیر دو برابر شده است گفت: با این حال هنوز باید از این تجهیزات بیشتر در گمرکات کشور نصب و راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه سیستمی کردن فرآیند و الکترونیکی کردن گمرک در دستور کار قرار دارد گفت: این امر از دو سال و نیم قبل شروع شده و هرچه این سیستم‌ها بیشتر الکترونیکی شود امکان ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی کاهش می‌یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه درآمد گمرک در سال ۹۲ بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان بود گفت: با تمهیدات انجام شده و کاهش قاچاق کالا از مبادی رسمی این رقم در سال ۹۵ با رشد ۲۷۰ درصدی به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.

خورشیدی گفت: یکی از اصلی‌ترین علت‌های این افزایش این است که موفق شده ایم جلوی انواع تخلفات گمرکی از جمله قاچاق را بگیریم و قاچاق از مبادی رسمی کاهش محسوسی داشته است.

وی با بیان اینکه حداقل رقم قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد حدود سه میلیارد دلار است گفت: این رقم بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد قاچاق کشور را شامل می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق افزود: معتقدم باید ارتباطات گمرک ما با گمرکات مبدا و شرکت‌های نظارتی و بازرسی بین المللی به صورت سیستمی و دقیق‌تر و مستندتر شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید