ایجاد تنوع در محصولات یک راهکار ساده برای جذب مشتری

    کد خبر :273900

یکی از مولفه‌های اساسی در حمایت از تولید داخلی به موضوع اِعمال تنوع در طراحی و تولید محصولات ایرانی معطوف می‌شود، امری که با غفلت از آن تحقق شعار سال ناممکن خواهد بود.
ایجاد تنوع در محصولات یک راهکار ساده برای جذب مشتری

به گزارش خبرنگاران جوان، حمایت از کالای ایرانی از استراتژی‌های راهبردی به شمار می‌رود که در صورت تحقق واقعی و همه جانبه آن، بسیاری از نارسایی‌ها و چالش‌های فعلی اقتصادیِ کشور حل و فصل خواهد شد.

اشتغالزایی، توسعه صادرات، رونق در بخش تولید، صرفه جویی ارزی، استقلال هر چه بیشتر اقتصادی کشور، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، مقاومت پذیری فزاینده‌تر در مقابله تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی غرب، تنها نمونه‌هایی از نتایج ارزنده تحقق و حصول شعار سال محسوب می‌شود که هر یک به تنهایی به دستاورد‌های برجسته و شایسته متعدد دیگری منتهی خواهد شد.

به تبع با چنین دایره متنوعی از مزایا و محاسن، تلاش برای حصول شعار سال و تأمین منویات مقام معظم رهبری در این خصوص، وظیفه ملی و اخلاقی هر ایرانی چه در مقام مسئول و چه به عنوان یک شهروند عادی در کشور به شمار می‌رود.

برخی گمان می‌کنند حمایت از کالای ایرانی صرفا وظیفه آن مرزدار، کارمند گمرک و یا تولید کننده فعال در کشور است در صورتی که فرد فرد جامعه، حتی آن زن خانه‌داری که در صدد تهیه اسباب بازی برای کودک خویش است نیز می‌تواند به سهم و به نوبه خود در راستای حمایت از کالای ایرانی قدم موثری بردارد.

با همه این اوصاف، پِیمایش این مسیر پر فراز و نشیب، اما بسیار حساس، استراتژیک و سرنوشت ساز، مستلزم تأمین ضروریات خاص به خود است که بدون آن امکان حصول شعار سال به معنای واقعی کلمه میسر نخواهد شد.

پیش از این در قالب گزارش‌های متعدد به برخی از الزامات و پیش نیاز‌های تحقق شعار سال به معنای واقعی کلمه اشاره شد و در ذیل این گزارش به موضوعِ الزام تنوع در طراحی و تولید محصولات ایرانی اشاره خواهد شد، امری که متأسفانه پیش از این در بسیاری از حوزه‌های صنعتی و تولیدی مورد غفلت قرار گرفته است.
تنوع، عنصری تعیین کننده در جذب مشتری

به واقع یکی از مولفه‌های تعیین کننده در موفقیت محصولات خارجی، به موضوع تنوع آن در ساخت و طراحی محصولات معطوف می‌شود، اصلی که به واسطه آن مشتری و جامعه هدف کالا را به سمت خود جذب و انگیزه او را برای انتخاب و خرید چنین کالا‌هایی (متنوع) دو چندان می‌کند.

یکی از مصادیق بارز این امر در بخش لوزام التحریر ظهور و بروز پیدا کرده است، عرصه‌ای که در طول سالیان گذشته به دلیل عدم تنوع کافی در تولیدات با هزینه‌ها و خسارات بسیاری مواجه شده است.

علی‌اصغر منفرد، یکی از توزیع کننده‌های عمده لوازم التحریر در استان البرز، با اشاره به جامعه هدف گسترده و متکثر محصولات و اقلام مرتبط با لوزام التحریر، اظهار کرد: تنها با در نظر گرفتن جمعیت دانش آموزی کشور می‌توان به اهمیت و گردش مالی بالای این حوزه پی برد.

وی افزود: با همه این اوصاف، در سالیان گذشته به دلیل غفلت از طراحی‌های مناسب، بخش قابل توجهی از بازار در تسخیر محصولات خارجی و بخصوص چینی قرار گرفت.

منفرد گفت: اگرچه در سالیان اخیر گام‌هایی در راستای بهبود وضعیت موجود برداشته شده، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری احساس می‌شود و زمانی می‌توان بازار را بطور کامل یا به تعبیری حداکثری در قبضه و تسلط محصولات داخلی درآورد که به مقوله تنوع در طراحی‌ها توجه هر چه بیشتری لحاظ شود.

حسین نجاتی، یکی از فعالان صنعتی ، با اشاره به بدسلیقگی و کج سلیقکی برخی از تولیدکنندگان ایرانی در طراحی و تولید، گفت: در بسیاری از حوزه‌ها شاهد غفلت از این عنصر تعیین کننده هستیم و متأسفانه در سالیان اخیر به دلیل همین کم توجهی و بی توجهی متحمل خسارات بسیاری در بخش اقتصادی شده‌ایم.

وی افزود: یکی از عناصر مهم در موفقیت اقتصادی چین به عنوان کشوری که بیشتری میزان صادرات را به جهان دارد به همین امر (توجه به تنوع در تولید و طراحی محصولات) باز می‌گردد، اما شوربختانه در ایران از صنایع بزرگ همچون خودروسازی تا بسیاری از صنایع خُرد و پایین دستی به این مقوله توجه چندانی نشده است.

رامین نور قلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی ، با اشاره به ایجاد مکانیزم تنوع محصولات در بازار عرضه کالا، بیان کرد: عواملی همچون تنوع، قیمت و کیفیت با توجه به سلایق مصرف کننده و وضعیت ظاهری کالا در پروسه انتخاب آن موثر است و به واقع تولید کننده برای جذب مشتری باید به بهبود هر چه بیشتر این موارد توجه کند.

وی افزود: هنگامی که دامنه تنوع برای انتخاب مصرف کننده افزایش یابد، تقاضا برای خرید نیز تقویت می‌شود که این امر رونق بازار و بهبود کیِفی محصول تولیدی را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: در حقیقت، کیفیت محصولات، تعادل قیمت و تنوع، به صورت زنجیره‌ای به هم پیوسته بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارد و خروجی آن در جذب مشتری و رفع رکود از بازار موثر خواهد بود.
تنوع محصولات، رضایتمندی مشتری را در پی خواهد داشت

موید حسینی‌صدر، کارشناس اقتصادی ، با اشاره به نقش تعیین کننده تنوع محصولات در جذب مشتری، گفت: در بازار رقابتی، تولیدکنندگان به ناچار باید تنوع محصولات خود را افزایش دهند، زیرا این امر رضایتمندی مصرف کنندگان را در پی خواهد داشت.

وی افزود: باید ما با ارتقای تنوع محصولات و البته افزایش و کیفیت آن از ورود کالای خارجی (به عنوان یکی از عوامل چالش برانگیز در مسیر حمایت از کالای ایرانی) جلوگیری کنیم.

به زعم این کارشناس اقتصادی باید کارخانه‌های تولیدی، برای داشتن محصولات متنوع، حوزه فروش کالای خود را افزایش دهند.

حسینی صدر با بیان اینکه تحقیق و توسعه تأثیر بسزایی در مکانیزم نوع محصولات در بازار دارد، تصریح کرد: در دنیا، کشور‌های موفق ۵ درصد از هزینه‌های تولید را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند، از این رو لازم است که در بهبود کیفی و کمی تولیدی، بخش تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گیرد.

الیاس طاهری، کارشناس اقتصادی ، تصریح کرد: تنوع محصولات تولیدی می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت و جذب مشتری داشته باشد.

وی افزود: برای تحقق تنوع محصولات تولیدی لازم است بستر و زمینه عواملی از قبیل: تخصص، تجربه، نیروی انسانی، هزینه مناسب و بهره‌گیری از ایده‌های نو فراهم شود، چرا که این امر می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت کالا‌ها داشته باشد.

طاهری با بیان اینکه تنوع محصولات تولیدی عاملی برای ایجاد رقابت سازنده است، بیان کرد: افزایش تقاضای خریدِ محصولاتِ تولیدی به دنبال بازار رقابتی می‌تواند افزایش کیفیت محصول را به همراه داشته باشد.

امید است با توجه مضاعف تولید کنندگان ایرانی به عنصر تنوعِ در محصولات، افزون بر جذب هر چه بیشتر مشتریان داخلی، در بخش بازار‌های بین المللی نیز به توفیقات هر چه بیشتری نائل شویم که قطعا حصول این امر منجر به تأثیرات سازنده مستقیم و غیر مستقیم بسیاری در تحقق شعار سال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید