یک درصد افراد جامعه گرفتار ناروانی گفتار هستند

    کد خبر :271651

رئیس انجمن گفتاردرمانی با اشاره به علل ماندگاری لکنت در برخی افراد، گفت: حدود یک درصد افراد جامعه گرفتار ناروانی گفتار هستند.

علی قربانی در آستانه برگزاری شانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران در ارتباط با ناروانی گفتار اظهار داشت: بر اساس برخی از بررسی های انجام گرفته مشخص شده یک درصد افراد در جوامع مختلف دچار ناروانی گفتار هستند که این آمار در کودکان بیشتر بوده و به رقم ۵ تا ۷ درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه لکنت یا ناروانی گفتار در کودکان ۳ تا ۵ سال می‌تواند طبیعی باشد، افزود: ترساندن کودک، تب و تشنج و عواملی از این دست می‌تواند سبب ماندگاری این مشکل شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ناروانی گفتار می‌تواند سبب عدم ارتباط، تمسخر و پیامدهای رفتاری باشد بنابراین پیشگیری های اولیه، ثانویه و درمان این مسئله حائز اهمیت است.

قربانی اضافه کرد: برخی از کودکان قبل از دوران مدرسه گرفتار اختلالات تولید صدا بوده و یا به اصطلاح نوک زبان حرف می‌زنند و یا برخی کلمه ها را به درستی ادا نمی‌کنند و در صورتی که این مشکل در آنها برطرف نشود در دوران مدرسه در دیکته نویسی و رونویسی دچار مشکل خواهند داشت که می توان با آموزش و گفتار درمانی به آنها مانع افت تحصیلیشان شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی اضافه کرد: کودکان نارس به دلیل اختلالات تغذیه‌ای ممکن است دچار اختلال در عملکرد اندام های گویای همچون زبان دهان و حلق شوند و این مسئله برای آنها مشکلات گفتاری ایجاد کند که می‌توان با گفتار درمانی در جهت رفع مشکل آنها گام برداشت.

وی خاطر نشان کرد: بزرگسالان نیز می‌توانند مبتلا به اختلالات صوت ناشی از گرفتگی صدای یا خشن بودن صدا باشند به طوری که زنان صدای کلفت و مردانه و مردان صدای زنانه داشته باشند که با گفتاردرمانی می‌توان به آنها آموزش‌های لازم را ارائه تا حنجره‌شان آسیب نبیند.

رئیس انجمن گفتار درمانی اضافه کرد: راهکارهای درمانی مبتنی بر آموزش است و بر این اساس بوده که فرد بتواند خوب بشنود و اندام‌های گویایی یا گفتاریش خوب عمل کند همچنین گفتار درمانی کمک می‌کند که فرد مهارت‌های دریافتی بهتری داشته باشد.

قربانی با اشاره به اینکه گاهی نیاز به مداخلات بیشتری اعم از دستکاری اندامهای گویای توسط درمانگر داریم گفت: این اقدام شامل جراحی نیست و فرد درمانگر با دست یا قاشک اندام گویایی را دستکاری می‌کند تا عملکرد آن بهتر شود.

وی بیان داشت: کودکان دچار شکاف کام، کسانی که مراحل رشد کندتری دارند یا دچار آسیب های عصبی و مسائل رفتاری هستند ممکن است با مشکلات گفتاری همراه شوند که اقدامات پزشکی و دارویی توسط متخصصین مربوطه برای آنها صورت می‌گیرد و در کنار این مسئله اختلالات گفتاری فرد هم با آموزش گفتار درمان کاهش و درمان می‌شود.

به گزارش مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: گفتار جنبه‌های مختلف بیوشیمیایی عصب شناختی، ساختمانی، حسی و حرکتی فیزیولوژیکی و یادگیری دارد و این پایه‌هایی است که بر اساس آن گفتار را یاد بگیریم.

شانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران از ۲۰ تا ۲۱ اردیبهشت ۹۷ در مرکز همایش های بین المللی تالار امام علی برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید