کارگردان ایرانی: خارج از مرزها درباره ما تبلیغات عجیب و غریب می کنند

    کد خبر :270564

متاسفانه خارج از مرزها درباره ما تبلیغات عجیب و غریب می کنند اما زمانی که به ایران می آیند، با فرهنگ ما آشنا می‌شوند.

محمد علی باشه آهنگر کارگردان به ارائه راهکار برای تحقق هر چه بیشتر آرمان های جشنواره جهانی فجر که معرفی سینما و فرهنگ ایران به جهان است،اشاره کرد و گفت:من فکر می کنم باید در تولیدات سینمایی «خودمان باشیم» به عبارت دیگر همه ظرایف اخلاقی،فرهنگی ،تفاوت فرهنگی و بینش هایی که خاص کشور خودمان است را در فیلم ها به تصویر بکشیم که متاسفانه در برخی از فیلم ها دیده نمی شود و کپی است.

وی افزود:ما اگر خودمان باشیم به این معنا که فرهنگ خودمان را معرفی کنیم و در برگزاری جشنواره نیز از کشورهای منطقه و بسیاری از جشنواره های دیگر کپی نکنیم و جشنواره را ایرانیزه کنیم به طور قطع معرف خوبی خواهیم بود چرا که در منطقه به لحاظ فرهنگی در مقایسه با کشورهای اطراف کاملا متفاوت هستیم و فرهنگ کهنی داریم که بسیار ارزشمند است.

باشه آهنگر با بیان اینکه این فرهنگ کهن باعث می شود تا شما نخواهید برای خودتان شناسنامه و هویت درست کنید، ادامه داد:متاسفانه در طول این سالها نسبت به هویت کهنمان بی توجه بودیم و لطمه هم خوردیم اما هنوز هم فکر نمی کنیم که اگر به این هویت توجه نکنیم ممکن است در آینده چه لطمه هایی به ما وارد شود.

این کارگردان با بیان اینکه ما به اندازه ای قابلیت داریم که بتوانیم بعد از ده سال اگر مدیریت ها دچار تغییر آنچنانی نشود یک جشنواره متفاوت برگزار کنیم،افزود:دنیا نیز این کار را می کند و با آسیب شناسی دوره های مدیریتی مختلف و شناختن ضعف های آنها سعی می کند که کمتر دچار اشتباه شود.

باشه آهنگر با بیان اینکه ما در جشنواره محدودیت هایی در انتخاب فیلمها داریم، ادامه داد: این محدودیت ها باعث می شود که ما از فیلمسازان ناشناخته تر و به نوعی شاید اخلاقی تر بتوانیم فیلمهایی را به کشورمان بیاوریم که این برگ برنده ما است.

وی افزود:ما مشتری هایی داریم که بسیاری از جشنواره های دنیا ممکن است به سراغ آنها نروند مثل مغازه ای که نمی خواهد مثل دیگران باشد در نتیجه افرادی را پیدا می کنند که دیگران نمی خواهند آنها را انتخاب کنند.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: امروز بسیاری از فیلمسازان دنیا طبیعتا می خواهند خودشان را عرضه کنند و فیلمهایشان را به دنیا نشان دهند اما شرایط برای آنها به دلیل ده ها و صدها محدودیت فراهم نشده است.

باشه آهنگر با بیان اینکه ما یک سری سرزمین ناشناخته داریم که فیلم ها درباره آن سرزمین ها است، افزود:همچنین یک سری اقلیم ها و فرهنگ های کمتر دیده شده داریم که آنها می توانند جامعه هدف ما بشوند.

وی افزود:شما با توجه به این موارد بعد از ده سال به جایی می رسید که وزنه سنگینی شده اید و می توانید آن را عرضه کنید و پیش از اینکه انتخاب کنید توسط دیگران انتخاب بشوید.

باشه آهنگر با تاکید بر اینکه هم اکنون خیلی از مهمانان جشنواره فعلی، مخصوصا به جشنواره مسکو نرفتند و ایران را انتخاب کردند که ارزشمند است، گفت:با توجه به اینکه جشنواره مسکو نسبت به جشنواره ما سابقه دیرینه تری دارد ولی اینجا را انتخاب کردند .

باشه آهنگر گفت: متاسفانه خارج از مرزها درباره ما تبلیغات عجیب و غریب می کنند اما زمانی که مهمانان به ایران می آیند و با مردم کوچه،خیابان،بازار گفتگو می کنند با فرهنگ ما آشنا می شوند که این انتقال فرهنگ یک انتقال بی واسطه است و این بی واسطگی می تواند سفیری بشود بدون آنکه ما از او بخواهیم درباره هر آنچه که دیده است صحبت بکند البته ممکن است درباره رانندگی بد ما هم صحبت کنند و حتما نباید درباره مهمان نوازی خوب ما و فضای فکری بازی که در فضای جشنواره است ،صحبت کنند.

وی ادامه داد:باورتان نمی شود درباره شیعه و سنی، عقد موقت یا عقد دائم و بحث سیاست کشور در حوزه هسته ای از من سوال می پرسند زیرا فکر می کنند که ما نسبت به آنچه پیش از این شنیده اند در مقام حقانیت بیشتری هستیم و صداقت خاصی داریم که این نشان می دهد ما غفلت های بسیاری داشتیم و رسانه هایمان،فیلم هایمان و خبرنگارانمان به اندازه کافی جهانی نیستند و کسی هم نیست که تخصص جهانی بودن را برای عرضه این آثار داشته باشد مثلا کسی نیست که فیلمها را در خارج از کشور پخش کند پس در این میان تکلیف من چیست؟

این کارگردان بابیان اینکه من درباره ادیان در جنگ و قومیت ها صحبت کردم و این نشان می دهد که ما کم کار کردیم و تخصص ایجاد نکردیم که بتواند نوشابه ما در خارج از کشور به فروش برسد، ادامه داد: فیلم ما بسیار مهم تر از یک نوشابه است زیرا بخشی از تفکرات، ایدئولوژی، اخلاق، فرهنگ، آیین، رفتار و پیشینه جامعه شناختی و روانشناختی ما را می تواند عرضه کند و ما در این عرصه مشارکت جهانی نداریم در حالی که می توانیم در این زمینه تخصصی کار انجام دهیم.

باشه آهنگر گفت:جشنواره جهانی فجر می تواند تلالو و جرقه ای باشد که نشان دهد چه میزان در این زمینه ضعف داریم.

وی تاکید کرد: اگر لازم است باید از متخصصان خارج از کشور دعوت کنیم و شرکت های چند ملیتی تشکیل بدهیم که بتوانند فیلم های ما را عرضه کنند تا یک فیلم ایرانی که یک جوان به سختی تولید می کند برای آن جوان و شرکت و تهیه کننده پولساز باشد، اما هم اکنون جلوی این چرخه بسته شده است.

باشه آهنگر بابیان اینکه چند تا از فیلمهای ما به چند جشنواره می روند و این فیلم ها توسط آنها انتخاب می شوند، گفت: البته نمی خواهم حرف ناصواب بزنم ولی بسیاری از فیلمهای دیگر ما می توانند در جشنواره های جهانی شرکت کننداما شاهد این اتفاق نیستیم.

وی در پاسخ به اینکه هم اکنون تا چه اندازه می توان شعار حمایت از تولید داخلی را در سینما محقق کرد؟تصریح کرد:در وهله اول فکر می کنم تلاشی برای کالای ایرانی نمی شود و ساختار درست نیست.ما برای تولید یک کالا باید به اماکن،اداره مالیات،وزارت بازرگانی،وزارت اقتصاد،وزارت صنعت،وزارت ارشاد و…..برویم تا مجوزی بگیریم و مکان مناسبی برای کار داشته باشیم مثلا در کشوری چون چین می گویند در خانه خودت کار کن اما در کشور ما به برخورداری از تحصیلات و نوآوری توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه سینما که ایرانی ترین محصول ما است فردی را می خواهد که آن را در خارج از کشور بفروشد اما ما او را نداریم، ادامه داد: البته فیلم «ملکه من» بدون هیچ پخش کننده ای به چند کشور رفت اما ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردیم و نمی دانم چرا در این حوزه کار و تلاش خاصی نمی شود اما امیدوارم که کالای ایرانی به فروش برود.

وی در خصوص روند تولید فیلم «سرو زیر آب» خاطرنشان کرد:من فکر می کنم شجاعت را کسانی داشتند که رفتند و داستان فیلم را رقم زدند و من کار مهمی نکردم البته سختی کار فشار روحی خاصی به من وارد کرده است و این موضوع در مورد «ملکه و فرزند خاک» هم صدق می کند.

کارگردان «سرو زیر آب» گفت:امروز مهم ترین دغدغه من،خانواده و دوستانم این است که شاید دیگر این مسیر را ادامه ندهم اما تصور می کنم که محدودیت اکران فیلم نباید باعث این موضوع شود چرا که فکر می کنم این رفتار با محتوای فیلم من شده است.

باشه آهنگر گفت:توجه من به قومیت کشورم یعنی توجه به مرز و آرامش کشورم است.من بهترین دوران فیلمسازی ام را باید معطل بشوم و بدوم، این در حالی است که در این بازه زمانی به جای یک فیلم می توانم ۳فیلم بسازم .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید