معاون جمعیت هلال احمر ابراز امیدواری کرد

تدوین طرح جامع “آموزش همگانی” قبل از مهلت تعیین شده

    کد خبر :270549

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه دولت تدوین طرح جامع آموزش همگانی برای مقابله با حوادث را به عهده هلال احمر گذاشته ابراز امیدواری کرد که این طرح زودتر از مهلت دو ساله مشخص شده به سرانجام برسد.

کاظم شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تدوین طرح جامع آموزش همگانی مقابله با حوادث اظهار کرد: هیأت وزیران در سال 1396 به پیشنهاد وزارت کشور مصوبه‌ای را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد که در آن اقدامات مربوط به مدیریت بحران در کلان‌شهرهای کشور در حدود اعتبارات مصوب و طبق زمان‌بندی، اعلام شده است. در این مصوبه 13 وظیفه مشخص شده که یکی از آنها با عنوان«تهیه طرح جامع آموزش همگانی برای مقابله با حوادث با رویکرد ارتقای سطح دانش، بینش و نگرش شهروندان در حوزه حوادث و تعیین نقش و مسئولیت‌ دستگاه‌های اجرایی نهادها و سازمان‌های ذی ربط» مربوط به جمعیت هلال احمر است . بر اساس مصوبه دولت این طرح باید با همکاری شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و با نظارت عالی شورای عالی مدیریت بحران کشور در مهلت دو سال تهیه شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به تداوم فعالیت‌های آموزشی به موازات تدوین طرح جامع گفت:‌ در حال حاضر دستگاه‌های مختلف در قالب کارگروه‌های مربوطه در حوزه مدیریت بحران، فعالیت‌هایی در خصوص آموزش همگانی دارند و برای توسعه این فعالیت‌ها تلاش می‌کنند؛ اما تجربه حوادث سال گذشته نشان داد تا با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم و به موازات توسعه فعالیت‌های جاری، ضرورت سیاست‌گذاری دقیق و جامع برای استفاده هماهنگ از همه ظرفیت‌های کشور برای ارایه آموزش‌های اثربخش و دستیابی به حداکثر آمادگی برای کاهش خطرات حوادث و بلایا احساس می‌شود.

شریفی افزود: با دستور ریاست جمعیت هلال احمر، معاونت آموزش، پژوهش و فن‌آوری جمعیت، به عنوان متولی تدوین این طرح تعیین شده تا با رویکرد پژوهش محور و بر پایه شواهد علمی و با تکیه بر تجربیات ملی و بین المللی این کار را به سرانجام برساند. امیدواریم و تلاش می‌کنیم با جلب مشارکت همه صاحب‌نظران و کارشناسان به ویژه جامعه علمی و دانشگاهی و نیز همه نهادهای مسؤول و ذی‌ربط، این طرح با دقت و جامعیت کافی، در سریع‌ترین زمان ممکن و ان‌شاءالله زودتر از مهلت تعیین شده تدوین شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر تاکید کرد: فقدان طرح جامع، مانع از پیگیری و ارتقای فعالیت‌های جاری دستگاه‌های مختلف نیست؛ اما بدون داشتن طرح‌ جامع نمی‌توانیم امیدوار باشیم که مجموعه‌ای از فعالیت‌های هماهنگ،‌دقیق، قابل ارزیابی و مبتنی بر شواهد علمی شکل بگیرد و تا تحقق وضعیت مطلوب به صورت مداوم پایش شود.

شریفی با اشاره به تجربیات مشابه قبلی در کشور افزود: تلاش می‌کنیم تجربیات موفقی که تا کنون در کشورمان صورت گرفته چه در حوزه سیاست‌گذاری‌های جامع و علمی، چه در بخش آموزش همگانی به طور عام و چه در زمینه آموزش همگانی مقابله با حوادث به طور خاص، در تدوین طرح جامع مورد نظر دولت مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری کافی برای مقوله سیاست‌گذاری علمی و مبتنی بر شواهد در کشورگفت: اگر برای سیاست‌گذاری‌ها مطالعه کافی صورت نگیرد با بسته‌های سیاستگذاری ناقصی مواجه خواهیم بود که در روند اجرا نواقص آنها مشخص می‌شود و دستخوش تغییرات پی در پی می شوند و اثربخشی کمی خوهند داشت. بنابراین باید با اهتمام به سیاستگذاری‌های علمی و مبتنی بر شواهد از گرفتار شدن به آزمون و خطای پی در پی بپرهیزیم.

شریفی افزود: این مصوبه هیات دولت اقدام ارزنده‌ای است که از یک سو نشان دهنده توجه دولت به ضرورت سرمایه گذاری در بخش آموزش برای ارتقای آمادگی در برابر حوادث و بلایا و از سوی دیگر نشانه اهتمام و سرمایه‌گذاری دولت به سیاستگذاری‌های علمی است و نیز نگاه مثبت دولت به جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد مردمی و تجربیات ارزنده این جمعیت در خدمت رسانی هنگام بروز حوادث و بلایا را نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید