آل‌خلیفه درصدد «ترور غیرمستقیم» شیخ عیسی

    کد خبر :270218

«شیخ علی الکربابادی» معتقد است که آل خلیفه با ممانعت از مداوای بیماری‌های وخیم شیخ عیسی قاسم در واقع به دنبال «ترور غیرمستقیم» این مرجع عالیقدر است.

مدتی است که اوضاع نابسامان حقوق بشر در بحرین وارد فاز جدیدی شده است. رژیم آل‌خلیفه دامنه اقدامات وحشیانه و سرکوبگرانه خود علیه انقلابیون و شهروندان را به حدی گسترده کرده که حتی زنان بحرینی نیز دیگر از این دست اقدامات در امان نیستند.

به همین دلیل است که اخیرا کمپینی به منظور آزادی زنان بحرینی در بند رژیم آل خلیفه به راه افتاده است. درهمین ارتباط، چند روز پیش نهادها و سازمان های حقوق بشری بحرینی با صدور بیانیه ای خواستار آزادی هرچه سریعتر ۳۳۰ بانوی دربند رژیم آل خلیفه شدند. این نهادها و سازمان ها همچنین توقف فوری اقدامات سرکوبگرانه علیه زنان بحرینی را خواستار شدند. جمعیت الوفاق بحرین در این خصوص با صدور بیانیه ای تأکید کرده است: «هم اکنون صدها زن بحرینی در زندان های آل خلیفه به سر می‌برند و طبق شواهد به دست آمده تحت شدیدترین شکنجه ها نیز قرار می گیرند».

این سرکوبگری ها علیه انقلابیون و به ویژه زنان که به تازگی وارد مرحله تازه ای شده است، درحالی اتفاق می افتد که آل خلیفه همچنان بر لزوم تداوم اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم مرجعیت عالیقدر بحرینی‌ها اصرار دارد. این اصرار و پافشاری در شرایطی رخ می دهد که اوضاع جسمانی شیخ عیسی به هیچ وجه مناسب نیست و به همین دلیل روز چهارشنبه گذشته نظامیان آل خلیفه چاره ای جز انتقال وی به بیمارستان نیافتند.

درهمین ارتباط خبرنگار مهر به سراغ «شیخ علی الکربابادی» فعال حقوق بشری و روحانی برجسته بحرینی رفته است تا از زبان وی آخرین وضعیت سیاسی ـ امنیتی در بحرین را جویا شود؛

*اخیرا گزارش های بسیار زیادی در خصوص سوء رفتار رژیم آل خلیفه با زنان زندانی در بند این رژیم منتشر شده است. این گزارش ها حاکی از رفتارهای خصمانه آل خلیفه با زنان زندانی محبوس هستند. درحال حاضر زنان بحرینی در بند آل خلیفه چه وضعیتی دارند و علت سرکوب آنها چیست؟

قسمت تلخ ماجرا آنجاست که بسیاری از زنان در بند رژیم آل خلیفه مادرانی هستند که از دیدن فرزندانشان هم محروم اند
در خصوص گزارش های منتشر شده در خصوص سوء رفتار آل خلیفه با زنان بحرینی باید گفت که تمامی این گزارش ها صحت دارند. بسیاری از زنان بحرینی به دلیل اتخاذ مواضع سیاسی علیه آل خلیفه وارد زندان شده اند. خیلی از این زنان تنها به دلیل توئیت چند جمله در توئیتر و مشارکت در تظاهرات های مسالمت آمیز روانه زنده شدند.

با این حال قسمت تلخ ماجرا آنجاست که بسیاری از زنان در بند رژیم آل خلیفه مادرانی هستند که از دیدن فرزندانشان هم محروم اند؛ آنها زنانی هستند که یک خانواده را اداره می کنند و بعضا هم سن آنها از ۵۰ سال فراتر می رود. لذا تمامی گزارش ها در خصوص سوء رفتار با زنان بحرینی صحیح است.

از سوی دیگر، باید گفت که آل خلیفه اتهامات ناروایی را برای بقای زنان بحرینی و دیگر انقلابیون در زندان، به آنها وارد می کند. اتهامات زیادی در عرصه های گوناگون به انقلابیون و زنان بحرینی وارد می شود تا آنها برای سال های طولانی در زندان بمانند. آل خلیفه حتی در برخی موارد به خانه های بحرینی ها یورش می بَرد و تصاویر شهدایشان را پایین می کشد و مدعی می شود به دلیل سلب تابعیت آن شهید، خانواده اش دیگر نمی توانند تصاویرش را در خانه قرار دهند.

*رژیم آل خلیفه همواره در طول تاریخ خود روابط بسیار حسنه ای با دولت انگلیس داشته است. اکنون نیز به نظر می رسد که روابط میان لندن و منامه به بالاترین سطح خود رسیده است؛ به ویژه اینکه اخیرا شاهد تأسیس پایگاه دریایی بزرگ لندن در بحرین بودیم. وجود چنین روابطی در سایه سرکوب انقلابیون بحرینی را چطور ارزیابی می کنید؟

در این زمینه نیز کاملا واضح است که دولت انگلیس، منطقه را ارثیه قدیمی خود قلمداد می کند و اینگونه می پندارد که کشورهای خروجش از منطقه به مثابه شکست در برابر آمریکا است. لذا
کاملا واضح است که دولت انگلیس، منطقه را ارثیه قدیمی خود قلمداد می کند
تلاش می کند در منطقه و بحرین حضور داشته باشد. در این برهه از زمان نیز دولت انگلیس به درخواست حکام عرب ازجمله پادشاه بحرین در منطقه حضور دارد.

رفتار انگلیسی ها با آل خلیفه به گونه است که گویی بحرین جزئی از خاک انگلیس است. در هر صورت، سیاست های دولت انگلیس در قبال ملت بحرین همواره خصمانه بوده و هست. انگلیس همواره در انجام اقدامات خصمانه علیه ملت های منطقه پیشرو بوده است. به عنوان نمونه می توان به مشارکتش در حملات متجاوزانه به خاک سوریه اشاره کرد.

واقعیت این است که دولت انگلیس نقش مؤثری در شکنجه زندانیان بحرینی دارد. انگلیس در زمینه های اطلاعاتی ـ امنیتی نیز برای سرکوب انقلابیون بحرینی روابط تنگاتنگی با منامه دارد. از سوی دیگر دولت انگلیس تاکنون از هیچ تلاشی برای هدف قرار دادن بحرینی های ساکن این کشور از طُرُق گوناگون، دریغ نکرده است.

*بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب اخیرا در شهر ظهران عربستان برگزار شد. این اتحادیه مسأله بحرین و رسیدگی به جنایت های آل خلیفه را از اولویت های خود خط زده بود. دیدگاه شما درخصوص انفعال اتحادیه عرب در قبال تحولات بحرین چیست؟

امروز ملت های عربی از برگزاری نشست های سران اتحادیه عرب دچار ترس و نگرانی می شوند
واقعیت این است که وجود سازمانی همچون اتحادیه عرب ضررهای بیشتری از عدم وجود آن دارد. اتحادیه عرب به جای اینکه سرمنشأ حل و فصل مشکلات جوامع عربی باشد برای آنها مشکل هم ایجاد می کند. امروز ملت های عربی از برگزاری نشست های سران اتحادیه عرب دچار ترس و نگرانی می شوند.

ملت های عربی به خوبی می دانند که هرگاه اتحادیه عرب نشستی برگزار کند، توطئه ای در آن نشست صورت خواهد گرفت و طراحی خواهد شد. ملت فلسطین نیز از سوی اتحادیه عرب متضرر شده است چه برسد به ملت بحرین. ما هیچ انتظاری از اتحادیه عرب نداریم چراکه مواضع آن را می دانیم و از این قضیه هم مطلع هستیم که رژیم های دیکتاتوری بر آن سیطره دارند.

*منابع بحرینی اعلام کردند که رژیم آل خلیفه محاصره منزل شیخ عیسی قاسم را تشدید کرده است و به این زودی قصد ندارد به اقامت اجباری وی پایان دهد. علت اصلی تداوم آل خلیفه به سیاست های سرکوبگرانه اش چیست؟

شیخ عیسی قاسم از لحاظ جسمی وضعیت مناسبی ندارد و اخیرا نیز وضعیت جسمانی وی رو به وخامت نهاد و کار به بیمارستان کشید. تا پیش از این شیخ عیسی قاسم می توانست خود بدون
آل خلیفه به سرکوب شیخ عیسی ادامه می دهد و به دنبال «ترور غیرمستقیم» آن است زیرا می داند ترور مستقیم شیخ عیسی قاسم پیامدهای وخیمی برای آن دارد
کمک دیگران راه برود اما اتفاقی که افتاده این است که وی با ویلچر به بیمارستان منتقل شده و توانایی راه رفتن هم نداشته است.

شیخ عیسی قاسم از ناحیه بینایی دچار مشکل شده است. وی همچنین از بیماری دیابت رنج می برد و وضعیت جسمانی وخیمی دارد. شیخ عیسی همچنین دچار درد زانو است و بسیار زجر می‌کشد. لذا مردم بحرین نگرانی شدیدی نسبت به سلامتی شیخ عیسی قاسم دارند.

ما به عنوان فعالان حقوق بشری خواستار آن هستیم که رژیم آل خلیفه دست از سرکوبگری علیه شیخ عیسی برداشته و به وی به عنوان یک انسان آزاد و شهروند بحرینی اجازه دهد که اگر لازم است روند درمانی خود را در بیمارستان های خارج از بحرین کلید بزند.

آل خلیفه به دنبال خلاص شدن از شیخ عیسی قاسم است. آل خلیفه به دنبال آن است که شیخ عیسی قاسم نقشی در عرصه سیاسی و دینی بحرین نداشته باشد. برای آل خلیفه هیچ فرقی نمی کند که شیخ عیسی بیمار باشد و در اقامت اجباری به دور از خانواده و مردم. آل خلیفه به همین روند در سرکوب شیخ عیسی ادامه می دهد و در واقع به دنبال «ترور غیرمستقیم» آن است چرا که می داند ترور مستقیم شیخ عیسی قاسم پیامدهای وخیمی برای آن به دنبال دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید