اجرای مصوبه ۱۰سال مسکوت مانده افزایش کلانتری ها

    کد خبر :269731

سرانجام با پیگیری های مستمر پلیس و همراهی استانداری و نهادهای ذی ربط مصوبه ۱۰ سال مغفول مانده افزایش کلانتری ها در تهران امسال عملیاتی می شود.

۱۰ سال پیش و متناسب با افزایش چشمگیر جمعیت در تهران از یکسو، گسترش حاشیه نشینی از سوی دیگر و بروز تخلف بالاتر در برخی از مناطق تهران، شورای عالی امنیت ملی طرح ایجاد ۴۰ کلانتری را در تهران تصویب کرد؛ مصوبه ای که با وجود پیگیری های پلیس هنوز به سرانجام نرسیده است.

تعداد کلانتری های تهران متناسب با افزایش چشمگیر جمعیت در این کلانشهر رشد نکرده است و این کمبود بیشتر در مناطق حاشیه ای که اتفاقا به دلیل فقر، مهاجرت و تفاوت فرهنگ ها آمار بالایی از جرم را به خود اختصاص داده، مشهودتر است.

آخرین تصمیم این است که ۱۰ تا از ۴۰ کلانتری که شورای عالی امنیت ملی ۱۰ سال پیش تصویب کرده، امسال در تهران ساخته شود
سال گذشته موضوع افزایش کلانتری ها بار دیگر به صورت پررنگ و ویژه از سوی استاندار و فرماندار تهران که حاصل دیدارها با مسئولان ارشد ناجا بود، مطرح شد، اما علی رغم وعده ها، تا پایان سال ۹۶ این افزایش مسکوت ماند.

سرانجام پیگیری ها و نشست های مختلف که همگی تاکیدی بود بر ضرورت افزایش کلانتری ها، به ثمر نشست و روز ۶اردیبهشت ماه، عیسی فرهادی در گفت‌وگویی، با اشاره به مصوب شدن نیاز تهران برای ایجاد ۴۰ کلانتری جدید گفت: مشکل اصلی در ساخت این ۴۰ کلانتری تأمین زمین مناسب است؛ اما تاکنون تأمین زمین ۹ کلانتری انجام شده و دو کلانتری نیز در مرحله ساخت ساختمان هستند.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد که موضوع تامین اعتبار برای تملک زمین لازم جهت ساخت این ۴۰ کلانتری هر چه زودتر انجام شود.

امسال ده کلانتری جدید در تهران ایجاد می شود

سردار حسین رحیمی فرمانده پلیس پایتخت نیز در گفتگو با مهر با تایید این صحبت گفت: آخرین تصمیم این است که ۱۰ تا از ۴۰ کلانتری که شورای عالی امنیت ملی ده سال پیش تصویب کرده، امسال در تهران ساخته شود.

وی گفت: قطعا برای ارتقاء امنیت تهران و دسترسی بهتر مردم به پلیس و وضعیت مطلوب تر در بخش انضباط اجتماعی باید کلانتری هایی که تصویب شده و افزایش آن مورد تاکید قرار گرفته، به سرعت در تهران ایجاد شود. ما نیز پس از وعده های داده شده این موضوع را با قدرت تمام پیگیری کردیم و استاندار تهران قول قطعی داده است که امسال ۱۰ کلانتری عملیاتی شود.

تعداد کلانتری های ما در مقایسه با شاخص های جهانی بسیار پایین است

سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: میزان کلانتری های ما در مقایسه با شاخص های جهانی بسیار پائین است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم خودمان را با شاخص های جهانی قیاس کنیم باید بگوییم ۴ هزار کلانتری جدید باید در کشور احداث شود.

رئیس پیشگیری ناجا افزود: اما واقعیت این است که ما چنین منابعی را نداریم. قرار بود ۴۰ کلانتری جدید از سال ها قبل در تهران احداث شود اما ما تاکنون نتوانسته ایم در بحث تامین زمین و منابع موفق باشیم.

سردار شرفی با بیان اینکه بالاخره امسال قول دادند که تعدادی از این کلانتری ها ساخته شود گفت: در هر حال ما طرح توسعه واحدهای سیار پلیس را داریم.

وی گفت: ما ایجاد هزار واحد سیار را برنامه ریزی کردیم که امیدواریم امسال ۱۰۰ واحد سیار پلیس اجرایی شود.

وضعیت امنیتی در تهران مطلوب است

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت تاکید کرد: امروز وضعیت امنیت در تهران نه تنها در مقایسه با کشورهای همسایه، بلکه از بسیاری کشورهای اروپایی بالاتر است. به جرات می توان گفت امنیتی که در پایتخت ایران برقرار است، در بسیاری از کشورهای اروپایی و پایتخت های آنها مشاهده نمی شود.

با این حال به نظر می رسد برای تداوم این امنیت و کاهش جرایم در برخی مناطق آسیب زا و حاشیه ای، عملیاتی کردن مصوبه ده سال مسکوت مانده می تواند در زمینه آرامش روانی مردم تهران بسیار موثر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید