تکرار سناریوی مضحک حمایت ایران از طالبان

    کد خبر :268698

چندی پیش شبکه خبری العربیه گزارشی مبنی بر پیوستن یک گروه از اعضای طالبان به پروسه صلح منتشر کرد و مدعی شد این گروه از سوی ایران برای خرابکاری در پروژه تاپی حمایت شده است.

به گزارش فارس، چندی پیش شبکه خبری العربیه گزارشی مبنی بر پیوستن یک گروه از اعضای طالبان به پروسه صلح منتشر کرد و مدعی شد این گروه از سوی ایران برای خرابکاری در پروژه تاپی حمایت شده است.

برای بررسی صحت یا کذب این موضوع به سراغ فرماندار شهرستان گذره هرات که این رویداد در آن منطقه رخ داده بود بود رفتیم.

«شیرآقا سروری» فرماندار شهرستان گذره هرات در این رابطه گفت: این گروه نه مخالف مسلح بودند و نه از اعضای طالبان، آنها از ساکنان اصلی شهرستان گذره هرات هستند و خصومت های شخصی آنها سبب شده بود تا دست به سلاح ببرند.

وی افزود: چندی پیش این گروه 7 نفری که به برنامه صلح ولایتی پیوستند مدعی بودند که از سوی ایران حمایت می‌شدند و باید پروژه تاپی در هرات را هدف قرار می‌دادند.

فرماندار شهرستان گذره با رد این ادعا گفت: این افراد به دلیل خصومت های شخصی دست به سلاح برده و پس از رایزنی با بزرگان قوم به برنامه صلح پیوسته و ادعای حمایت ایران از این افراد از اساس کذب است.

به گفته وی، ایران همواره رفاه و توسعه همه جنبه افغانستان را از آرزوهای خود دانسته و حجم تجارت و روابط فرهنگی و سیاسی این دو کشور حکایت از این موضوع دارد.

سرکنسول ایران در هرات نیز در این رابطه گفت: رفاه و توسعه افغانستان در همه زمینه ها یکی از آرزوهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است و رشد و توسعه در این کشور به نفع ایران است و افرادی هم که با ادعاهای پوچ و بی اساس فکر می‌کنند این همدلی و دوستی ایجاد شده بین دو دولت را می‌توانند خدشه دارکنند بدانند که راه به جایی نخواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سال پردستاوردی برای افغانستان بوده و پروژه های عظیم تاپی ، تاپ و فایبر نوری نیز در این کشور افتتاح شده و جمهوری اسلامی ایران این پروژه را که سبب رشد و شکوفایی مردم افغانستان می‌شود به فال نیک گرفته و حمایت می‌کند.

گفتنی است در گذشته هم چندین گروه دیگر به عنوان مخالف مسلح دولت به برنامه صلح ولایتی در هرات دعوت شده و به آن پیوسته بودند که ادعا داشتند از سوی ایران حمایت می‌شدند اما تاحال هیچ یک از مقامهای امنیتی و محلی نیز این گفته های این گروهها را تایید نکرده است.

همه این موارد ناشی از شیطنت کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه است که علاقه به نزدیکی این دو کشور ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید