اقساط ماهانه وام مسکن یکم چقدر کاهش یافت؟

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۰۵
    کد خبر :268285

طبا تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم مبلغ اقساط ماهانه و مجموع سود پرداختی در پایان ۱۲ سال کاهش خواهد یافت.

به گزارش بازتاب به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، براساس تصمیم شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در مناطق شهری با یک و نیم واحد کاهش از ۹.۵ درصد به هشت درصد و در بافت فرسوده از هشت به ۶ درصد رسید که با این تصمیم مبلغ سود پرداختی ماهانه و همچنین کل مبلغ سود پرداختی در پایان ۱۲ سال دستخوش تغییر خواهد شد.

بر این اساس میزان اقساط تسهیلات پرداختی در مناطق شهری با نرخ سود هشت درصد ماهانه ۶۷ هزار تومان نسبت به قبل کم می‌شود. در واقع رقم ماهیانه اقساط برای پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی از ۹۳۳ هزار تومان به حدود ۸۶۶ هزار تومان می‌رسد. با این حساب میزان سود پرداختی در مجموع نیز کاهش خواهد یافت و تفاوت سود پرداختی در پایان دوره حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

در خصوص زوجین نیز تا پیش از این متقاضیان وام مسکن صندوق یکم در تهران برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی ماهانه یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اقساط می‌پرداختند که با سود ۸ درصد، اقساط جدید یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان خواهد بود که حدود ۱۳۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. جمع مبلغ سود وام مسکن زوجین نیز در پایان دوره با نرخ ۹.۵ درصد حدود ۱۱۰ میلیون تومان بود که با کاهش نرخ به هشت درصد در بازپرداخت ۱۲ ساله ساده سود تسهیلات به کمتر از ۹۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

اقساط تسهیلات در بافت فرسوده نیز برای وام انفرادی ۸۰ میلیون تومانی تا ۷۸۰ هزار تومان در ماه تنزل می‌یابد و مجموع سود پرداختی با نرخ سود جدید نیز در مقایسه با نرخ سود قبلی حدود ۱۲ میلیون تومان کمتر خواهد شد. اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین در بافت فرسوده نیز یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد شد که مقایسه این رقم با اقساط وام با نرخ ۸ درصد حاکی از کاهش حدود ۱۷۰ هزار تومانی قسط ماهانه است. همچنین کل سود این تسهیلات با نرخ ۶ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله به شیوه ساده ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با وام ۸ درصدی حدود ۲۶ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید