یک جامعه‌شناس با اشاره به آزار سه کودک در خوزستان تشریح کرد

کودکان بیشترین قربانیان «خشونت خانگی»

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۲۷
    کد خبر :268057

یک جامعه شناس طبق آمارهای ارائه شده با بیان اینکه کودکان بیشترین تعداد قربانیان خشونت خانگی را تشکیل می‌دهند، گفت: این درحالیست که هنوز لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس خاک می‌خورد.

دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خبر شکنجه ۳ کودک در شهرک طالقانی (کوره) ماهشهر در جنوب خوزستان گفت: براساس مشاهدات افرادی که متوجه این شکنجه شده‌اند در این حادثه سه کودک به نام‌های فاطمه ۱۲ ساله، ام‌البنین ۸ ساله و علی‌اکبر ۵ ساله توسط نامادری و پدر خود به وسیله چکش و میله داغ و دیگر وسایل مورد آزارهای جسمی و روحی قرار می گرفتند. همچنین این کودکان در حیاط پشتی خانه در گرما نگه داشته شده و بر دهانشان چسب زده می‌شد. همچنین یکی از کودکان در حالی که دستهایش به میله‌ای بسته شده بود و قادر به حرکت نبود، توسط همسایه کشف شد.

وی با اشاره به اینکه براساس اعلام مقامات رسمی پدر این سه کودک با حکم دادستانی بازداشت شده است، افزود: یکی از پرستاران و شاهدان عینی این ماجرا گفته است که بچه‌ها را برای درمان به بیمارستان منتقل کرده‌اند. گفته می‌شود که این نامادری با تبر دست و دندان های دختر بزرگتر را شکسته است و همچنین جای جای بدن بچه‌ها را با اتو سوازنده بودند. براساس همین اظهارات این والدین دست و پای بچه‌ها را بسته و در حیاط خلوت نگه می‌داشتند؛ به طوریکه این بچه‌ها چند روز در حیاط خلوت بدون غذا بودند و طی این مدت کودکان به وسیله آفتابه آب می‌خوردند.

به گفته این جامعه شناس این اتفاقات در مناطق محروم، فقیر نشین و حاشیه شهرهایی به وقوع می‌پیوندد که این شهروندان از حقوق خود بهره مند نیستند، و حتی حقوق کودکان مطابق قوانین فرسوده که تصور می‌شود پدر اختیار دار تام و مالک کودکان است، به طوری که می‌تواند به بهانه تربیت کودک را تنبیه کند، مشکلات را دو چندان کرده است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه فرهنگ فقر شستشو دهنده عواطف است، اظهار کرد: این درحالیست که کنترلی هم توسط سازمان های رفاهی، انتظامی و قضایی وجود ندارد و اعضای دیگر خانواده و همسایگان نیز نسبت به این گونه وقایع بی‌تفاوت هستند. حتی اگر گزارشی هم به این نهادها ارسال شود، اغلب یا از سوی سالمندان است و یا فعالان داوطلب؛ به طوریکه به این گزارش‌ها رسیدگی نشده و این اتفاقات امری عادی تلقی می‌شود. در این موارد حداکثر کودک به شکل موقت از خانواده جدا و بدون چاره سازی و مداخله‌ای مجددا باز گردانده شده و یا به ناچار در مراکز نگهداری می‌مانند.

حریرچی با تاکید بر اینکه موضوع مصرف مواد صنعتی و حضور ناپدری و نا مادری هم در این موارد بدون تردید مزید علت برای کودک آزاری است، اظهار کرد: کودک آزاری جسمی، روانی و جنسی، کودک همسری و حتی کودک بیوه‌گی امری رایج در مناطق محروم است.

وی در ادامه اظهار کرد: حداقل ۱۵ میلیون حاشیه‌نشین در کنار چند میلیون فقیر که در بهترین شکل تنها کمک مالی از نهادهای حمایتی دریافت می‌کنند، بیش از سایرین در معرض این حوادث هستند. وجود قوانینی تحت عنوان ” حقوق و تکالیف شهروندی ” نیز کارایی لازم را ندارد و باید از سوی مراجع ذیربط بررسی و بازنگری شده و در غیر این صورت ملغی اعلام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید