توافق کارشناسان آمریکایی و اروپایی در انتظار امضای ترامپ

    کد خبر :267970

دیدار ترامپ و مکرون از دید رسانه ها از اهمیت بسیاری برخوردار بود و بسیاری سرنوشت برجام را به این دیدار گره زده بود.
به گزارش نامه نیوز: اگرچه دیدار دونالد ترامپ و امانوئل مکرون،روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه در سایه تبلیغات گسترده رسانه های غربی برگزار شد، اما شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که توافق اصلی میان واشنگتن و تروییکای اروپایی و در سطح کارشناسان طرفین تقریبا به اتمام رسیده است!‌به عبارت بهتر، سرنوشت برجام نه در دیدار مشترک مکرون و ترامپ،‌بلکه در جریان مذاکرات کارشناسی میان سران آمریکایی و اروپایی تا حدود زیادی تعیین شده است. رسانه های غربی طی هفته های گذشته این گونه القا کرده بودند که سرنوشت برجام در خلال دیدار مشترک ترامپ و مکرون مشخص خواهد شد!‌ لازم به ذکر است که مکرون از آگوست سال گذشته ،‌اقدامات خود را برای تحدید توان موشکی ایران و مذاکره با آمریکا با هدف اصلاح ( تغییر) برجام صورت داده است . از این رو نه تنها دیدار مکرون و ترامپ،‌بلکه دیدار آنگلا مرکل و ترزا می با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی روزهای آتی نیز صرفا حکم دیدارهایی نمایشی و تبلیغاتی را خواهد داشت.

“هلن دی گال ” سفیر فرانسه در فلسطین اشغالی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که کشورهای اروپایی فاصله چندانی با رسیدن به توافق با آمریکایی‌ها در خصوص آنچه توافق «جانبی» یا «مکمل» برجام خوانده می‌شود ندارند. «دی گال» در این خصوص تاکید کرده است :
” اختلافات اندک هستند. درباره مسائل محل اختلاف رایزنی کردیم و مصالحه‌هایی انجام شد. تصمیم نهایی درباره پذیرش یا عدم پذیرش این سند به عهده ترامپ خواهد بود. هنوز با دولت آمریکا برای بهبود توافق هسته‌ای تلاش می‌کنیم و انتظار من این است که تا لحظه آخر با جدیت زیاد در این خصوص تلاش کنیم. خوش‌بین هستیم، چون تمامی مواردی که آمریکایی‌ها مطرح کردند را در نظر گرفتیم. ولی نمی‌دانم اینها برای اینکه ترامپ بگوید که این توافقات مورد پذیرش او هستند و از توافق خارج نمی‌شود کفایت می‌کنند یا خیر.”

از سوی دیگر،‌ روزنامه زودیچه سایتونگ آلمان از توافق آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس درباره شرایطی خبر داد که طبق آن واشنگتن همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد ماند.بر اساس این گزارش،‌طبق این توافق جدید، اروپا و آمریکا تصمیم گرفتند که به جای تغییر برجام ، ایران را به خاطر آزمایش های موشکی و سیاست منطقه ای اش هدف تحریم های جدید قرار دهند.حتی برخی رسانه های غربی مانند آسوشیتد پرس،‌از آماده شدن چهار سند مربوط به توافق جدید میان واشنگتن و تروییکای اروپایی بر سر برجام خبر داده اند. اسنادی که قرار است به عنوان ” توافق مکمل” یا “ثانویه” به امضای مشترک سران آمریکایی و اروپایی برسد. همان گونه که پیش بینی می شد، در این اسناد، به توافقاتی بر سر سه موضوع اختلافی( بازرسی از اماکن نظامی ایران،‌تحدید توان موشکی ایران و تغییر بندهای موسوم به غروب آفتاب ) اشاره شده است. در این میان، اهمیتی ندارد که چنین توافقاتی در قالب توافق مکمل یا ثانویه گنجانده شود،‌بلکه نکته قابل اهمیت، تعارض این توافق با توافق اصلی ( برجام ) و عدم تایید آن توسط ایران،‌روسیه و چین می باشد.

چندی پیش مقامات روسی اعلام کردند که به واسطه عدم حضور در مذاکرات برجام و مخالفت با تغییر توافق هسته ای، خود را ملزم به تبعیت نسبت به توافق نهایی صورت گرفته میان آمریکا و تروییکای اروپایی نخواهند دانست. به نظر می رسد مقامات چینی نیز در این خصوص موضعی مشابه مقامات روسی داشته باشند.

مذاکرات مقامات آمریکایی و اروپایی طی هفته های اخیر به صورت فشرده و در سطح کارشناسان وزارت امور خارجه این کشورها ادامه داشته است. اما هنوز رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و مشاور امنیت ملی وی یعنی جان بولتون تصمیم نهایی خود را در خصوص برجام و نحوه مواجهه با توافق صورت گرفته صورت نداده اند. به عبارت بهتر، امکان دارد در نهایت، توافق صورت گرفته میان دیپلماتها و کارشناسان آمریکایی و اروپایی نیز به تایید رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و همراهانش نرسد. با این حال رسانه های غربی تقریبا متفق القول هستند که پیش نویس توافقنامه مکمل یا همان توافق ثانویه در خصوص برجام ،‌مورد توافق دیپلماتهای آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است. بدون شک،‌در روزهای آتی، به صورت رسمی از سند نهایی توافق صورت گرفته میان ایالات متحده آمریکا و تروییکای اروپایی رو نمایی خواهد شد. توافقی که ترامپ و شرکای اروپایی آن سعی دارند از آن به عنوان ” توافق غالب” و از برجام به عنوان ” توافق تابعه یا مغلوب” یاد کنند. با این حال مواضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در خصوص برجام مشخص بوده است : اینکه هر گونه تغییری در توافق هسته ای ( به هر نحوی که صورت پذیرد) مورد پذیرش کشورمان نخواهد بدون شک،‌این موضع گیری صریح و قاطعانه باید طی روزها و هفته های آتی نیز به صورتی مکرر به همه اعضای 1+5 یاد آوری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید