گسترش خدمات توانبخشی، نیازمند حمایت سازمان های بیمه‌گر

    کد خبر :267646

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر لزوم حمایت بیمه‌ها از خدمات توانبخشی، گفت: به جز خدمات فیزیوتراپی، خدماتی مانند گفتار درمانی، کاردرمانی، شنوایی شناسی و ارتوپدی فنی تحت پوشش بیمه ای نیست و سازمان های بیمه گر خدمات خود را با قیمت تمام شده در اختیار افراد قرار می دهند.

دکتر محمد کمالی با اشاره به شعار «عدالت در دسترسی به خدمات سلامت؛ حق مردم، مسئولیت حکومت» افزود: عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی یکی از مهمترین شعارهای سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: هر دولتی اگر بخواهد به مردم خود خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهد، باید از سه مسیر بهداشت، درمان و توانبخشی حرکت کند. آمارهای سازمان بهداشت جهانی و سایر مستندات، بیانگر این نکته است که در ایران، در حوزه بهداشت و درمان، توسعه بیمارستان ها و ارائه خدمات درمانی، گام های بسیار موثری برداشته شده و می توان گفت پس از پیروزی انقلاب در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

دکتر کمالی اظهار کرد: همان طور که وزیر بهداشت بارها اشاره کرده است، متاسفانه در زمینه ارائه خدمات توانبخشی در وزارت بهداشت، مقدار زیادی عقب ماندیم و نتوانستیم آن خدمات را به خصوص در بعد توانبخشی پزشکی ارائه کنیم و ضروری است گام های موثری در جهت توسعه عدالت، در دسترسی مردم به خدمات توانبخشی برداریم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در عین حال یادآور شد: البته در طول سال های گذشته، خدمات توانبخشی به صورت متمرکز با تاکیدی که بر خدمات توانبخشی اجتماعی، حرفه ای و آموزشی وجود دارد، در سازمان بهزیستی ارائه شده است. این در حالی بود که خدمات توانبخشی در وزارت بهداشت و دانشگاه های آموزشی کمتر انجام می شد و سهم عمده ای از همین خدمات را سازمان بهزیستی داشت، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، عمده توجه و تلاش وزارت بهداشت بر ارائه خدمات توانبخشی متمرکز و تلاش زیادی انجام شد تا این مجموعه به شکل بهتری در دسترس مردم قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به ساخت بیمارستان رفیده، گفت: در همین راستا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بیمارستان رفیده را از حدود سه سال پیش فعال کرد و خدمات توانبخشی را برای گروه های خاص مانند بیماران مبتلا به ام اس، ضایعات نخاعی و مغزی، اختلالات نورولوژیک، اختلالات اسکلتی عضلانی، اختلالات گفتاری و شنوایی، افراد نیازمند به خدمات کاردرمانی از جمله مبتلایان به اوتیسم و کم توانان ذهنی در نظر گرفت.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در ارائه الگوی جدیدی از خدمات توانبخشی در بیمارستان رفیده عملکرد موفقی داشتیم و امیدواریم هر یک از دانشگاه ها با الگوگیری از این روند، یکی از مراکز خود را تبدیل به بیمارستان توانبخشی کنند تا مردم دسترسی بیشتری به خدمات داشته باشند.

دکتر کمالی تاکید کرد: باید بپذیریم نوع بیماری ها، مزمن شدن بیماری ها و همچنین بیماری های غیرواگیر، چهره بیماری ها را تغییر داده است و به همین دلیل لزوم خدمات توانبخشی هر روز به شکل فزاینده ای در حال گسترش است. از این رو، باید در دانشگاه ها بهای بیشتری به تخصص ها و رشته های توانبخشی داده شده و در جامعه نیز گام های موثری برای ارائه این خدمات برداشته شود.

وی حوزه سالمندی را یکی دیگر از زمینه های توسعه عدالت و دسترسی به خدمات دانست و افزود: بیش از ۹ درصد جمعیت جامعه، بالای ۶۰ سال برآورد می شود که علاوه بر خدمات بهداشتی و درمانی، به خدمات توانبخشی نیز نیاز دارند؛ به گونه ای که شاید نیازشان به خدمات توانبخشی، بیش از نیاز آنان به درمان باشد. نبود پوشش بیمه ای موجب می شود تا بسیاری از افراد نیازمند به خدمات توانبخشی از آن بی بهره بمانند. شکل خدمات توانبخشی، مانند تجویز دارو یا جراحی نیست و به برگزاری جلسات متعدد طولانی مدت و با برنامه نیاز دارد و از این منظر، حمایت های بیمه ای، در دسترسی آسان افراد نیازمند به خدمات توانبخشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم هفته سلامت فضایی فراهم کند تا سازمان های بیمه گر نگاه نو و مناسبی به خدمات توانبخشی داشته باشند و این خدمات که با جدیت از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیری می شود، با وضعیت مناسب تر و توسعه یافته تری ارائه و از پوشش بیمه ای برخوردار شود. در این راستا چنانچه پوسش بیمه ای فراهم شود، گام موثری در تامین عدالت در دسترسی مردم به خدمات توانبخشی برداشته خواهد شد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید