پخش زنده تلویزیونی آغاز دیدار و مذاکرات در روز جمعه

    کد خبر :267598

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد هیات های دو کره پس از چند دور مذاکرات فشرده، بر سر مسایل و موضوعات مهم مربوط به اجلاس سران به توافق رسیده و پروتکل نهایی را تدوین کرده اند.

به گزارش ایرنا هیات های دو کشور ظرف یک ماه گذشته چند بار در منطقه مرزی ‘پانمونجوم’ با یکدیگر دیدار کردند که آخرین مورد آن روز گذشته بود آنها در این دیدار به توافق رسیدند که «مقررات امنیتی ویژه ای» را برای دیدار سران دو کشور که روز جمعه این هفته برگزار می شود در نظر بگیرند.
کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی در این بیانیه آورده است بر اساس توافق نهایی دو هیات، «مذاکرات سران دو کشور قبل از ظهر روز جمعه آغاز می شود».
همچنین اعلام شد که بر مبنای توافقات قبلی، «شروع دیدار دو طرف که اولین ملاقات در یک دهه گذشته محسوب می شود به صورت زنده از تلویزیون های دو کشور پخش شود».
از دیگر توافقات طرفین این بوده است که «مذاکرات تا پایان روز ادامه یافته» و سران دو کشور در یک «ضیافت شام ویژه» شرکت خواهند کرد و «تدابیر امنیتی فوق العاده ای» برای این دیدار در نظر گرفته خواهد شد.
بیانیه می افزاید که طرف کره شمالی موافقت کرده است که پخش تلویزیونی کره جنوبی حتی قبل از اینکه ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی برای دیدار تاریخی طرفین از مرز عبور کرده و وارد خاک کره جنوبی شود، صورت گیرد.
همچنین دو طرف یک خط تلفن مستقیم برای گفت و گوی رهبران راه اندازی کرده اند که انتظار می رود ‘مون جائه این’ رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی قبل از دیدار روز جمعه از آن استفاده کنند.
توافق منتشره میان دو کشور حاکی است که بهبود روابط دو کره، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و برقراری رژیم دایمی صلح محورهای بسیار مهم اجلاس سران میان رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی خواهد بود.
کره شمالی روز شنبه این هفته اعلام کرد که «این کشور آزمایش های هسته ای و موشکی را تعلیق و یک مرکز آزمایش هسته ای را در شمال کشور نیز تعطیل خواهد کرد».
این تصمیم که از 21 آوریل (اول اردیبهشت) به اجرا در آمده است در اجلاس سالانه کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی اتخاذ شد.
این خبر در حالی منتشر شد که رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گذشته تائید کرد که «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) چندی پیش با رهبر کره شمالی دیدار کرده است.
کره شمالی راکتور «یونگ بیون» را سال 2007 در چارچوب توافق خلع سلاح های اتمی در برابر کمک های بشردوستانه غیرفعال کرد اما پس از بازسازی سایت و سومین آزمایش هسته ای در سال 2013، بار دیگر این راکتور را فعال کرد.
این اقدام در شرایطی است که قرار است کیم جونگ اون جمعه این هفته با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی و تا ماه می یا اوایل ژوئن با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.
گزارش ها حاکی است که عاری سازی شبه جزیره کره محور دیدار «اون» و ترامپ خواهد بود.
ترامپ روز سه شنبه نیز گفته بود که مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی در سطحی بسیار بالا در جریان است.
ترامپ اعلام کرد: اگر جلسه زمانی که من آنجا هستم ثمربخش نباشد، با احترام آن را ترک خواهم کرد و به آنچه اکنون انجام می دهیم، ادامه خواهیم داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید