یک پیشنهاد دردسرساز در مجلس/درخواست داروسازان از دولت

    کد خبر :26737

رییس انجمن داروسازان ایران با ابراز نگرانی از طرح پیشنهادی در مجلس درباره تاسیس داروخانه‌ها، چنین اقدامی را نسنجیده خواند و درخواست کرد که در چنین تصمیم‌گیری‌هایی نماینده صنف اجازه اظهار نظر داشته باشد.

دکتر رهبر مژدهی‌آذر درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها گفت: سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات آبان و آذر ماه سال گذشته را پرداخت کرده‌اند و از آذر به بعد را هنوز پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه البته خوشبختانه مشکل حادی در زنجیره تامین دارویی کشور ایجاد نشده است، افزود: اما اخیرا تعدادی از اقلام دارویی با کمبود مواجه شده که ما هم دلیل آن را نمی‌دانیم؛ البته این کمبودها ارتباطی با بحث بیمه‌ها ندارد.

مژدهی‌آذر درباره کمبود برخی اقلام دارویی،‌ ادامه داد: به عنوان مثال قرص Bکمپلکس، ویتامین300B1 و چند قلم دیگر دچار کمبود شده و وقتی ما می‌خواهیم از نمایندگانی که برای سفارش دارو می‌آیند،‌ سفارش دهیم،‌ اعلام می‌کنند که این اقلام را نداریم و یک مقدار کسری‌های دارویی زیاد شده است که دلیلش را نمی‌دانیم.

مهم‌ترین چالش داروسازان و یک درخواست از دولت

رییس انجمن داروسازان ایران در ادامه صحبت‌هایش درباره مهم‌ترین چالش داروخانه‌داران و داروسازان در کشور، گفت: مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر با آن مواجهیم، این است که توجهی به نظر اتحادیه‌های صنفی به طور عام و انجمن داروسازان ایران به طو خاص نمی‌شود و به نظرات نمایندگان ما در مسائل بها داده نمی‌شود.

مژدهی‌آذر با اشاره به پیشنهادی که درباره تاسیس داروخانه‌ها در مجلس ارائه شده اشاره و اظهار کرد: در این پیشنهاد اعلام کرده‌اند که فاصله میان داروخانه‌ها از بین برود و هرکس بتواند در هر کجا که خواست داروخانه بزند، آن هم بدون در نظر گرفتن نرم جمعیتی و تعداد جمعیتی که برای تاسیس داروخانه در نظر گرفته می‌شد. حال باید دید وزارت بهداشت در مقابل این پیشنهاد چه واکنشی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی بسیار نسنجیده است، گفت: باید اجازه دهیم که در این تصمیم‌گیری‌ها نماینده صنف نظر دهد؛ چرا که ما می‌خواهیم داروی مردم در شرایط بسیار خوبی به بیماران ارائه شود و اقدامات علمی دیگری را هم انجام دهیم. اما چنین پیشنهادات نسنجیده و نپخته، نظم دارویی در کشور را بهم می‌زند و تبعات منفی زیادی برای مردم، داروسازان و کسانی که به دارو نیاز دارند در پی دارد.

رییس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: بنابراین مهم‌ترین انتظار ما این است که چنین مسائلی را در اختیار اتحادیه صنفی قرار دهند و اتحادیه داروسازان بتواند نظر دهد که آیا در فلان جا داروخانه تاسیس شود یا خیر؛ این درحالیست که در حال حاضر این اقدامات زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. البته دلیل طرح چنین موضوعی این است که می‌خواهند مشکل بیکاری را حل کنند، اما باید پرسید به چه قیمتی می‌خواهیم مشکل بیکاری را حل کنیم؟

مژدهی‌آذر با بیان اینکه نتیجه این اقدامات بروز یک ورشکستگی برای همه داروسازان است،‌ گفت: باید توجه کرد که در حوزه دارویی برخلاف سایر حوزه‌ها، رقابت وجود ندارد؛ چراکه ما می‌خواهیم مردم کمتر دارو مصرف کنند و داروها را بیخودی و خودسرانه استفاده نکنند. می‌خواهیم که پزشکان در نوشتن دارو دقت کنند. این مصوبه یک ماهی است که پیشنهاد شده و در مرحله تصمیم‌گیری است و نگرانم که تصویب شود.

وی تاکید کرد: بنابراین چالش مهم ما این است که انجمن صنفی هیچگونه اختیاراتی ندارد و پیشنهادمان این است که مشاوری از سوی صنف با اختیارات کافی وجود داشته باشد و اگر قرار شد تغییراتی اعمال شود، بتوانیم نظر دهیم. عدم توجه به نظرات اتحادیه صنفی، کارها را مشکل می‌کند؛ چراکه دولت نمی‌تواند همه کارها را خودش انجام دهد. الان من مطمئنم اگر واردات دست اتحادیه‌های صنفی بود، این حجم از قاچاق وجود نداشت و افراد پاسخگو می‌بودند. بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید