تایمز: هشدار ظریف محاسبات ترامپ را در مذاکره با کره شمالی پیچیده کرد

    کد خبر :266647

روزنامه «تایمز» چاپ لندن روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به هشدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان درباره خروج آمریکا از برجام تصریح کرد که این مساله محاسبات رئیس‌جمهوری آمریکا در مذاکره با کره شمالی را دشوار کرده است.
تایمز نوشت: ایران اعلام آمادگی کرده است که برنامه هسته‌ای خود را در صورت خروج آمریکا از برجام ‘با جدیت دنبال کند’. به نظر می‌رسد این اظهارات به‌ گونه‌ای حساب‌ شده مطرح گردیده تا کار رئیس‌جمهوری آمریکا که خود را برای گفت‌وگو با کیم جونگ اون درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی آماده می‌کند دشوار کند.
به گزارش ایرنا این نشریه افزود: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که تهدید آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌هایی که در سال 2015 لغو شد پیام خطرناکی را ارسال می‌کند که نمی‌توان به سخنان آمریکا اعتماد کرد. این امر همچنین سبب می‌شود که کره شمالی دست از توقف برنامه هسته‌ای خود بکشد.
وزیر امور خارجه ایران می گوید ‘ شما هرگز نباید سراغ توافقی با آمریکا بروید چراکه در نهایت اصلی که آمریکا به آن اعتقاد دارد این است که آنچه برای من است، برای من است و آنچه برای توست قابل‌مذاکره است.’
تایمز در ادامه نوشت: دونالد ترامپ اطراف خود را با مشاورانی جنگ‌طلب احاطه کرده که توافق هسته‌ای ایران را محکوم و رسماً از تغییر حکومت در این کشور سخن می‌گویند. همزمان او باب دیپلماسی هسته‌ای با کره شمالی را باز گذاشته و به همین خاطر روز گذشته (یکشنبه) مجبور شد تا انتقادها مبنی بر دیدار با کیم جونگ اون را بدون کسب امتیاز از این کشور توجیه کند.
این نشریه یادآور شد: توافق هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما پس از بیش از یک دهه مذاکره به نتیجه رسید و تحریم‌ها علیه قدیمی‌ترین دشمن آمریکا را در ازای کاهش برنامه هسته‌ای ایران لغو کرد. با این‌حال دونالد ترامپ تا 12 می (22 اردیبهشت) به هم‌پیمانان اروپایی‌اش فرصت داده تا این توافق را با افزایش محدودیت علیه برنامه تسلیحاتی ایران اصلاح کنند. اگر این اصلاحات اعمال نشود او هشدار داده که تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال خواهد کرد.
تایمز نوشت: اما ظریف گفته است که ایران زیر بار محدودیت‌های جدید نخواهد رفت و نسبت به اقدامات شدید هشدار داده است ‘ اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران آماده است که با شدت برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد و اقدامات شدیدی در پاسخ به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در نظر گرفته‌شده است. ‘
این نشریه انگلیسی اضافه کرد: امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است امروز (دوشنبه) در دیدار با ترامپ، برای تداوم حضور واشنگتن در برجام لابی کند. همچنین «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز جمعه هم‌زمان با نشست تاریخی رهبران کره شمالی و جنوبی، با ترامپ در کاخ سفید دیدار خواهد کرد و بر لزوم حفظ برجام تأکید می‌کند. این در حالی است که مقامات آمریکایی اذعان دارند که وضعیت ایران و کره شمالی به یکدیگر مرتبط است.
رئیس ‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است در صورتی‌که اتحادیه اروپا اصلاحات مدنظر واشنگتن را در برجام اعمال نکند، ماه «می» (اردیبهشت) از آن خارج خواهد شد؛ این در حالی است که کشورهای اروپایی مخالف خروج از برجام یا تغییر در بندهای آن هستند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار پایبندی ایران به توافق را تائید کرده است و این مساله تلاش‌های آمریکا را برای خروج از این توافق و همسو شدن متحدانش را دشوار کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید