رئیس سازمان نوسازی مدارس:

جمعیت نیمی از مدارس زیر ۴۵ نفراست/احداث «مدارس سبز» برای اولین بار در۳ استان

    کد خبر :266612

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست، گفت: فرهنگ‌سازی حفظ محیط زیست باید از مدارس آغاز شود.

مهراله رخشانی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اکنون موضوع مدارس سبز به طور جدی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، بیان کرد: مسئولیت و مدیریت مدارس سبز در وزارت آموزش و پرورش به نوسازی مدارس واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون به سه استان در کشور ماموریت داده شده که در این خصوص مطالعه کنند، اظهار کرد: اولین مدارس سبز کشور در سه استان تهران، زنجان و سیستان و بلوچستان احداث می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس با اعلام اینکه خود این استان‌ها داوطلب مدارس سبز بودند و پذیرفتند از محل منابع مالی استانی سه مدرسه سبز را ایجاد کنند، گفت: باید به جد در راستای حفظ محیط زیست و ایجاد مدارس سبز تلاش کرد.

جمعیت دانش آموزی ۵۰ درصد مدارس کشور زیر ۴۵ نفر است

مشکل اداره مدارس یک، دو و سه کلاسه

وی در ادامه با بیان اینکه برخی مدیران ساخت وسازها را به معنای عملکرد می دانند تا بعدها بگویند ساختمانی را بنا نهاده و به یادگار گذاشته‌اند، افزود: باید دید نیاز است در مناطقی همانند سیستان و بلوچستان که فاصله بین شمال و جنوب آن ۱۲۰۰ کیلومتر بوده و روستاها با یکدیگر پراکندگی بسیاری دارند در هر روستا یک مدرسه ایجاد شود؟.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه در سطح کشور ۱۰۵ هزار مدرسه داریم، اظهار کرد: اکنون جمعیت دانش‌آموزی ۵۰درصد مدارس کشور زیر ۴۵ نفر است.

وی با اعلام اینکه در هرکجایی که توانسته‌ایم مدارس یک، دو و سه کلاسه ساخته‌ایم، گفت: بدون شک در مدیریت این تعداد مدارس با مشکل مواجه می‌شویم.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه کیفیت ساخت‌وساز و نگهداری مناسب مدارس بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: باید در مناطقی همانند سیستان بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان به فکر آموزش از راه دور بود.

وی با تاکید براینکه باید به فکر مدارس شبانه روزی و مجتمع ‌های آموزشی بود، عنوان کرد: آموزش و پرورش در تمامی کشور اراضی بسیار خوبی در اختیار دارد که اگر واگذار شوند و معادل آن چند مدرسه دیگر در موقعیت‌های بهتری ساخته می‌شوند و دیگر این گرفتاری‌ها را نخواهیم داشت.

یک سوم مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی

رخشانی مهر در ادامه با بیان اینکه یک سوم مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی هستند، بیان کرد: همین آمار در خراسان‌رضوی تکرار شده است.

وی با اشاره به اینکه از حدود ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور یک سوم آن‌ها نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم ‌سازی هستند، گفت: مقاوم‌سازی مدارس با وضعیت موجود یکی از بهترین روش‌ها برای جبران کاستی‌های سرانه فضای دانش آموزی است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس با اعلام اینکه در مقاوم‌سازی مدارس با یک سوم قیمت تمام شده یک مدرسه فضای فعلی حفظ می‌شود، اظهار کرد: تنها مجموعه‌ای که در کشور دانش مقاوم‌سازی را در اختیار دارد سازمان نوسازی مدارس کشور است.

وی با بیان اینکه مجموعه سازمان نوسازی مدارس کشور از نظر علمی و اجرایی نسبت به سایر دستگاه‌های تخصصی کشور جلوتر است، گفت: دانشی که در این خصوص بعد از برنامه چهارم توسعه به دست آورده‌ایم در دنیا بی‌نظیر است.

رخشانی‌مهر افزود: برگرداندن این مدارس به چرخه مدارس کشور و چرخه آموزش موجب می‌شود تا سرانه فضاهای آموزشی از این وضعیت نامناسبی که دارد بهتر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید