آیا بازار نفت برای بازگشت تحریم‌های ایران آماده است؟

    کد خبر :266512

هنوز معلوم نیست اگر تحریم‌ها در ماه می‌ علیه ایران برگردند، چه مقدار از نفت ایران از بازار حذف خواهد شد. بنا به گفته سی‌تی‌گروپ، این مقدار چیزی بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

در حال حاضر، تاثیر بازگشت تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران و بازارهای نفت نامعلوم است.

به گزارش فرارو، تحلیلگران بازار نفت در ماه آینده میلادی به دقت تصمیم برجامی دولت آمریکا را رصد خواهند کرد. قرار است در ۱۲ ماه می، رئیس‌جمهور آمریکا درباره استمرار تعلیق تحریم‌های ایران ذیل برجام تصمیم‌گیری کند. توافقی که به ایران اجازه داد صادرات نفت را از سر گیرد و سهمش در بازار را دوباره بدست آورد.

علیرغم اینکه تحلیلگران می‌گویند امکان بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران بالاست، اما این امر هنوز به طور ۱۰۰ درصد معلوم نیست. به گفته تحلیلگران و بانک‌های سرمایه‌گذاری، زیان احتمالی صادرات نفت ایران از صفر تا یک میلیون بشکه در روز ارزیابی می‌شود.

براساس نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران، بازگشت تحریم‌های ایران ممکن است چیزی حدود دو تا ۱۰ دلار به قیمت نفت در سال جاری اضافه خواهد کرد.

به گزارش اویل‌پرایس، اکنون قطع صادرات نفت ایران، بیشتر از سال گذشته بر بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت. در آن زمان، عرضه اضافی نفت ۳۴۰ میلیون بشکه بود.

تهدیدات عرضه نفت از ایران، یکی از عوامل ژئوپولیتیکی است که تحلیلگران آن را رصد می‌کنند. تولید نفت ونزوئلا و تشدید تنش احتمالی در سوریه و یمن، عوامل دیگری هستند. بدون وجود همه این نگرانی‌های ژئوپولیتیکی، مسائل بازار نفت به تنهایی نمی‌توانند قیمت نفت را بالا ببرند. با این حال، نگرانی‌ها از به هم خوردن صادرات نفت، بویژه در خاورمیانه، قیمت‌های نفت را بالا می‌برند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ژانویه گذشته هنگامی که استمرار تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرد، هشدار داد که این آخرین بار است که او چنین می‌کند. ترامپ برای “اصلاح” برجام برای اروپایی‌ها تا ۱۲ ماه می‌ آینده ضرب الاجلی تعیین کرد. از آن زمان، ترامپ، یک مشاور امنیت ملی جدید، جان بولتون، منصوب کرده که بشدت مخالف ایران است.

اد مورس، رئیس مرکز پژوهش بانک سی‌تی‌گروپ، گفته تغییرات در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا احتمال افزایش چند دلاری قیمت نفت را بالا برده است.

چندی پیش سی‌تی‌گروپ، پیش بینی کرد که بر اساس کم شدن صادرات نفت ایران و ونزوئلا، قیمت هر بشکه نفت برنت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مقدار ۵ تا ۶ دلار بالا خواهد رفت. طبق این پیش‌بینی هر بشکه نفت برنت در سال جاری ۶۵ دلار و در سال آینده میلادی ۵۵ دلار خواهد بود.

هنوز معلوم نیست اگر تحریم‌ها در ماه می‌ علیه ایران برگردند، چه مقدار از نفت ایران از بازار حذف خواهد شد. بنا به گفته سی‌تی‌گروپ، این مقدار چیزی بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

مایک ویتنر، رئیس مرکز پژوهش در سوسیته ژنرال به بلومبرگ گفته شانس بازگشت تحریم‌های نفتی ایران ۷۰ درصد است. اگر این تحریم‌ها بازگردند قیمت هر بشکه ۱۰ دلار بالا خواهد رفت. بر اساس سناریوی سوسیته ژنرال، تحریم‌های ایران، دو یا سه ماه پس از ۱۲ می‌ اجرا خواهند شد و ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران را حذف خواهند کرد. این مقدار بسیار کمتر از کاهش سال ۲۰۱۲ است.

بانک ساکسو گفته انتصاب بولتون ریسک اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران از سوی آمریکا را افزایش می‌دهد و این محدودیت‌ها، احتمالا از صادرات کنونی نفت خام ایران خواهد کاست.

ایران برای تحریم‌ها آماده می‌شود و اخیرا یورو را جایگزین دلار آمریکایی کرده است. سارا واکشوری، رئیس شرکت مشاوره اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال، گفته خارج کردن دلار از تعاملات، تلاشی برای مهار اثر تحریم‌ها علیه ایران است و ایران ممکن است موافقت کند که پول نفت را به ارز محلی کشور‌های واردکننده دریافت کند.

درباره بازگشت احتمالی تحریم‌های ایران یک چیز مشخص است و آن این است که در حال حاضر تاثیر آن‌ها بر صادرات نفت ایران و بازار‌های جهانی نفت بسیار نامعلوم است و این بازار‌ها را تا ۱۲ ماه می، در حالت اضطراب قرار خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید