روز زمین پاک با شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی»

از آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی چه خبر؟

    کد خبر :265813

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شعار ملی روز زمین پاک «نه به کیسه‌های پلاستیکی» است، آخرین خبرها از تصویب آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را تشریح کرد.

علی مریدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف از نامگذاری روز جهانی زمین پاک این است که در یک روز نمادین انسان‌ها به محیط زیست خود حساس‌تر شوند به ویژه کره زمین که مهد و مادر تمدن‌هاست و اگر نباشد حیات بشری خود به خود به مخاطره می‌افتد.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی زمین پاک گفت: هر ساله با توجه به اهمیت مسائل و مشکلات مختلف زیست محیطی شعاری برای این روز انتخاب می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ها در راستای رفع آن چالش تبیین شود. امسال نیز شعار پایان آلودگی پلاستیکی برای روز جهانی زمین پاک تعیین شده است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پلاستیک ماده‌ای است که در طبیعت تقریبا تجزیه نمی‌شود یا به مدت زمان طولانی برای تجزیه نیاز دارد بنابراین مخاطرات زیست محیطی گسترده‌ای به ویژه در دریاها و اقیانوس‌ها ایجاد می‌کند و معمولا پلاستیک‌ها به صورت ذرات ریز یا درشت توسط آبزیان و پرندگان خورده می‌شوند که در این صورت یا در بدنشان رسوب می‌کند یا باعث خفگی آن‌ها می‌شود.

مریدی با بیان اینکه پلاستیک‌ها تبعات گسترده‌ای برای مناظر طبیعی و آب و خاک دارند، گفت: در کشور ما نیز در مصرف پلاستیک به‌طور بی رویه‌ای عمل می‌شود بنابراین شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» به عنوان شعار ملی روز زمین پاک انتخاب شده است.

وی در مورد میزان دقیق مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور تصریح کرد: متاسفانه مقدار مصرف پلاستیک به‌طور دقیق مشخص نیست چون بخشی از تولیدات صادر می‌شود و بخشی به مصرف داخلی می‌رسد اما واضح است که روند مصرف پلاستیک در کشور ما با کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعداد زیادی کیسه‌های پلاستیکی بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد در حالی‌که در کشورهای پیشرفته برای پلاستیک مالیات و هزینه در نظر گرفته شده است که به نوعی بازدارندگی در مصرف کیسه‌های پلاستیکی و افزایش مصرف کیسه‌های پارچه‌ای ایجاد می‌کند.

مریدی با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف و بطری‌های آب پلاستیکی نیز در این دایره می‌گنجند، گفت: متاسفانه در کشور ما ظروف یکبار مصرف و بطری‌های پلاستیکی آب مصرف بسیار بالایی دارند که نقش بسیاری در آلودگی محیط زیست ایفا می‌کنند.

وی در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور اظهار کرد: در دوره دولت یازدهم موضوع کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را پیگیری کردیم و آئین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شد. در حال حاضر در مرحله مذاکره با وزارت صنعت هستیم البته با توجه به اینکه این آئین‌نامه در تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی تاثیرگذار است مقاومت‌هایی از سوی تولید کنندگان وجود دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مفاد آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: طبق این آئین‌نامه قرار شده بر اساس رویکرد جهانی مالیاتی برای کیسه‌های پلاستیکی در نظر گرفته شود همچنین موضوع فرهنگ‌سازی مورد اشاره قرار گرفته و تلاش‌ها بر این است که از جنس‌هایی برای کیسه‌ها استفاده کنیم که تا حد امکان قابلیت بازیافت داشته باشند.

مریدی در مورد روند تصویب آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی اظهار کرد:‌ سعی داریم تا پایان خرداد ماه تکلیف این آئین‌نامه را تعیین کنیم. البته در حال حاضر نیز در بحث مشارکت‌های مردمی که معاونت آموزش و پژوهش به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کند همکاری‌های فنی به منظور ارائه آمار و اطلاعات داریم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر حواسمان به محیط زیست نباشد خود و نسل‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد چون محیط زیست امانت آیندگان است و باید برای حفظ آن توجه کافی داشته باشیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید