معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

دانش‌محور بودن آموزش و پرورش کارآمدی ندارد

    کد خبر :265761

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش بر روی ریل تک ساحتی علم و دانش اندوزی حرکت می کند، گفت: دانش‌محور بودن آموزش و پرورش دارای کارآمدی نیست، باید دانش را به مهارت تبدیل کرد، از طرفی گاهی می بینیم اخلاقیات و فضائل اخلاقی در میان دانش آموزان دیده نمی‌شود در حالی که مهارت‌های اخلاقی نیز اهمیت زیادی دارند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی صبح امروز در اولین دوره آموزشی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش کشور به میزبانی قم با حضور ۸۰ تن از طلاب در خانه معلم، عنوان کرد: معلمان دارای جایگاه مهمی هستند چرا که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سخت ترین و پیچیده ترین کار در کشور است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به طلاب افزود: افرادی که با دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه زندگی کنند، می توانند با تمام وجود اثرگذار باشند و ما امیدواریم با روحیه و توان و انگیزه ای که دارید در این حوزه اثربخش باشید.

وی اظهار داشت: ستادهمکاری های حوزه و آموزش و پرورش تلاش های ارزنده ای در همراهی حوزه با تعلیم و تربیت داشتند.

کاظمی بیان کرد: به طور کلی تربیت دشوار است چرا که باید مولفه های مختلفی را در کنار هم چید تا به اهداف رسید اما تعلیم و تربیت از ظرافت های متفاوتی در مواجهه با انسان برخوردار می باشد که کار تعلیم و تربیت را دشوار تر می سازد.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به دنبال دست یافتن به قرب الهی است، این هدفی عالی است در مرحله دیگر دست یافتن به حیات طیبه می باشد که شامل یک زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی است.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: زمانی می توان انسان را به این حیات رساند که تعلیم و تربیت تمام ساحتی باشد یعنی انسان های متعادل و متوازن در همه ابعاد را تربیت کند.

وی گفت: ما نیازی به انسان تک بعدی نداریم؛ که چنین انسانی برای خود و جامعه مفید نیست و نمی تواند زندگی متعادلی را رقم بزند.

کاظمی افزود: راهبرد اساسی سند تحول بنیادین برای دست یابی به حیات طیبه تمام ساحتی می باشد و منظور تعلیم و تربیتی که برخوردار از کیفیت و اثربخشی باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در فضای آموزش و پرورش با چالش‌هایی مواجه ایم به ویژه برای دست یافتن به آزمانهای زیبا در سند تحول مشکلاتی وجود دارد.

معاون وزیر اظهار کرد: در حوزه منابع انسانی و فرآیندها نیز با چالش هایی مواجه ایم بزرگترین اشکال آموزش و پرورش این است که تمام ساحتی نیست یعنی معلم فیزیک و ریاضی تنها خود را معلم یک درس می داند لذا تعلیم و ترببیت تمام ساحتی رقم نمی خورد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که معلم باید در همه حوزه‌ها مسئول باشد امروز انتظار تربیت را تنها از معلمان پرورشی دارند در صورتی که همه نیروهای مدرسه در تعلیم و تربیت اثر دارند و همه مسئول تربیت هستند.

کاظمی خاطرنشان کرد: متاسفانه آموزش و پرورش بر روی ریل تک ساحتی علم و دانش اندوزی حرکت می کند، در حوزه مسائل دینی نیز این گونه می باشد در حالی که ما در گذشته علامه های بزرگی داشتیم که در همه زمینه ها صاحب نظر بودند.

وی گفت: دانش‌محور بودن آموزش و پرورش دارای کارآمدی نیست، باید دانش را به مهارت تبدیل کرد، از طرفی گاهی می بینیم اخلاقیات و فضائل اخلاقی در میان دانش آموزان دیده نمی شود در حالی که مهارت های اخلاقی نیز اهمیت زیادی دارند.

معاون وزیر تصریح کرد: در سند بنیادین واژه‌ای به نام معلم نداریم بلکه همه مربی هستند کار مربی از جنس یاورانه و مادرانه و پدرانه و طبیبانه است از جنسی که عشق پرورش فرزند را در سر و دل دارد.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم در دل دانش آموز نفوذ کنیم آن گاه می توانیم اعتماد آن ها را جلب کنیم زمانی می توان از همه متغیرهای تربیتی استفاده کرد که با دانش آموزان رفاقت کنیم.

کاظمی گفت: کسی که به کار خود علاقه دارد خستگی را نمی پذیرد پیامبر(ص) در رسالت خود خستگی ناپذیر بود چرا که با عشق به هدایت می پرداخت.

وی ادامه داد: درک مخاطب نیز یکی از اصول مهم در تربیت است تعلیم و تربیت صبر و حوصله می طلبد در شئونات معلمی و مربی گری نیز هدایت و همراهی و الگو بودن دارای اهمیت است.

معاون وزیر بیان کرد: دانش آموزان امروز با انواع آسیب ها مواجه اند، باید با رفاقت با دانش اموزان این آسیب ها را شناخت.

وی متذکر شد: معلم دارای نقش الگوئی مهمی در مدرسه است و با رفتار و منش خود به دانش آموزان درس می دهد.

کاظمی اظهار داشت: طلاب در اوقات فراغت مدرسه در زنگ تفریح و صبح گاه با رفاقت و دوستی می توانند ارتباط خوبی با دانش آموزان در جهت تربیت و اخلاق داشته باشند همچنین طلاب باید در سطح مدارس الویت ها را بسنجید و با رویکرد دینی و اخلاقی وارد میدان شوند.

وی گفت: از طرفی بر روی ضعف ها متمرکز شوند و رویکرد نوآورانه و خلاقانه داشته باشند چرا که روش های سنتی دیگر جواب نمی دهد بلکه عشق به قرآن و اهل بیت(ع) را با روش های جدید بیاموزند.

معاون وزیر عنوان کرد: کار گروهی و تیمی اهمیت زیادی در تعلیم و تربیت دارد ضمن اینکه استفاده از فضای مجازی و ظرفیت های آن نیز می تواند اثربخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: دوستی، صداقت و سبک زندگی دینی را می توان با روش های مناسب منتقل کرد، باید نگاه‌ها به همه ظرفیت‌های آموزش و تعلیم و تربیت باشد؛ در فضای خشک و بی روح نمی توان توفیقی در تعلیم و تربیت داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید