«فیاپ» جشنواره آماتوری با جذابیت بالا در دنیاست

    کد خبر :26576

محمد ابراهیم صافی و حسن غفاری از عکاسان کشورمان از افتتاح شعبه فیاپ در ایران استقبال کرده و آن را یک تجربه در میان انبوه فرصت های تجربه اندوزی در حوزه عکاسی دانستند.

 اوایل هفته مرکز نمایشگاه های فیاپ در تهران به صورت رسمی افتتاح شد که علی سامعی مدیریت این شعبه در ایران را به عهده گرفت.

محمد ابراهیم صافی رییس سابق انجمن عکاسان میراث فرهنگی و یکی از داوران جشنواره عکس «خیام» درباره جشنواره فیاپ و کم و کیف این جشنواره که اعتبار جوایزش محل بحث و نظر عکاسان بسیاری در داخل ایران است به  گفت: من درباره مباحث کیفی فیاپ نمی توانم نظر بدهم چون کارشناس این زمینه نیستم اما در شورای سیاستگذاری جشنواره «خیام» که بانی گرفتن نمایندگی فیاپ در ایران شد، هستم و در جریان داوری ها بودم و به نظرم یکی از جشنواره هایی است که همه ارکان آن روی نظم پیش می رود.

وی ادامه داد: فیاپ یک فدراسیون جهانی در زمینه عکس است که مخاطبان زیادی دارد و در سطح آماتوری در حوزه عکاسی جذابیت های زیادی در حوزه هنر و فرهنگ ایجاد کرده است و از همه اینها گذشته سابقه طولانی دارد. این جشنواره‌ها سال‌هاست به طور منظم و طبق یک آیین نامه مشخص برگزار می شود ولی ممکن است این ایراد را داشته باشد که یک عکاس می تواند به ده ها جشنواره فیاپ عکس ارائه کند و مقام و رتبه بگیرد، اما برای بررسی یک جشنواره باید هر دو کفه ترازو را دید یعنی هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی آن را با هم دید.

صافی با اشاره به اینکه فیاپ به لحاظ کمی در سطح خوبی است و مخاطبان زیادی دارد، بیان کرد: مجموعه جشنواره های فیاپ ممکن است از نظر کیفی با جشنواره های معتبر عکاسی فاصله داشته باشد اما نکته اینجاست که مدعی رقابت با چنین جشنواره هایی هم نیست اما چون به گستردگی اعتقاد دارد از همین رو در کشورهای مختلف نمایندگی می گیرد و بخش زیادی از عکاسان آماتور که در هر کشور فعالیت می کنند جذب آن می شوند. در ایران هم خوشبختانه این نمایندگی ایجاد شد و می تواند جوانان زیادی را در بخش های مختلفی مثل عکاسی سفر، پرتره، طبیعت و… جذب کند.

این عکاس ادامه داد: برخی از جشنواره ها وقتی فراخوان می دهند تعریف درستی از چهارچوب هایشان ارائه نمی دهد و ماهیت آن جشنواره نزد مخاطب گنگ است اما فیاپ تکلیفش به طور کامل با مخاطبانش روشن است بنابراین این حرکت فرهنگی و این رقابت می تواند مفید باشد و نباید در سطوح بالا با جشنواره های مهم مقایسه شود.

این عکاس با بیان اینکه این جشنواره برای شمار بالایی از عکاسان آماتور و حتی حرفه ای در ایران جذابیت دارد، گفت: ما به جای آنکه بیاییم جشنواره هایی مثل فیاپ را تضعیف کنیم بهتر است جشنواره های داخلی خودمان را تقویت کنیم تا عکاسان ایرانی در آن جشنواره ها شرکت کنند.

دوسالانه عکس پای فیاپ را به ایران باز کرد

حسن غفاری رییس انجمن عکاسان میراث فرهنگی نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: اولین بار در یکی از دوسالانه های عکس ایران که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده بود همکاری با فیاپ آغاز شد و ما یکباره با عکس های متفاوتی در ایران رو به رو شدیم که به سمت شیک و کارت پستالی بودن می رفتند و لحظات خاصی از زندگی و جغرافیای انسان ها را هدف قرار می دادند.

وی ادامه داد: گرچه فیاپ رفتارش آماتوری است اما یک کلوپ بسیار موفق است که توانسته مبتدی های عکاسی و کسانی را که به صورت تفننی عکاسی می کنند جذب کند. در ایران یک جشنواره عکس به نام خیام داریم که از فیاپ الگوبرداری کرده و ما می بینیم از نقطه صفر با چه نظمی هر سال در سطح بین المللی برگزار می شود و حتی سالانه کتاب های خوبی منتشر می کند.

غفاری با بیان اینکه فیاپ برای عکاسان یک دوره گذار است، بیان کرد: فیاپ دوران گذاری در عکاسی است که در مقطعی می شود به آن رجوع و آموزش هایش را دنبال کرد و بعد عکاسان معمولا از آن فاصله می گیرند. در حال حاضر فیاپ ۵۰۰ جشنواره عکاسی در دنیا را پشتیبانی می کند و به آنها خط فکری می دهد که آمار بسیار خوبی برای یک جشنواره است. ممکن است من در مقطعی از این جشنواره خوشم نیاید یا اصلا ژانر کاری من در این حوزه نگنجد و …. اما سلیقه ها و روش ها در دنیای عکاسی متفاوت است و نمی توان روی روش های دیگر به دلیل تفاوت سلیقه خط بطلان کشید.

وی گفت: فیاپ در تمام دنیا شعبه زده و قوانین خود را هم دارد مثلا اگر عکاسی در چند دوره فیاپ رتبه بگیرد می تواند بعد از آن داور، تصمیم گیرنده یا نظردهنده در این رویداد شود. در واقع آنها یک رقابت درون گروهی را ایجاد کرده اند.

این عکاس در پایان بیان کرد: وجود این جشنواره ضربه ای به ما نمی زند و حیات این جشنواره به کثرت آن است. در دنیایی که تولید عکس ساده و زیاد شده حضور این جشنواره ها هم ضروری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید