انتظارات دولت ترامپ از دولت روحاني/ تک: از طريق تحريمهاي اقتصادي با ايران مقابله خواهيم کرد

    کد خبر :26535

سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه آمريکا در امور خاورميانه گفت از طريق تحريمهاي اقتصادي با ايران مقابله خواهيم کرد.
به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه «القدس العربي» ، ناتان تک سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه آمريکا در امور خاورميانه در گفتگو با القدس العربي گفت واشنگتن با ايران با استفاده از تحريمهاي اقتصادي و مقابله با آن در کشورهايي که حضور نظامي دارد ،‌ برخورد خواهد کرد و اين کشورها را به اتخاذ تدابير بر ضد آن تشويق مي کند.
تک گفت اگر حسن روحاني رئيس جمهور ايران مي خواهد نگاه جهان را نسبت به کشورش تغيير دهد بايد براي «خنثي کردن شبکه تروريستي ايران و شبکه حمايت مالي آن» تلاش کند و به «آزمايش موشکهاي بالستيک ايران پايان دهد» و حمايت تدارکاتي از گروههايي که منطقه را بي ثبات کرده است متوقف کند.
وي در پاسخ به اينکه همکاري موجود بين آمريکا و کشورهاي عربي را چگونه ارزيابي مي کنيد ،‌ گفت :« در خصوص روابط دوجانبه به اظهارات رئيس جمهور ترامپ اشاره مي کنم که گفت بسياري از اين کشورها عملا مشارکت قابل توجهي در امنيت منطقه اي دارند ، خلبانهاي اردني شرکاي اساسي بر ضد سازمان (تکفيري صهيونيستي) داعش در عراق و سوريه هستند. عربستان سعودي و ائتلاف (متجاوز) منطقه اي ،‌ اقدامات قوي بر ضد مبارزان حوثي در يمن انجام مي دهد. ارتش لبنان اعضاي سازمان داعش را که براي نفوذ به خاک اين کشور تلاش مي کنند تعقيب مي کند. نيروهاي امارات عربي متحده از شرکاي افغان ما حمايت مي کند. نيروهاي آمريکايي از کردها ، سنيها و شيعياني که در کنار هم در موصل و براي کشورشان مي جنگند حمايت مي کند. همچنين قطر نيز که ميزبان فرماندهي مرکزي آمريکا است ، يک شريک راهبردي مهم به شمار مي آيد. همکاري بلندمدت ما با کويت و بحرين براي تقويت اميت در منطقه ادامه دارد. نظاميان شجاع افغانستان قربانيان زيادي در جنگ بر ضد طالبان و ديگران در جنگ براي کشورشان ، داده اند.»
وي در پاسخ به سوالي درباره اهميت قرارداد تاريخي و بزرگ بين آمريکا و عربستان سعودي به ارزش 460 ميليارد دلار از جمله 110 ميليارد دلار قرارداد تسليحاتي ،‌ گفت :« گسترش قابل توجهي در روابط امنيتي بلندمدتي که از بيش از هفت دهه بين آمريکا و عربستان سعودي وجود دارد به وجود آمده است و دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و رکس تيلرسون وزير امور خارجه در مراسم امضاي توافقنامه هايي به ارزش 110 ميليارد دلار با هدف انتقال تجهيزات دفاعي و برآورده کردن نيازهاي دفاعي عربستان سعودي ،‌ حضور پيدا کردند.»
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در امور خاورميانه در پاسخ به سوالي درباره محتواي توافقات نظامي ، گفت :« اين بسته اي از تجهيزات و خدمات دفاعي است که از امنيت بلندمدت عربستان سعودي و منطقه خليج (فارس)‌ در مقابله با نفوذ پليد ايران و تهديدات ايران حمايت مي کند. اين توافقات همچنين توان عربستان سعودي را براي تامين امنيت خود و ادامه مشارکت در عمليات مبارزه با تروريسم در سراسر منطقه و همچنين کم کردن باري که بر دوش نيروهاي نظامي آمريکا قرار دارد تقويت مي کند. اين قراردادهاي فروش به پنج دسته تقسيم مي شود : امنيت مرزها و مبارزه با تروريسم ، امنيت دريايي و ساحلي ، نوسازي نيروي هوايي ، نوسازي پدافند هوايي و موشکي و امنيت الکترونيک و تجهيزات ارتباطاتي. همچنين پيشنهادهايي در خصوص آموزش و حمايت گسترده براي تقويت شرکاي ما و نيروهاي مسلح عربستان سعودي مطرح است. به طور کلي فرصتي است براي تقويت توانمندي عربستان سعودي براي کمک به بازدارندگي برابر تهديدات منطقه اي و تقويت توان اين کشور براي حمايت از مرزها و مشارکت در عمليات ائتلاف در مبارزه با تروريسم.»
وي در پاسخ به اينکه ترامپ چه انتظاري از همپيمانان خود در کشورهاي عربي براي مبارزه با تروريسم دارد ، گفت :« رئيس جمهور ترامپ در سخنراني تاريخي خود آشکارا گفت به طرف جهان اسلام دست دوستي و اميد دراز مي کند و گفت جنگ بر ضد تروريسم جنگ بين اديان مختلف يا مذاهب مختلف و يا تمدنهاي مختلف نيست. اين جنگي با جنايتکاراني است که براي از بين بردن حيات بشريت تلاش مي کنند و همه آنها به نام دين دست به اين جنايات مي زنند. در نشست تاريخي که در رياض برگزار شد طرحهاي قابل توجهي براي تقويت همکاري آمريکايي – عربي در مبارزه با تروريسم اعلام شد.»
ناتان تک درباره اهميت مرکز بين المللي مبارزه با تندروي در عربستان سعودي ، گفت :« مرکز جهاني جديد براي مبارزه با انديشه افراطي گري در رياض ، مرکزي خواهد بود که سعوديها فرماندهي آن را براي از بين بردن تندروي در فضاي اطلاعاتي برعهده خواهند داشت. همچنين بارها از آنها شنيده ايم که گفته اند بايد داعش را در عرصه نبرد شکست دهيم اما علاوه بر اين بايد داعش را در فضاي مجازي شکست دهيم چرا که پايگاههاي اينترنتي به ابزار استخدام نيروي آنها تبديل شده است. همچنين اين راهي است براي ارسال پيام براي همه گرگهاي تنها در سراسر جهان. اين مرکز به شکل گسترده بر چگونگي ورود به اين فضا از نظر کارشناساني که در اين بخش از جهان زندگي مي کنند متمرکز خواهد شد.»
وي در پاسخ به اينکه چگونه مي توان حمايت مالي از گروههاي تروريستي را قطع کرد ، گفت :« شرکاي ما در شوراي همکاري خليج (فارس) از جمله عربستان سعودي توافق جديدي را براي پر کردن شکافهاي مختلف در اين زمينه امضا کردند از جمله زيربناي مالي که تروريستها از آن استفاده مي کنند ، ما آنها را راهنمايي کرديم که به تروريستها اجازه ندهند فعاليت مالي در کشورشان انجام دهند. ما از همه کشورها مي خواهيم راه رسيدن پول و دارايي به اين سازمانهاي تروريستي را از بين ببرند.»
وي در پاسخ به اينکه آمريکا چه انتظاري از محمد (حسن) روحاني رئيس جمهور ايران پس از انتخاب مجددش در انتخابات رياست جمهوري ايران دارد ، گفت :« ما اميدواريم ايران و رئيس جمهور روحاني که در دوره جديد رياست جمهوري پيروز شد از اين دوره براي آغاز روند خنثي سازي شبکه تروريستي ايران و شبکه حمايت مالي آن و جلوگيري از جذب نيروي اين شبکه ها و مقابله با حمايت تدارکاتي آنها و هر چيزي که به قدرتهايي ارائه مي کنند که موجب بي ثباتي موجود در منطقه شده است ، استفاده کند. اين چيزي است که اميدواريم انجام دهد. همچنين اميدواريم رئيس جمهور روحاني به آزمايش موشکهاي بالستيک ايران پايان دهد و حقوق ايرانيها را در آزادي بيان بازگرداند تا آنها از زندگي مناسبي که شايستگي آن را دارند برخوردار شوند. اگر روحاني مي خواهد روابط ايران را با ديگر کشورهاي جهان تغيير دهد اينها کارهايي است که بايد انجام دهد.»
تک در پاسخ به اينکه آيا امکان دارد در آينده گفتگوي مستقيم با تهران صورت بگيرد ، گفت :« ايران براي سيطره بر منطقه به فعاليتهاي خود در يمن ، عراق و سوريه ادامه مي دهد و از حزب الله لبنان حمايت مي کند. تا زماني که ايران تمايل خود را براي اينکه همسايه اي خوب باشد نشان ندهد و آمادگي خود را براي متوقف کردن حمايت از هرگونه فعاليت بي ثبات کننده و توقف پرداخت پول به مبارزان خارجي و شبه نظاميان براي رفتن به کشورهايشان و ايجاد بي ثباتي در آن ، نشان ندهد ، هيچ جايي در اين گفتگوها که در رياض برگزار شد نخواهد داشت.»
وي در خصوص اقداماتي که دولت ترامپ قصد دارد بر ضد ايران انجام دهد ، گفت :« در اين زمان به اتخاذ تدابير بر ضد ايران ادامه خواهيم داد تا بفهميم تا چه زماني مي خواهد به اين رفتار غيرقابل قبول خود ادامه دهد. منظورم اقدامات تروريستي و حمايت از آن و ادامه گسترش برنامه موشکهاي قاره پيماي ايران است. ما به اتخاذ تدابيري از طريق تحريمها ادامه خواهيم داد و ديگر اعضاي جامعه بين المللي را نيز به اتخاذ اين تدابير تشويق مي کنيم تا ايران بفهمد اين اقدامات قابل قبول نيست. بنابراين با ايران از طريق تحريمهاي اقتصادي تعامل خواهيم کرد و با ايران در هر کشوري که بخواهد در آن حضور نظامي داشته باشد برخورد خواهيم کرد.»
سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه آمريکا در امور خاورميانه درباره احتمال حل بحران يمن نيز گفت :« تلاش ما در خصوص اوضاع يمن دستيابي به راه حل سياسي است. ما اوضاع در يمن را فاجعه بار مي دانيم و مشخص است که ميليونها نفر از مردم به علت درگيريها ، در معرض قحطي قرار دارند. اما معتقديم علاوه بر اين مهم است که به طرفها فشار بياوريم تا براي انجام گفتگو پاي ميز مذاکره بيايند. تلاشهاي ما در همه جبهه ها ادامه دارد. فکر مي کنم شورشيان در يمن و کساني که در اين کشور قدرت را در دست گرفته اند و دولت را سرنگون کرده اند بايد بدانند نمي توانند به اين جنگ ادامه دهند. آنها بايد بدانند حاکميت نظامي پيدا نخواهند کرد. اما تا زماني که احساس مي کنند مقاومت نظامي دارند چنين احساسي خواهند داشت بنابراين مهم است که ما به فشار بر آنها ادامه دهيم. بسياري از تسليحاتي که به عربستان سعودي داده ايم به آنها کمک خواهد کرد تا در بسياري از حملات خود دقيقتر عمل کنند اما بايد به فشار بر شورشيان در يمن نيز ادامه داد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید