تعطیلات خانواده اسد در شبه‌جزیره کریمه

  • سیاسی
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۸:۳۷
    کد خبر :265119

تابستان گذشته خانواده اسد به کریمه رفتند و تعطیلات تابستانی خود را در آنجا گذراندند. البته روس‌ها می‌گویند که فرزندان اسد در کنار دیگر کودکان سوری به کریمه رفته بودند. در این راستا رویترز مدعی شده اطلاعاتی به‌دست آورده که نشان می‌دهند سال گذشته فرزندان بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای گذراندن تعطیلات به شبه‌جزیره کریمه آمده‌اند. این برنامه تفریحی به دعوت مقامات روس صورت گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، حافظ، کریم و زین دو پسر و یک دختر بشار اسد سال گذشته برای گذراندن تعطیلات به کریمه آمده‌اند. رویترز به نقل از مدیر مرکز تفریحی کریمه اعلام کرده سه فرزند اسد همراه با دیگر کودکان سوری به این مرکز آمده‌اند و بدون تشریفات خاصی و هم‌تراز با دیگر کودکان سوری با آنان برخورد شده؛ به‌طوری‌که ابتدا کسی متوجه هویت آنان نشده است. آلکسی کاسپارژاک، مدیر مجموعه می‌گوید که کودکان سوری زیادی در آن سفر به این اقامتگاه آمده بودند. این مقام روسی اما نگفت که آیا حضور خانواده اسد برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد یا پیش‌تر نیز آنها در روسیه حضور داشته‌اند. با این حال رویترز گزارش می‌دهد: روس‌ها در کنار دریای سیاه و در کمپ تابستانی پذیرای فرزندان اسد بودند و خانواده اسد تعطیلات خود را در این شبه‌جزیره گذراند. آلکسی کاسپارژاک در این‌باره تصریح کرد که خدا را شکر برای فرزندان اسد و دیگر سوری‌ها که میهمان این مجموعه بودند مشکلی پیش نیامد. شبه‌جزیره کریمه در کرانه دریای سیاه از سال ۱۹۲۵ میزبان مقامات شوروی و مقامات دیگر کشورهای دوست مسکو بوده است. روسیه این شبه‌جزیره را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا کرد و برای نوسازی ساحل تفریحی آن ۱۸۰ میلیون دلار صرف کرده است. خانواده اسد با روسیه ارتباط نزدیکی دارد. کمپ ساحلی آرتک نیز جزو سواحل تاریخی کریمه و به سال ۱۹۲۵ باز می‌گردد که به‌عنوان اقامتگاه تابستانی کودکان شناخته می‌شد. این کمپ به‌شدت مورد علاقه مقامات شوروی سابق بود و بیشتر دعوت‌های خود را از نماینده‌های خارجی و هیات‌های اعزامی کشورهای موسوم به ماهواره‌ای در این نقطه انجام می‌دادند.

این ساحل تاریخی اما به‌دست روس‌ها بازسازی شده است. پس از اینکه روسیه در انتقالی جنجالی، این شبه‌جزیره را مجددا به خاک خود منضم کرد، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در آن انجام داد. گفته می‌شود که میهمانان سوری روسیه در اقامتگاه‌های جدید آن حضور داشتند.

یک منبع نزدیک به مدیریت کمپ که به شرط ناشناس ماندن گفت‌وگو کرد، گفت: خاندان اسد نزدیک به سه هفته در این اقامتگاه ماندند. این فرد افزود: آنها در تمام برنامه‌های این کمپ حضور پیدا کردند. آنها مانند باقی سوری‌ها در برنامه‌هایی مانند دور آتش جمع شدن در کمپ حضور داشتند و این‌گونه نبود که آنها برای یک استراحت مطلق به اینجا آمده باشند و شب‌ها سر خود را روی بالش‌های ابریشمی بگذارند. از سال ۲۰۱۵ که روسیه تصمیم گرفت که به‌طور رسمی از بشار اسد حمایت جنگی کند رابطه بین اسد و روس‌ها بسیار نزدیک شده است. جنگ سوریه تاکنون ۸ سال طول کشیده و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر نیز کشته شده‌اند. کمپ ساحلی آرتک در ۱۲ کیلومتری شهر یالتا در شبه‌جزیره کریمه قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این شبه‌جزیره به حساب می‌آید. کمپ ساحلی آرتک توسط وزارت آموزش‌و پرورش روسیه اداره می‌شود. در عصر شوروی خاندان مقامات کمونیستی تابستان را در این نقطه به تفریح می‌پرداختند. این منطقه همچنان پذیرای کودکانی از کشورهایی بود که در حلقه مسکو قرار داشتند. در سال ۲۰۱۵ روسیه تصمیم گرفت تا این کمپ‌ها را از نو بازسازی کند. روس‌ها تاکنون ۱۱ میلیارد روبل «۱۸۰ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار» خرج این کمپ کرده‌اند. بنابر رصدهای صورت‌گرفته برای توسعه بخش روستایی این ساحل تاریخی شرکت‌هایی حضور داشته‌اند که از سوی ایالات‌متحده در لیست سیاه تحریم‌ها قرار داشته‌اند. یکی از کسانی که به‌شدت در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده، فردی است که در ورزش جودو همیار ولادیمیر پوتین بوده است.

پیش‌تر با انتشار این اخبار، برخی مقامات روسی گفته بودند که حضور فرزندان اسد برای تقویت زبان روسی آنها بوده است. زبان روسی در آموزش و پرورش سوریه آموزش داده می‌شود. روسیه یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان سوریه در جنگ داخلی این کشور به‌حساب می‌آید. بنا برگزارش‌های رویترز، در سوریه هم نیروهای رسمی حضور دارند و هم شهروندان غیرنظامی این کشور که به‌منظور دفاع از دمشق به آن کشور رفته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید