مردم خوزستان چه زمانی «نفس» خواهند کشید؟ / ریزگردهایی که «هوا» را از مردم گرفته است / سه مطالبه اصلی مردم خوزستان از دولت دوازدهم

    کد خبر :26350
خوزستان

رئیس جمهور در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات وعده داد که با تصحیح اشتباهات 4 سال گذشته به مطالبات عمومی در سال های آینده حضور در راس قدرت اجرایی کشور رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش بازتاب، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برگزار و حسن روحانی با رای بالا و حماسه 42 میلیونی برای چهار سال آینده در پاستور ابقا شد تا پیگیری مطالبات مردمی وارد فاز جدیدی شود، رئیس جمهور در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات وعده داد که با تصحیح اشتباهات 4 سال گذشته به مطالبات عمومی در سال های آینده حضور در راس قدرت اجرایی کشور رسیدگی خواهد کرد.
در این بین رای بالای مردم خوزستان به رئیس جمهور قابل توجه بود، مردمی که تا چند روز باقی مانده به زمان برگزاری انتخابات به نشانه اعتراض نسبت به مشکلات و دشواری های که در زندگی روزمره خود دارند قصد شرکت در انتخابات را نداشتند، با حضور قابل توجه در انتخابات رای بالایی به حسن روحانی دادند، تاجایی که میزان ارا رئیس جمهور در این دوره نسبت به 4 سال گذشته دو برابر شده بود.

اکنون که زمان پیگیری مطالبات رسیده است نیز نگاهی داریم به اصلی ترین مطالبات مردم خوزستان که به چند سال اخیر محدود نمی شود، تاریخ این مطالبات گاهی به سه دهه اخیر می رسد و متاسفانه کام مردم این کشور را برای تامین اولیه ترین نیازهای زندگی تلخ کرده است، نبود آب سالم و بهداشتی، هوایی سراسر گردو غبار که با دمای بالای 50 درجه گرما تلفیق شده و سال هاست زندگی روزمره مردم این استان را مختل کرده است، عدم فرهنگ سازی در مناطق مختلف این استان به ویژه در زمینه آموزش و پرورش تنها بخشی از مسائل و مشکلات مردم این استان را تشکیل می دهند، دشواری هایی که به نظر می رسد ضرورت رسیدگی فوری به آن دیده می شود و انتظار می رود، دولت دوازدهم با تدبیر ویژه خود امید مردم خوزستان را بار دیگر زنده کند.
ریزگردها و هوایی که سال هاست از مردم گرفته شده

پدیده گرد و غبار در استان خوزستان در چند سال اخیر به معضل اساسی مردم این استان تبدیل شده است. ریز گردها بصورت موردی از سال 1382 شمسی در اهواز دیده شدند و از سال 1384 تا به امروز به صورت جدی تهدیدی برای سلامت مردم این استان تبدیل شدند. این بحران باعث شده است که شهر اهواز مرکز این استان از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان شناخته شود. و شاهد آن هستیم که هر ساله با نخستین باران بسیاری از مردم راهی بیمارستان می شوند که این موضوع در سالهای اخیر به بستری شدن 22 هزار نفر در بیمارستان منجر شد. در برخی از روزهای سال میزان گرد و غبار در سوسنگرد 767، امیدیه 654، بهبهان 589، شوش 460، آبادان 225، گتوند 166 و اندیمشک 127 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است، این در حالی است که میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250 میکروگرم بر مترمکعب است. شدت ریزگردها به اندازه ای است که از نهایت قدرت سنجش آنالایزرهای سازمان محیط زیست ایران بیشتر است. تعطیلی مدارس، تعطیلی ادارات، قطعی برق، قطعی آب، اختلال در تنفس و …بخش هایی از مشکلاتی است که مردم خوزستان با ریزگردها تجربه کرده اند.

با توجه به بدتر شدن وضعیت محیط زیست استان خوزستان در سالهای اخیر و قرار گرفتن آن در آستانه بحران، حل معضل ریزگردها تبدیل به یکی از مطالبات اصلی مردم خوزستان شده است. اما در دولت یازدهم که خود را یک دولت محیط زیست می داند و در 4 سال گذشته اقدامات قابل توجهی در زمینه محیط زیست در کشور به ویژه دریاچه ارومیه انجام داده است، وضعیت محیط زیست استان خوزستان بهبود قابل توجهی نیافته و دست کم اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است. با این وجود، مردم این استان با سردادن شعار “ما که هوا نداریم، هنوز هواتو داریم” بار دیگر به دکتر حسن روحانی اعتماد کردند و علاوه بر یادآوری مطالبه برآورده نشده دولت محیط زیست به رئیس جمهور، توجه ویژه ایشان و دولت دوازدهم جهت حل معضل ریزگردها بار دیگر مطالبه نمودند. مطالبه مردم استان خوزستان از دکتر روحانی و دولت دوازدهم نه تنها جلوگیری از تبدیل شدن معضل گرد و غبار این استان به یک بحران در سالهای آینده، بلکه اقدام جدی جهت حل این مشکل و بهبود وضعیت محیط زیست خوزستان می باشد.

معضل اشتغال و نادیده گرفته شدن بومی ها در سطوح مختلف مدیریتی

اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری یکی از چالش های مهم امروزه اقتصاد کشور است بطوریکه به یکی از محورهای اصلی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 96 تبدیل شده بود. استان خوزستان با وجود قابلیت های منحصربفرد به ویژه در زمینه منابع نفتی و حضور شرکت ها و طرح های متعدد تجاری و اقتصادی، اما در زمینه اشتغال با مشکلات عدیده ای مواجه است. یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم خوزستان در حوزه اشتغال اما، حضور گسترده نیروهای غیربومی و مدیران پروازی است که باعث تنگ تر شدن روز به روز حلقه بیکاری برای جوانان خوزستانی شده است. آن طور که آیت الله حیدری عضو خبرگان رهبری، مدیران غیربومی عامل اصلی فقر در خوزستان هستند به گونه ای که از میان 22 شرکت پتروشیمی مستقر در دو بندرماهشهر و امام خمینی (ره)، حتی یک مدیرعامل خوزستانی وجود ندارد و همچنین 85 درصد مدیران میانی 70 درصد از کارشناسان این شرکت ها غیربومی هستند. علاوه بر آن، مطابق با گفته های نماینده شهرستان شادگان در مجلس شورای اسلامی، حضور نیروهای غیربومی در استان خوزستان، منجر به آن شده است که فرصت های شغلی در اختیار جوانان تحصیلکرده استان قرار نگیرد. و نرخ بیکاری در برخی شهرستان های خوزستان به طور سرسام آوری بالا برود. به عنوان نمونه، سهم مردم شادگان از شرکت فولاد شادگان بسیار ناچیز است و یکی از دلایل اصلی نرخ بیکاری 36 درصدی مردم شهرستان شادگان مطابق با آمارسال 94، عنوان شده است.

یکی از مهم ترین وعده های رئیس جمهور در سفر انتخاباتی اش به اهواز در مجموعه ورزشی 13 آبان، تلاش برای ایجاد شغل در خوزستان بود. لیکن، پس از گذشت قریب به چهار سال از وعده های رییس جمهور، طبق اعلام رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در تیر ماه 95، میانگین نرخ بیکاری در استان 25.7 درصد بوده و شهرهایی چون باوی، دشت آزادگان، شادگان و کارون با نرخ بیکاری 35.5 درصد از جمله شهرهای با بیشترین نرخ بیکاری در استان هستند.بدون شک، یکی از مطالبات اصلی جوانان استان خوزستان از دولت دوازدهم، تصحیح سیاست های دولت های قبلی در بکارگیری مدیران و کارشناسان غیربومی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و مدیریت در خوزستان با الویت نیروهای بومی است. گرچه بومی بودن یا بومی نبودن یک مدیر ملاک ارزیابی و موفقیت و شکست یک مجموعه نیست، اما این رویکرد که همه فرصت های مدیریتی به مدیران غیربومی داده شود، قطعاً خوشایند استان و جوانان مستعد بومی نیست. دولت دوازدهم می تواند با ایجاد تحول در سیاست جذب و استخدام در استان خوزستان، ضمن عمل به شعارهای انتخاباتی خود، به بهبودوضعیت اشتغال جوانان این استان کمک قابل توجهی کند.

زیرساخت های خوزستان، از رتبه پایین در آموزش و پرورش تا کیفیت بد آب و ادامه خرابی های 8 سال دفاع مقدس

بی شک بیشترین خسارات و آسیب به زیرساخت ها در خلال طولانی ترین جنگ قرن بیستم میلادی یعنی جنگ تحمیلی، متوجه استان خوزستان بود. لیکن بعد از گذشت قریب به 29 سال از این جنگ تحمیلی، این استان همچنان از زیرساخت های بسیار ضعیفی در حوزه های مختلف رنج می برد. نرخ بالای بی سوادی و رتبه پایین خوزستان در حوزه آموزش و پرورش ناشی از ضعف زیرساخت هاست. در حوزه آب و فاضلاب، کیفیت بد آب شرب و خرید آب شرب در شهرهای متعددی چون اهواز، آبادان و خرمشهر، قطعی مکرر آب در برخی شهرها و روستاها و وجود مشکلات فاصلاب در برخی شهرها چون خرمشهر، از جمله مشکلات مردم خوزستان در این حوزه است. استان خوزستان در حوزه بهداشت و درمان با استانداردها فاصله بسیاری داشته و فضاهای فیزیکی در حوزه بیمارستان و مراکز درمانی در کل خوزستان به ویژه اهواز، باوی و حمیدیه یا فرسوده هستند یا اصلا وجود ندارند، به گفته سید شکرخدا موسوی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، پس از گذشت چند دهه از جنگ تحمیلی، حجم قابل توجهی از خرابی های این جنگ همچنان باقی مانده است.

از جمله وعده های دولت یازدهم برای این استان، تخصیص سه درصد از درآمد نفت به خوزستان و تشکیل کارگروه ویژه جهت حل مشکلات این استان می باشد. لیکن، ادامه روند سیاست های گذشته در طول چهار سال اخیر نسبت به استان خوزستان و عدم توجه ویژه به بازسازی زیرساخت های این استان در حوزه های مختلف همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر، با توجه به رشد دو برابری رای دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 96 نسب به سال 92 در استان خوزستان، انتظار می رود دولت دوازدهم تلاش خود را جهت حل مشکلات استان خوزستان به همین نسبت افزایش دهد. استانی که نقش مادری را در خلال جنگ تحمیلی برای کشور ایفا نموده و اکنون نیز به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور، رتبه دوم در تولید ناخالص ملی را دارد زیبنده نیست که سهمش تنها یک هفته دفاع مقدس یا گرامیداشت یک روز در سال به عنوان روز آزادسازی خرمشهر باشد.

منبع :نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید